Mitől óvakodj a vásárláskor?
Egy parfüméria csillogó, díszes, szépen megvilágított polca előtt állsz. Találtál egy krémet, amit pontosan a te bőrödnek, a te problémádra, a te elképzeléseidnek megfelelően gyártottak. Igaz, áll otthon még vagy három, amiről ugyanez volt a véleményed, de lehet, hogy pont ez lenne az igazi. Berakod a kosárba, kifizeted, majd hazaérsz, és feltéve negyeddikként a polcra talán elgondolkodsz egy pillanatra: Jól döntöttem?
Ezeket láttad már?
Vásárlásainkat rengeteg külső (és persze belső) tényező befolyásolja, de ne hidd, hogy csak a reklámok, a bolt elrendezése, a színek, a termékek sorrendje, a promóciók, az akciók vagy a hoszteszek kedvessége. Elárulok pár olyan dolgot, ami eddig talán eszedbe se jutott, de a cikk végére érve rádöbbensz, veled is megesett már mindez.
Első pont: Óvakodj a viszonzástól!
Minden kultúrára jellemző a kölcsönösség alapelve, azaz, ha kapok valamit, adnom is kell, akár ajándékról, bókról, segítségről van szó. A legtöbben azt gondoljuk, hogy szívesebben segítünk valakinek, akit kedvelünk. Kutatási eredmények szerint viszont, szívesebben segítünk annak, akinek úgy érezzük tartozunk. Ezért működnek a sokszor használhatatlan reklámajándékok, és az utcán osztogatott csecsebecsék. Ne hagyd hát magad csak azért, mert ingyen termékmintát kapsz, vagy végigdicsér tetőtől-talpig a kedvesen mosolygó eladó.
Második pont: Söpörd félre a következetességet!
Társadalmunkban, ha valamit egyszer kimondunk, ahhoz illik tartani magunkat, különben ingatag, megbízhatatlan embernek tartanak majd. Márpedig mindenki olyannak akar látszani, aki tudja, mit akar. Tehát automatikusan törekszünk következetesen viselkedni. Ezért, ha adományt gyűjtenek, a legtöbbször az első kérdés a következő: "Hogy van ma, hölgyem?". Erre mit mondunk: "Jól." Ha ezek után megtudjuk, hogy beteg, szegény, szerencsétlen sorsú embereknek gyűjtenek, furcsa lenne hirtelen barátságtalan hangnemre váltani, és zsugorinak tűnni, tehát már nyúlunk is a tárcáért.
Harmadik pont: Félre a zsarolással!
A leggyakoribb szlogen ezzel kapcsolatban a "csak a készlet erejéig". Ez, ha tudattalanul is, de ijesztően hangzik, hisz implikálja, hogy már nem fogunk hozzájutni. De hasonló megjegyzés a "már csak egy darab van belőle", illetve "pont most érdeklődött iránta egy másik vásárló is". Ne hagyd hát kitenni magad az idő nyomásának! Próbáld mérlegelni a termék valódi értékét és szükségességét. Egy fogyasztói társadalomban nem könnyű lemaradni, hidd el!
Negyedik pont: Vigyázz a véleményekkel!
Ne feledd, a termék mellett felszólalók is csak statiszták. Kutatások bizonyítják, hogy ha tudjuk ezt, akkor is hat a reklám, de ha a boltban lévő képernyő előtt állva ez eszedbe jut, talán mégis reagálhatsz csupán egy kedves mosollyal, a bankkártyád átnyújtása nélkül.
Remélem, tudod hasznosítani a fentieket, és hidd el, az is örömmel tölthet majd el, amikor büszkén érkezel haza, hogy ellen tudtál állni a kísértésnek.