Országos kutatás indul a nők és a férfiak munkahelyi tapasztalatairól
A nők mellett a férfiak munkahelyi tapasztalatait is felméri a Nyitottak Vagyunk új, évente ismétlődő kutatássorozata. Az elmúlt években Magyarországon egyre több munkahelyen kezdtek el lépéseket tenni a munkaadók azért, hogy a nők és a férfiak ugyanolyan lehetőségekhez jussanak.
Ezeket láttad már?
A Nyitottak Vagyunk kutatássorozat arra kíváncsi, hogy milyen eredményeket érzékelnek a nők, és milyen tapasztalatai vannak a férfiaknak. A magyar internetezőkre nézve reprezentatív kutatás mellett mindenki elmondhatja a véleményét a nyitottakvagyunk.hu honlapon, valamint a munkáltatók számára is elérhető egy "elvihető" kérdőív, hogy ők is fel tudják mérni, náluk mit gondolnak a női és férfi kollégák.
Az elmúlt 4-5 évben egyre többen, köztük Magyarország legnagyobb, legismertebb munkáltatói, és számtalan kisvállalat foglalkozott azzal intenzíven, hogy ugyanolyan lehetőségeket biztosítson a férfi és nő dolgozóinak.
Voltak, akik a kisgyermekes nők helyzetének javítására koncentráltak, mások odafigyeltek rá, hogy pusztán az esetleges előítéletek miatt a nők se essenek ki, ha az érdemeik alapján feljebb léphetnének, sokan pedig nem tipikusnak nevezhető területeken is igyekeztek lehetőséget biztosítani a nőknek, például azzal, hogy már fiatal lányként elkezdték programozni tanítani őket.
Miklós Melinda a Nyitottak Vagyunk ügyvezetője elmondta:
"A Nyitottak Vagyunkat 2013-ban alapította a Prezi, az espell, és a Google. Azóta sok változás indult el, és mára már az is látható, hogy mindezek nem csak a nőket, hanem a férfiakat is foglalkoztatják. Mind a nők, mind a férfiak keresik, hogy számukra milyen következményekkel, és milyen előnyökkel járhatnak ezek a törekvések. Éppen ezért kérdezi a Nyitottak Vagyunk országos felmérésében a nőket és a férfiakat is arról, hogy mennyire találták meg a munkájukban a számításukat, mennyire tudják összeegyeztetni a munkájukat a magán-, és családi életükkel, mennyire érzik úgy, hogy érdemeik szerint bánnak velük a munkahelyükön, és milyen következő lépéseket tartanának jónak.”
A kutatást az aktuális kérdések mentén évről-évre tervezik megismételni. A mindenki számára elérhető kérdőív összeállítása során figyelembe vették az elmúlt időszak fontos kutatási eredményeit, így pl. "A nőügyek 2018" című kutatás megállapítását, ami a munka és a gondoskodói feladatok összeegyeztetésének nehézségét tárta fel, de beépítették Magyarország egyik legnagyobb munkáltatójának, a MOL Groupnak javaslatait is. A kutatáson belül többet között olyan kérdésekre kíváncsiak, mint, hogy a kitöltők mennyire érzik úgy, hogy a mostani munkájuk közel áll ahhoz, amire fiatal korukban vágytak, vagy hogy szerintük valóban a teljesítményük alapján értékelik-e őket a munkahelyükön. Azért, hogy minél többen láthassák, ez a probléma mennyire érinti az ő vállalatukat, a KSH legfrissebb adatai szerint közel 3 millió munkavállalót foglalkoztató kis-és középvállalati szektor számára a kérdőívet a Nyitottak Vagyunk ingyenesen elérhetővé teszi. A nagyobb cégek jelentkezését is várják, az ő megrendelésükre külön részletes anyag készül.
A kutatásnak aktualitást ad, hogy a KSH legfrissebb adatai szerint csak a versenyszférában közel 60 ezer betöltetlen állás van, ezért hatalmas a verseny az új kollégákért és a dolgozók megtartásáért. Ebben fontos támpont a dolgozók elégedettségének mérése, és segít az is, ha a munkavállalók tudják, hogy csak tetteik és teljesítményük alapján, fair módon értékelik őket. Az, hogy odafigyelnek rá, hogy a nők és a férfiak ugyanolyan lehetőségekhez jussanak, sikeresebb vállalatokat, és elkötelezettebb, boldogabb munkavállalókat hozhat.
“Az Eaton EMEA Üzleti Szolgáltató Központjában rendkívül sokszínű a csapatunk, a munkavállalóink több, mint 60 százaléka nő. Úgy gondolom, hogy a csapatunkon belüli nemek eloszlása az egyik valódi erősségünk, amelynek köszönhetően a készségek és tapasztalatok nagyszerű egyvelegét kapjuk. Ez egyrészt jó a vállalatunknak, másrészt pedig a társadalomnak is” - mondta Szende Csaba, az Eaton EMEA BSC ügyvezető igazgatója, a Nyitottak Vagyunk tanácsadó testületének tagja.
A Nyitottak Vagyunk négy évvel ezelőtt végzett hasonló felmérése akkor azt mutatta, hogy több mint egymillióan tartják sürgetőnek, hogy a munkahelyük tegyen azért, hogy egyenlő lehetőségeket biztosítsanak női és férfi munkavállalóiknak. Ez minden negyedik munkavállalót jelenti. A 18 éven felüli, még éppen tanulók 83%-a pedig úgy nyilatkozott, hogy két hasonló munkahely közül azt választaná, amelyikről tudja, hogy ott csak a tettei és a teljesítménye alapján ítélik meg, tekintet nélkül bármi másra.
Ha a számokat nézzük, igazuk van, hiszen számtalan kutatás bizonyította már, hogy az így, fair módon működő cégek sikeresebbek, és az ilyen helyeken dolgozók is jobban érzik magukat.
A nők és férfiak munkahelyi lehetőségeinek témája még hosszú évekig időszerű lesz. A Világgazdasági Fórum például úgy találta, hogy ha a változások a mostani ütemben haladnak tovább, akkor 217 évet kell várnunk arra, hogy eltűnjön a férfiak és nők közötti bérszakadék. A McKinsey friss nemzetközi tanulmánya pedig azt állapította meg, hogy a női munkavállalók 18 százalékkal kisebb valószínűséggel kerülnek feljebb a szervezeti ranglétrán.
A Nyitottak Vagyunk a magyar internetezők körében végzett reprezentatív felméréssel, a nyitottakvagyunk.hu-n mindenki számára elérhető kérdőívvel, és a cégek számára kidolgozott kutatással egyaránt olyan adatokat kínál, melyek alapján a vállalati döntéshozók konkrét, és hatásos változtatásokat tudnak elindítani. A kutatást a Nyitottak Vagyunk a Gemius-szal együttműködésben készítette. A kutatást kitöltő cégek és szervezetek között elsők között csatlakozott a női vezetőket tömörítő, a Google korábbi magyarországi vezetője által alapított Egyenlítő Alapítvány.
A "Nyitottak Vagyunk kutatás 2018" kérdőívet kitölteni, vagy cégként azt igényelni a nyitottakvagyunk.hu oldalon lehet július végéig. A kutatás anonim. Az országos eredményeket nyár végén hozzák nyilvánosságra.