Mitől lesz egy termék környezetbarát, és mit is jelent ez pontosan?

2019. május 17.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Munkácsi Brigitta a Nempazar blog alapítója. Rengeteg hasznos tippet oszt meg arról, hogyan lehet környezettudatosan élni és milyen apró változtatások kellene ahhoz, hogy tegyünk valamit a környezetünkkért. Brigi szerint a hulladékmentes életmód egyszerűbb, mint gondolnánk, ezért megosztja velünk, mire kell odafigyelnünk és milyen elveket kell követnünk!
Zöld, környezetbarát, fenntartható, bio/öko/natúr/organikus, tiszta, méreganyagmentes, fair trade, etikus, kézműves, műanyagmentes, csomagolásmentes, helyi, szezonális, vegán, pálmaolajmentes, állatkísérletmentes, újrahasznosított, lebomló.

Mitől lesz egy termék környezetbarát, és mit is jelent ez pontosan?
Fotó: Shutterstock

Te tudod melyik mit jelent pontosan?

Az igaz, hogy mind környezetbarát tulajdonságra utal valamilyen szempontból, és összefüggnek egymással. De én azt veszem észre, hogy többségüket szinonimaként használjuk, helytelenül. Ez azért is lehet, mert sok esetben egy jelző magába foglal több másikat is.

Hogy tisztázzuk a félreértéseket, íme, néhány alapvető iránymutatás azok számára, akik kíváncsiak a "zöld" különböző árnyalataira:

Zöld, környezetbarát, fenntartható

A "zöld" szó jelentése már rég túlmutat a színen magán. Mozgalomtól építészeten át a divatig minden olyan dologra használjuk jelzőként, ami bizonyos szempontból a környezet hasznára válik. Például gyártásukhoz egészséges, méreganyagmentes, újrahasznosított anyagokat és megújuló energiaforrásokat használnak, energia- vagy vízhatékonyak.

A környezetbarát jelző arra utal, hogy valami nem károsítja a Földet.

És itt most tennék egy kis kitérőt: Mitől lesz egy termék környezetbarát? És honnan tudhatom, hogy a legjobb fogyasztói döntést hoztam meg végül egy vásárlás alkalmával?

Készíts otthon száraz sampont, amitől extradús lesz a hajad

Készíts otthon száraz sampont, amitől extradús lesz a hajad

Azonban minden kis lépés számít, és rengeteg módja van annak, hogy olyan terméket válassz, ami bizonyos szempontból óvja a Földet. Ezek a termékek az elején felsorolt jelzők valamelyikével – lehetőleg minél többel közülük – rendelkezik.

Azt viszont tudnod kell, hogy az én legjobb szándékkal meghozott döntésem nem biztos, hogy ugyanaz, mint a tiéd. És tudod mit? Ez teljesen rendben van!

Ha laktóz érzékeny vagy, nyilván kerülöd a tejtermékeket, és ez az első, és legfontosabb szempont. Ezt ettől még szorosan követheti a műanyagmentesség és csomagolásmentesség, ami a bio és fair-trade termékeket a lista végére sorolja. De az is teljesen rendben van, ha számodra az etikus és fair-trade termékek a legfontosabbak, és minden más csak ez után jön.
Szuper, ha új, hazai termékeket veszel, amik fenntartható körülmények között készültek, és ezeket használod minél tovább. Ahogy az is ugyanennyire tökéletes választás, hogy inkább egy vintage boltban, lakásbutikban, közösségi vásáron veszel magadnak "új" ruhát, vagy bármilyen más portálon már korábban használt dolgokat.

Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy mások a prioritásaink, ezért teljesen normális, hogy más szempontok alapján döntünk. A lényeg, hogy mindannyian ugyanabban a csónakban evezünk, ugyanaz a célunk. Azért változtatunk a szokásainkon, hogy jobb legyen a világ. Az, hogy különbözőképpen "harcolunk", nem számít. A perfekcionizmusnak nincs helye ebben a mozgalomban.

Ezért jársz jobban, ha szappant választasz tisztálkodáshoz

Ezért jársz jobban, ha szappant választasz tisztálkodáshoz

Nagyon meghatározó idézet ezzel kapcsolatban Anne-Marie Bonneau zero waste séf mondata:

A "fenntartható" kifejezés kérdések és tevékenységek széles körét képviseli. Az Egyesült Nemzetek szerint olyanokat, amelyek nem veszélyeztetik a jövő generációk azon képességét, hogy kielégíthessék majd igényeiket. Vagyis a fenntarthatóság a jövőre helyezi a hangsúlyt. Ez azt jelenti, hogy egy tárgy vagy cselekvés környezeti, társadalmi és gazdasági előnyöket generál, miközben nem használ el túl sok erőforrást, és nem okoz szennyezést.

