Kudron Anna: „A divat képes esélyt teremteni”
Kétmillió forintos adomány összegyűjtését tűzte ki célul Pinkponilo fenntartható divatstúdió Sorsfordító szálak elnevezésű projektje számára.
Ezeket láttad már?
Kudron Annával, a Pinkponilo alapítójával, a Sorsfordító szálak kampány elindítójával beszélgettünk arról, milyen kitörési lehetőséget nyújthat a divat világa az elmaradott térségek fiataljainak.
A Pinkponilo fenntartható divatstúdióként határozza meg magát. A divat és a fenntarthatóság kapcsolatáról egyre többet hallani, de mit jelent ez a ti értelmezésetekben?
Ez a gondolat a divat egész rendszerének átalakításáról szól. Olyan megközelítést takar, amely figyelembe veszi a környezeti, társadalmi és gazdasági hatásokat is. Célja, hogy a ruházati termékek minél kisebb ökológiai lábnyommal készüljenek, etikus körülmények között, hosszú távú használatra. Ez magában foglalja a fenntartható anyagok használatát, a termelés optimalizálását, a hulladék minimalizálását, a körforgásos gazdaság elveinek betartását, és a méltányos munkakörülmények biztosítását. A fenntartható divat nem egy új trend, hanem egy tudatos szemléletmód, ami hosszú távú jövőt biztosíthat a divat és a benne dolgozók számára.
Mesélj a kezdetekről, hogyan jött létre a Pinkponilo márka?
Szabó Vikivel mindketten a MOME design- és művészetmenedzsment szakán végeztünk, majd kisebb külföldi kitérő után egyszerre tértünk haza Budapestre. Valódi teret kerestünk a bennünk szunnyadó kreatív energiák hasznosítására, de a külföldi tapasztalatok abban is segítettek, hogy szemet szúrjon, miből van hiányérzetünk Budapesten. A Pinkponilo kezdetben közösségi térként, majd közösségi varrodaként működött, végül divatstúdióvá váltunk. A mi márkánknak nincs kollekciója, nincsenek termékei, fenntartható divattervezést, gyártást, tanácsadást végzünk, oktatunk, kutatunk és workshopok formájában adjuk tovább a tudást és a szemléletet. Görög Zita is a projekt mellé állt.
Divatról és fenntarthatóságról workshopot tartani olyan helyeken, ahol sokaknak még ételre sem telik, eléggé bevállalósnak hangzik. Hogyan jutottatok el Bátonyterenyére?
Mi valóban hiszünk abban, hogy a divatnak igenis társadalomformáló ereje van, képes támogatni a társadalmi mobilitást, képes esélyt teremteni. Ezért fontos számunkra, hogy ezt a gyakorlatban is meg tudjuk mutatni. Elég sok workshopot tartunk elsősorban a főváros a fenntartható divatra érzékeny rétegének, de a Sorsfordító szálak valami gyökeresen más, mint amit eddig csináltunk. Összehozott bennünket az élet olyan lelkes civilekkel, a szociális ellátásban dolgozókkal és a munkánkat a kezdetektől fogva támogató Adománytaxival, akik segítségével eljutottunk Bátonyterenyére, ahol egy tucatnyi 9-18 év közötti lány kóstolhatott bele a divat világába.
Hogyan képzeljük el ezeket a workshopokat?
Ez egy öt-hat alkalomból álló sorozat, ahol a szakmai alapoktól, mint a különféle öltéstípusok, anyagismeret vagy a rajz és szabás alapjai, öles léptekkel jutunk el addig, hogy mindenki egy saját maga tervezte egyedi darabbal, jelen esetben egy kapucnis pulcsival távozik. Nemcsak bepillantást nyernek a divat világába, de meg is tanulják egy olyan szakma alapjait, amely perspektívát nyújthat nekik, új kapukat nyithat ki és akár alapjaiban változtathatja meg a sorsukat. A nógrádi kisváros egyébként azért is izgalmas választás, mert egészen a rendszerváltást követő évekig varroda működött a térségben, sokak szülei, nagyszülei dolgoztak ott varrónőként, illetve 2018-ban is nyitottak varrodát, de utánajártunk és már bezárt azóta.
Milyen nehézségekbe ütköztetek a projekt során?
Az egyik problémát a figyelem megtartása és a lemorzsolódás megakadályozása jelentette. Ahogy a legtöbb szakma elsajátítása, ez sem a leglátványosabb dolgokkal indul, de amint előkerültek a varrógépek, már csillogó szemmel vetette bele magát a munkába mindenki. A magunk részéről a legnagyobb feladatot az utazás, a logisztika, az anyagok és gépek biztosítása jelentette, itt stabilan számíthattunk az Adománytaxi támogatására.
Mi a célja a most futó kampányotoknak?
Ilyen vidéki workshopokat tartani elég költséges – a már említett logisztika mellett jelentős az anyagigény, az eszközök karbantartásának költsége, és akkor még az öt-hat alkalomra elegendő egész napos enni- és innivalóról nem is beszéltünk. Márpedig idén szeretnénk további vidéki helyszínekre is elvinni a képzésünket, ezeknek a potenciális befogadóknak a felkutatása sem egyszerű. Illetve terveink között szerepel, hogy a lányokat és a darabjaikat eljuttatjuk a következő budapesti Fashion Weekre is. Ehhez kétmillió forintot szeretnénk összegyűjteni az Adománytaxi felületén futó közösségi adományozói kampányunkkal.