A ruhád tisztíthatja a levegőt, készülhet etikusan, és senkinek nem kell meghalnia, hogy jól nézz ki - A jövő divatjának az esze és a szíve is a helyén van
Űgy tűnik, a zöld lesz az új divatszín. Legalábbis egyre jellemzőbb, hogy a divatcégek is igyekeznek környezettudatosan gondolkodni, vagyis környezetkímélőbbé tenni gyártási folyamataikat. Utánanéztünk, milyenek az „ökoruhák”.
Ezeket láttad már?
Ökodivat sokféle fogással keletkezhet: vannak tervezők, akik az alapanyagra koncentrálnak (organikus), egyesek a megmunkálásra (vegyszermentes, energiahatékony előállítás), mások a ruha utóéletére (lebomlik-e vagy sem). A bolygónk sorsa iránti aggodalomtól hajtva a tervezők igyekeznek csökkenteni a kreációik és cégük gyártási kapacitásai által a környezetre gyakorolt terhet.
Ruháink ökológiai lábnyoma
Minden termelői tevékenységnek van ökológiai lábnyoma, sőt vízlábnyoma is. Ez azt jelenti, hogy az adott tevékenység mennyire károsítja a környezetet, mennyire befolyásolja az éghajlatváltozást. Mire egy ruhát megterveznek az asztalnál, alapanyagát megtermelik a mezőgazdaságban, legyártják, hatalmas ökológiai lábnyom keletkezik. Nemrég kiszámolták: minden egyes divatra költött dollárra 0,4 kilogramm nyersanyag, fél kilónyi üvegházgáz-kibocsátás, 20 liter vízfogyasztás és 3,4 négyzetméternyi termőföld-használat jut.
És mi a helyzet az állatokkal?
A 90-es évek dühös szőrmeellenes kampányai óta megváltozott a prémek etikusságának megítélése: ma már úgy okoskodnak a divatkritikusok, hogy a nyulat amúgy is levágnák a húsáért, akkor már jobb a prémében öltözni, mint komposztálhatatlan gyapjúpulóverekbe vagy PVC-ből készült „vegetáriánus bőrruhába”. A szőrmeideológia változását tükrözi, hogy a PETA állatvédő szervezet egykori reklámarcai időnként bundákat hirdetnek (Naomi Campbell, Cindy Crawford). Ám így is akadnak olyan tervezők, akik a vegán életmód elkötelezett híveiként az állatbőrök kikerülésével készítenek cipőket, táskákat, mint Stella McCartney. Természetesen az lenne az igazán ökotudatos, ha húsfogyasztás helyett áttérnénk a vegetáriánus étkezésre, és ha az állati bőrök helyett a cégek használni kezdenék a rendkívüli innovációt, a gombabőrből készült alternatívát, melyet többek közt a Stelly McCartney, az adidas együttműködésével és pénzügyi támogatásával fejlesztett ki a Bolt Thread.
A jövő biztató
Párizsban egyes tervezők az Etikus Divathéten mutatták be újdonságaikat, Londonban Károly walesi herceg kerti partit elnökölt, melyen ökotudatos márkák tartottak divatbemutatót. A tervezők új generációit képző London College of Fashionben külön központot hoztak létre a fenntartható divat oktatására. Itt találták fel azt az anyagot, mely tisztítja a levegőt. A ruha a fény hatására megköti, felszívja a városi szmogot. Feltalálói szerint ha egy perc alatt 30 ilyen ruhát viselő ember sétál el az úttesten ugyanazon a ponton, érezhetően és kimutathatóan javul a levegő összetétele. Egy nemzetközi összefogás eredményeképpen jött létre a The Sustainable Apparel Coalition (Fenntartható Ruházati Koalíció), amely osztályzattal akarja minősíteni minden divatcég termékét. A Nike, a Gap, a H&M, a Levi's, a Marks & Spencer, a Wal-Mart, a Patagonia, a Timberland, a J. C. Penney már csatlakoztak az akcióhoz.
Zöld sztárok a vörös szőnyegen
Mára olyan sztárok kötelezték el magukat a környezetkímélő ruhák mellett, mint Natalie Portman, Cameron Diaz, Jennifer Aniston, Salma Hayek. Rihanna előszeretettel hord régi farmerekből kreált, vintázs darabokat. Cameron Diaz a Vogue oldalain is népszerűsítette a környezettudatos öltözködést: a címlapon és a belső képeken is csupa "zöld" öltözéket visel, többek között az Organic by John Patrick és a Del Forte márkáktól.
Zöld divatdiktátorok
Stella McCartney, aki szülei, Linda és Sir Paul McCartney biofarmján nőtt fel, a szélkerekeket favorizálja a széntüzelésű, füstokádó erőművek helyett: szélenergiából előállított elektromos áramot használ mind irodái, mind gyárai üzemeltetéséhez. Vegetáriánusként és a PETA állatvédő szervezet aktivistájaként kötelességének tartja, hogy példát mutasson a prém- és állatbőr-nélküli divattervezésben. Organikus és újrahasznosított anyagokból tervez blúzokat, kozmetikai termékei 100 százalékban természetes, bioösszetevőkből állnak. És nem ő az egyetlen, aki sokat tesz a divatipar átalakulásáért.
- A Saint Laurent cégnél az új ruhaszériák anyagmaradékait sem dobják ki, hanem önálló ruhákat szabnak belőlük. A metódust a Junk Styling tette híressé Londonban, újabban a Yooxygen is alkalmazza.
- Katharine Hamnett: Miután 2003-ban Malira látogatva személyesen győződött meg a gyapottermelés katasztrofális környezeti hatásairól, azon van, hogy rábírja a szakma egészét az ökológiailag felelős termelésre.
- Vivienne Westwood: Ethical Fashion Africa nevű kollekciójának darabjait régi sátorponyvákból készítik Afrikában, Kenyában, főleg hátrányos helyzetű női munkaerőt felhasználva. Az egyedülálló anyák, özvegyek vagy AIDS fertőzőtt nők méltányos munkabért kapnak, így életkörülményeik jelentősen javulnak.
Ez nem jótékonykodás, ez munka!
- mondta Westwood.