A fenntarthatóság magába foglalja a környezetbarát tevékenységeket, és a zöld termékeket, de azért, mert valami "zöld", még nem feltétlenül jelenti azt, hogy fenntartható.

Például egy megújuló energia felhasználásával készített termék "zöld", de a teljes életciklus elemzés során kiderülhet, hogy bizony nagyon sok energiát használtak fel a gyártás során, a termék szállítása is környezetterheléssel járt, a hasznos élettartam végén pedig nem lehet környezetbarát módon megválni tőle. Így már nem mondhatjuk fenntarthatónak (is).

Hogy őszinte legyek, nem sok valóban fenntartható termék van a fogyasztói termékek világában. Inkább azt mondhatjuk, hogy egyes termékek FENNTARTHATÓBBAK más alternatívákhoz képest.

"Tiszta", méreganyagmentes, bio=organikus=natúr=öko

Az egészség, szépségápolás és a takarítás terén is egyre erősödő tudatosság életre hívta a természetes, bio, natúr, vegyszermentes jelzőket.

A "tiszta" arra utal, hogy az összetevők – természetesek vagy szintetikusak – nem károsak az egészségre.

A méreganyagmentes termékek nem tartalmaznak sem az egészségre, sem a környezetre káros anyagokat.

A bio termékek tanúsított ökológiai gazdálkodásból – vagyis ellenőrzött és környezetkímélő körülmények között termesztett gazdálkodásból – származó összetevőkkel készült élelmiszerek és kozmetikumok. Műtrágyát, toxikus és szintetikus anyagokat nem tartalmaznak, vagyis ezeket a termékeket elvileg biztonsággal fogyaszthatjuk, használhatjuk. Miért csak elvileg? Mert a jogi szabályozások hiányosságának köszönhetően sokszor úgy is bionak hihetünk egy terméket, hogy igazából semmiféle minősítés logója nincs a termék csomagolásán, hanem csak önkényesen ráírták a gyártók.

Fair Trade, Etikus, Kézműves

Az 1980-as évektől kezdve a globális kereskedelemben – különösen a fejlődő országokban – pozitív változás kezdődött a Fair Trade mozgalom megjelenésével. A méltányos kereskedelem a kávé, kakaó és tea termesztőket védi. Lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait. (A Fair Trade minősítésű termékeket logó jelzi.)

Az etikusság a ruhát és más termékeket készítő munkások megfelelő munkakörülményeire és fizetésére helyezi a hangsúlyt. Bár ez egy olyan jelző, ami nincs minősítéshez kötve, de mégis nagyon fontos, hogy megkülönböztessük az ilyen módon készült termékeket.

A kézműves kifejezés a termelés ipari folyamatával szemben áll. A kézműves termékeknek kézi munkavégzésen, emberi erőfeszítésen, irányításon és tapasztalaton kell alapulnia, bár a procedúra részben gépiesíthető. Élelmiszerek esetében adalékanyagoktól mentes.
A kézműves szektor a fejlődő országok második legnagyobb munkáltatója, amely hatalmas potenciállal rendelkezik a fenntartható fejlődés számára. A kézművesiparnak lehetősége van arra, hogy újjáéledjen a hanyatló gazdaságok vidéki és városi területein.

Azonban az a tény, hogy valami kézzel készült, még nem biztosítja, hogy fenntartható is.

Például számos kézműves dolgozik a divatiparban, és a divat különösen világszerte az egyik legszennyezőbb iparág.

"Tudatos és felelős" és ami talán azon is túl van

Manapság nagyon divatos a "tudatos" kifejezés. Például lehetünk tudatosak a karrierünkkel kapcsolatban, vagy a fogyasztási szokásaink tekintetében, és tudatosan figyelhetünk a testi-lelki egészségünkre.

Általában egy személyt, egy vállalkozást, vagy egy gondolkodásmódot illetünk tudatos jelzővel, nem egy konkrét terméket.

