Nézzük, hogyan használjuk a közösségi médiát a vírus megjelenése óta
Még mielőtt a világ megismerte a koronavírust, egyre kedveltebbé kezdett válni az interneten töltött idő csökkentésének gondolata és az ott töltött órák tudatos beosztása. Ebben az időszakban a közösségi média célja már inkább a passzívabb és céltudatosabb tevékenységekre koncentrálódott, mint például fizetett promóciók gyártására a követők számára, ami nem igazán illik bele a személyes tartalom kategóriába.
Ezeket láttad már?
Egy éve azonban bezártságra kényszerülünk és a személyes találkozásokat felváltotta azok virtuális változata. Napjainkban a csajos kávézásokat videóhívások, a shoppingolást a webáruházak böngészése, egy romantikus mozizást pedig a kanapén összebújós Netflix sorozatok nézése váltotta fel.
Így hát nem csoda, hogy a vírus kitörése óta több felmérés is kimutatta, hogy az emberek egyre inkább kezdenek visszatérni a közösségi média eredeti funkcióihoz, és ezen csatornákon keresztül keresik a kapcsolatokat.
A generációk tekintetében a top 3 ok, amiért használjuk az internetet a következő:
A Z generáció, azaz a mai 16-24 évesek, 41%-ban a szabad idejük kitöltésére, 40%-ban vicces és érdekes tartalom keresésére és 34%-ban a világban történő események és hírek követésére használják az internetet.
1980 és 1995 között született emberek az Y generáció tagjai, akiknek a legfőbb oka az internet használatra a hírekről való tájékozódás, ez a weben töltött idejük 36%-át jelenti. A további két ok a szórakoztató tartalom nézése és a maradék szabadidő kitöltése, az előbbi 35%-ot, utóbbi 34%-ot tesz ki.
A mai 38-56 évesek, az X generáció, illetve az 57-64 évesek, a "Baby-Boom" generáció tagjai, akiknek megegyezik a top 3 ok az internethasználatra. Az első a tájékozódás a világban történő eseményekről (37-36%), a második a kapcsolattartás az ismerősökkel (33-35%), a harmadik ok pedig a szabad idő kitöltése (29-25%).
Gondolataink, helyzetünk, problémáink megosztására különböző csoportok, illetve profilok jöttek létre, ahol a felhasználók támogatásra és társakra találtak ebben a megpróbáltató helyzetben.
Egy kutatás szerint a felhasználók 57%-a érzi kevésbé magányosnak magát a közösségi média használatától, illetve a fogyasztói hozzáállásban is fordulat tapasztalható. Akik a karantén időszak előtt tudatosan beosztották az interneten töltött idejüket, még talán időzítőt is állítottak egy-egy app-hoz, most nagyobb valószínűséggel tapasztalják azt, hogy kevésbé szoronganak és kevésbé érzik magukat egyedül a különböző média platformok használata során. Ennek az egyik mentális oka az lehet, hogy a karantén alatt sokkal komfortosabban tudják önmagukat adni.
Nézd a jó oldalát: egy csomó pénzt spórolhatsz a karantén alatt
Nézd a jó oldalát: egy csomó pénzt spórolhatsz a karantén alatt
A Z generáció tagjai kiemelkedően magas számokat kezdtek produkálni a tartalom gyártás területén a vírusnak köszönhetően. Egy kutatásban megkérdezettek közül 10-ből 3-an úgy nyilatkoztak, hogy a karantén alatt sokkal több tartalmat gyártottak, mint előtte, és elmondásuk szerint ezt a szokásukat a vírus eltűnése után is megtartják. Ez 8%-os emelkedést mutat mindössze 2 hónap leforgása alatt.
A szórakozás mellett a médiában egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a hiteles hírek közlésére, illetve arra, hogy a vírusról szóló tájékoztatók minél pontosabb adatokkal szolgáljanak.
A privát beszélgetések lehetőségét nyújtó appok is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, mint például a Messenger és a WhatsApp, illetve egyre több funkcióval bővülnek, legyen az napi sztorik megosztása, vagy éppen a matrica és mozgókép kínálat bővítése, hogy minél egyszerűbb legyen a személyes beszélgetés hiányának és érzésének a pótlása.