Nehezen kezeled a kritikákat? Ezeket a dolgokat kell átgondolnod alaposan
Ha valakivel beszélgetünk, általánosan elfogadott szabály, hogy a lehető legudvariasabban igyekszünk kifejezni magunkat, hiszen ritkán cél az, hogy bántsuk a másikat. Talán ezért olyan nehéz megemészteni, ha valaki mégis mond valami becsmérlő megjegyzést ránk. Mégis, a kritika nem mindig rossz szándékkal érkezik, sőt: rengeteget tanulhatuk is belőle.
Ezeket láttad már?
Függetlenül attól, hogy sértődékenyek vagyunk-e vagy sem, egy másik embertől jövő bírálat mindenkit érzékenyen érint. Tudjuk, hogy nem vagyunk tökéletesek, mégis rossz érzés szemtől szemben hallani, hogy nem vagyunk azok. Nem kell hát sem azt szégyellni, hogy vannak hibáink, sem azt, hogy zavarba jövünk, amikor fölhívják rá a figyelmünket. Az viszont nagyon fontos, hogy méltósággal fogadjunk minden bíráló megjegyzést, különösen, ha a helyzet megköveteli, hogy hidegvérrel reagáljunk.
Maradj higgadt
A legrosszabbul kétségtelenül az esik, ha a főnököd vagy a szerelmed kritizál. Ez teljesen érthető, hiszen bizonyos szinten függő viszonyban vagy tőlük, számít a véleményük, ráadásul ha úgy érzed, nem felelsz meg nekik, az veszélyeztetheti a munkádat vagy a párkapcsolatodat. Vagyis, a munkahelyi és a kapcsolaton belüli kritikákat a legnehezebb lenyelni, ugyanakkor ebben a két helyzetben a legfontosabb, hogy higgadtan reagálj. Ez először is azt jelenti, hogy semmiképpen se sértődj meg. A hisztivel, túlreagálással azt éred el, hogy a másik többé nem mer előállni semmilyen javaslattal személyiséged fejlesztését illetően, így nagy eséllyel többé nem informál téged arról, mi nem tetszik neki, vagyis lehetőséged sem lesz fejlődni. Nem hangzik jól, ugye? Ellentétes, ám hasonlóan rossz stratégia, ha azonnal elkeseredsz és nyilvánosan korholod magadat mindenben igazat adva a kritizálónak. Ezzel azt a látszatot kelted, hogy nem tudsz kiállni magadért, ami szintén nem valami imponáló. Hallgasd inkább végig a másikat, és segíts konstruktívan megoldani a felmerült problémát. Ha semmilyen szinten nem értesz egyet a kritikával, kérdezd meg a másikat higgadtan, hogy miért gondolja azt, amit mondott és javasold, hogy beszéljétek meg alaposabban a problémát. Ha te is érzed, hogy igaza van, ne kezdj el ijedten védekezni, de hangsúlyozd, hogy tudod, vannak gyengeségeid az adott területen, ám vitathatatlanok az erényeid is. Mind a személyes, mind a szakmai konfliktus esetén nagyon fontos, hogy az elejétől fogva éreztesd, számodra is nagyon fontos, hogy közös nevezőre kerüljetek.
Ha a pasid ebbe a személyiségtípusba tartozik, akkor FUSS
Ha a pasid ebbe a személyiségtípusba tartozik, akkor FUSS
Vonj be mást is
Ha a kritikai megjegyzést követően egyedül maradsz a gondolataiddal, két dolgot semmiképpen se tegyél: ne hergeld föl magadat a másik ellen és ne keseredj el saját alkalmatlanságod miatt. Ha főnököd vagy a tanárod azt mondta, próbáld meg hatékonyabban beosztani az idődet, vagy éppen a szerelmed jelezte finoman, hogy rendszeresen elől hagyod a tejet, sem azt nem jelenti, hogy megutáltak, sem azt, hogy egy teljes csőd vagy. Ha komoly kritikát kaptál és össze vagy zavarodva miatta, jó ötlet egy megbízható és őszinte külső véleményt meghallgatnod. A legjobb, ha olyasvalakinek öntöd ki a szíved, aki régóta ismer, így akár emlékeztethet arra is, ha a múltban volt már hasonló konfliktusod, ráadásul megnyugtathat azt illetően is, hogy fantasztikus munkaerő, diák, társ, barátnő vagy. Emellett a külső szemlélő más perspektívából látja az egész történetet, ez neked is segíthet jobban átlátni a kritika üzenetét. Ha a bírálat súlyos volt, vagy nagyon érzékenyem érintett, mindenképpen keress módot arra, hogy alaposan megbeszélhesd a kritizálóval a problémát, lehetőleg minél hamarabb. Emellett természetesen ilyenkor még inkább fókuszálj előnyös tulajdonságaidra, sose felejtsd el az értékeidet.