A tudatos fogyasztó tisztában van azzal, hogyan kell a termékek címkéit értelmezni, és nagy valószínűséggel hajlandó többet fizetni olyan termékekért, amik bio-k, fenntarthatóak, vagy állat-barátok. Az sem ritka, hogy jógázik és meditál.

Voltam egy beszélgetésen a Societé-ben, aminek a középpontjában a tudatosság állt. A környezetre való odafigyelés, az ezzel kapcsolatos tetteinkért való felelősségvállalás, az, hogy a környezettudatosság az élet rengeteg más területével kapcsolatos tudatosságot is felölel valahogy olyan érzést keltett bennem, hogy van olyan állapot, ami már túlmutat az "egyszerű" tudatosságon.

A tudatosságon túli lét – kissé túlzás lehet, de mint a spiritualitásban is a megvilágosodás a cél, itt pedig talán a "felébredettség"- magába foglalja a más emberek szükségleteinek figyelembevételét, és a jól informáltságot egy témával kapcsolatban, mielőtt döntés hoz vagy véleményt alkot. Magába foglalja a fent említett összes tulajdonságot.

Ez a szemlélet túlmutat a felelős vásárlón és az újrahasznosítón. A helyi termékek megvásárlása nagyon jó, de az elemző megközelítés, amikor a címkéket olvassuk, vagy környezetbarát csomagolás választása csak a kezdet.

Ez egy teljesen új életstílust ölel fel, ahol a kevesebb több. Ahol keresed a "lassú divatot", kevesebbet vásárolsz, megszabadulsz az otthonodban összegyűlt felesleges holmiktól. Ha van rá lehetőséged megtermeled a saját ételedet, de legalábbis termelői piacon vásárolsz. Megtanulod, hogyan tudsz természetes összetevőktől magad elkészíteni bőrápolási termékeket. Megtisztítod a környezetedet a szennyező anyagoktól és a feleslegesen felhalmozott tárgyak okozta káosztól. Eladományozod vagy eladod azokat a tárgyaidat, amikre már nincs szükséged. Akár szándékosan kis lakásba költözöl, egy biztonságos környéken, ahol sétálva vagy tömegközlekedéssel eljuthatsz bárhová. Tisztában vagy a környezettel kapcsolatos hírekkel és az emberi jogokkal, és részt veszel közösségi megmozdulásokon, szemléletformáláson.

Hogy legyen környezettudatos a táskád is? Ezeket vidd magaddal, amikor elindulsz otthonról

Hogy legyen környezettudatos a táskád is? Ezeket vidd magaddal, amikor elindulsz otthonról

Ahány "felébredett", annyiféle úton-módon érte el ezt az állapotot. Mindegyiküktől el lehet lesni néhány "trükköt", amiket hasznosíthatunk a saját utunkon, de egy az egyben utánozni valakit képtelenség, és nem is szükséges.

A legeslegfontosabb az, hogy meggyőződésből akarjunk változtatni. Ehhez kell az odafigyelés, az informálódás, a szándék, az erőfeszítések, a körültekintés, az átgondoltság, az előzékenység, a befelé fordulás, és még sok minden más.

Bárhogyan is, a lényeg, hogy kezdjünk bele, és csináljuk,, ahogy csak tudjuk.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Az offline tervezés és naplózás tizenkét legnagyobb előnye - Változtasd meg az életedet a BuJóval!

glamour plusz ikon Az offline tervezés és naplózás tizenkét legnagyobb előnye - Változtasd meg az életedet a BuJóval!

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Kíváncsi vagy, melyik smink look illik hozzád a legjobban? Mutatjuk (x)

Kíváncsi vagy, melyik smink look illik hozzád a legjobban? Mutatjuk (x)

Ha nem tudod, mi a legjobb ajándék a párodnak, akkor nem csigázunk tovább! Nézd meg, mivel mehetsz biztosra! (x)

Ha nem tudod, mi a legjobb ajándék a párodnak, akkor nem csigázunk tovább! Nézd meg, mivel mehetsz biztosra! (x)

Ez az app megmutatja, melyik a tökéletes alapozó árnyalatod (x)

Ez az app megmutatja, melyik a tökéletes alapozó árnyalatod (x)

Tényleg elképesztő minőségű fotókat készít ez a telefon, és még karácsonyi ajándéknak is tökéletes! (x)

Tényleg elképesztő minőségű fotókat készít ez a telefon, és még karácsonyi ajándéknak is tökéletes! (x)