A háromkezű szakács ragasztót ajánl a vacsorád egyik hozzávalójának, mégis rengetegen követik
Amikor receptet keresel, valószínűleg gyakran fordulsz az internethez segítségért. Míg korábban a receptgyűjtemények, szakácskönyvek, a munkatársak között csereberélt sütireceptek és a családi receptes füzetek jártak kézről-kézre, mára teljesen megváltozott az, ahogyan a főzéshez, sőt az étteremkereséseshez állunk. És nem biztos, hogy a jó irányba.
Ezeket láttad már?
Van egy étterem, azaz egy étterem Instagram-oldala, ami a leírások szerint Austinban található, több ezer követőjük van, a posztolt ételek, mint a kis víziló alakú péksütemény vagy éppen a lábfej alakú pizza kering az interneten. És hogy mi ebben az érdekes? Hogy ez az étterem a valóságban nem létezik. A képeket pedig mesterséges intelligencia készítette.
Megváltozott a kapcsolatunk az étellel
Ha most visszautaznánk az időben olyan húsz-harminc évet, és azt mondanánk egy fiatalnak, hogy pár év múlva nem az érdekel majd, hogy finom-e az étel, hanem hogy jól néz-e ki. Vagy hogy nem érdekel majd, ha ki fog hűlni, addig nem eszel belőle, amíg le nem fotózod, hogy aztán vagy az ismerőseidnek mutogasd, vagy soha többé rá se nézz, akkor valószínűleg azt mondaná, hogy megőrültünk. Pedig a közösségi oldalak alapjaiban változtatták meg, mit és hol eszünk esszük.
Ma már egy étterem esetében sem az a lényeg, hogy finom legyen az étel, jók legyenek az ízek, legalább annyira, sőt sok esetben fontosabb, hogy milyen a berendezés, mennyire jók a fények, és mennyire különleges az ételek megjelenése, akár színekben is. A már említett Ethos nevű nem létező étterem fotóit kedvelik botok, és nagyon sok hús-vér ember is, akik nem veszik észre, hogy a képeket a mesterséges intelligencia készítette. Hogy mire jó ez az egész már azon kívül, hogy teszteljék, mire jó a képgenerálás, és elő lehessen állítani néhány vicces képet arról, hogy például Jeff Bezos, a világ egyik leggazdagabb embere, az Amazon alapítója szolgál fel koktélt, az a például a pénzkereset. Ugyanis lehet pólókat is vásárolni.
Valami ilyesmi lehet majd a te ételed is
Ez lehet egy jó poén, azonban a mesterséges intelligencia által generált képek egy sokkal izgalmasabb problémára is felhívják a figyelmet. Egészen pontosan arra, hogy a technológia hogyan hat a mindennapjainkra, hogyan bizonytalanít el, és milyen irreális elvárásoknak szeretnénk megfelelni. És most nem a szépségideálokról beszélünk, hanem a vasárnapi ebédről.
Egyre több receptmegosztó oldal használ ugyanis képgeneráló alkalmazásokat, amelyek a bevitt adatok alapján több-kevesebb sikerrel jelenítik meg, milyen lehet majd az elkészült étel a recept alapján. Vagyis tulajdonképpen olyan képet hajszolsz már a konyhában is, ami nem létezik, és ami elképzelhető, hogy teljesen ellentmond a fizika vagy a kémia kulináris szabályainak.
Egy kis ragasztó, és jó lesz
A Google mesterséges intelligenciájával voltak korábban is problémák, például az, amikor azt mondta, hogy a paradicsommártást feldobja egy kis ragasztó. Ez az egyértelmű tévedés, és nem valószínű, hogy sokan bedőlnek neki, de egyre több olyan oldal is feltűnt, amelyek tömegével íratnak recepteket a mesterséges intelligencia segítségével, amit aztán mesterséges intelligencia által generált képpel illusztrálnak. Azaz a receptet soha nem főzte meg senki, hogy milyen lesz az ízhatás, az nem derült ki, és egyáltalán nem biztos, hogy úgy néz majd ki, mint a képen.
A Facebookon ott van például a Recipes Formula nevű oldal, 45 ezres követőtáborát az sem tartja vissza, hogy a könnyed családi recepteket a profilkép alapján egy nem evilági, három kezű séf készíti. Ennek ellenére több ezren lájkolják és mentik el a recepteket, amelyeket szintén az algoritmusok alkottak.
Finomabb is?
Egy kutatásban arra kérték a résztvevőket, hogy a mesterséges intelligencia által generált, és jó minőségű, profi fotósok által készített ételfotókat nézzenek meg, és döntsék el, hogy melyiket ennék meg inkább. A résztvevők arra jutottak, hogy az algoritmus képei ízletesebbnek tűntek. Összességében pedig csillogóbb és melegebb megvilágítást kaptak ezek az ételek, ami miatt jobb benyomást tettek az alanyokra, mint a valódi ételek fotói, ez pedig nem túl jó hír sem nekünk, sem azoknak a tartalomkészítőknek, akik étellel foglalkoznak. Hiszen ha ezek a fotók népszerűek lesznek, akkor hogyan veheti majd fel a versenyt egy valódi szakács valódi ételének valódi fotója azzal, amit csak az algoritmusok generáltak. Főleg, hogy ez a megoldás olcsóbb is.
De nem csak ez a pszichológusok problémája. A kutatás arra is rávilágított, hogy ezek a fotók növelik az étvágyat, sokan számoltak be arról, hogy egy-egy kép után éhesebbek lettek. Persze a valódi fotóknál is ez a cél, de ez a szakemberek szerint növelheti az egészségtelen étkezés esélyét, ha folyamatosan jönnek szembe ezek az eltúlzott, valóságtól elrugaszkodott képek.
Nem lehetne olyat, mint a fotón?
A gyorséttermekben bizonyára mindenkivel előfordult már, hogy egy-egy ínycsiklandó kép láttán kipróbált egy burgert, ami a valóságban csak nyomokban emlékeztetett a képen látható szendvicsre. Sokak már csak legyintenek erre bosszankodás helyett, ugyanakkor a mesterséges intelligencia generálta képek elterjedésével akár arra is számíthatunk tömegesen, hogy hozzá kell szokni a folytonos vizuális csalódottsághoz, ha étterembe megyünk vagy rendelünk. Néhány ételfutár cég már be is jelentette, hogy partneréttermeit mesterséges intelligenciával segíti, hogy szebb ételfotókat tehessenek közzé, azaz normalizálódik, hogy nem azt kapod, amiért fizetsz.
Az első tesztek egyébként nem is sikerültek túl jól, a mesterséges intelligencia meglehetősen meredek képeket is generált, illetve felmerül az a kérdés is, hogy valóban segít-e az éttermek értékelésén, ha a felhasználók csalódottságukat fejezik ki amiatt, hogy teljesen mást kapnak. De a legfontosabb kérdés, hogy valóban szeretnénk még egy dolog miatt szorongani, vagy inkább az lenne jó, ha az étkezés és a főzés egy képernyőidő mentes nyugodt, családi program maradna.