A mentsruáció forradalma a ruháknál kezdődik
A menstruációs szegénységre, a környezetvédelemre, de a menstruáció tabumentesítésére is válasz lehet, hogy egyre több cég hallja meg azt a kérést, hogy a nők változást szeretnének abban, hogyan élik meg a menstruációs higiéniájukat.
Ezeket láttad már?
A becslések szerint a tamponok, a betétek, és az applikátorok éves szinten kétszázezer tonna műanyagszemetet jelentenek az Egyesült Királyságban, és még ennél is többet az Egyesült Államokban. De a menstruáció témájának népszerűsége nem csak környezetvédelmi szempontok miatt egyre népszerűbb, és nem is arról van szó, hogy hirtelen a nő vissza szeretnének térni a természethez, és azokhoz az időkhöz, amikor korabeli alsóneműkben próbálták tampon vagy betétek nélkül megoldani ezt a helyzetet. Sokkal inkább arról, hogy végre valami új dolog történik, és nagyon hamar sikerült elérni, hogy erre a gyártók is reagáljanak. A nők ezeket a darabokat nem szimpla használati tárgyként, hanem a forradalmuk szimbólumaként látják, ami komoly társadalmi változásokhoz vezet.
Minden nő rémálma
Már csak azért is fontos, hogy az élet minden területén, így a ruhagyártók és a mérnöki asztaloknál dolgozók között is egyre több legyen a nő, mert a legtöbbünk rémálmát csak a többi nő tudja átérezni és egyáltalán tudni, hogy ez egy általános probléma. Ez a félelem pedig abból ered, hogy a menstruáció nem irányítható. Lehet, hogy valaki olyan szerencsés, hogy óramű pontossággal érkezik meg a vérzése, de a legtöbb nő az élete során találkozott már azzal a helyzettel, mikor úgy jön meg neki, hogy arra nincs felkészülve, vagy észre sem veszi. Jobb esetben ez csak annyival jár, hogy a kolléganőktől kell kérnie hirtelen tampont vagy betétet, rosszabb esetben a ruhán hagyott foltokból lesz egyértelmű. Valószínűleg sokan vannak azok a nők is, akik mentek már oda másokhoz, hogy diszkréten, és segítőkészen szóljanak annak, aki talán észre sem vette a vérfoltot a ruháján. Ez nem a fiatalok és a tinik kálváriája, ez egy olyan történet, ami bárkivel előfordulhat, és ami miatt a mentsruációs viselet szélesebb körben el tudott terjedni.
Sokkal nagyobb fejlesztés mint gondolnánk
Ami a létezésén túl izgalmas a mentsruációs bugyik és kisnadrágok világában, az a mérnöki és kémiai munka, ami ezek gyártását és elkészítését övezi. Ahogyan a Coca-Cola, vagy a KFC sem árulja el a titkos összetevőt, úgy a legnagyobb cégek, sem mondják el, milyen anyagokkal dolgoznak az antimikrobiális bélés, és a nedvességelvezető szövet kombinációján, vagy hogyan birkóznak meg a sokszori moshatósággal, hogyan küzdenek meg a kellemetlen szagokkal. Ez minden gyártónál más, a lényeg azonban mindegyiknél ugyanaz: a nők higiéniai termékek, mint például tampon kiegészítéseképpen vagy helyett viselhessék anélkül, hogy a szivárgástól kellene félniük.
A történetük az 1990-es évekre nyúlik vissza
A menstruációs bugyik nem az utóbbi évek nagy vívmányai, hanem az előző évezredben jelentek meg, igaz akkor nem volt olyan nagy a lelkesedés értük, aminek két oka volt. Egyrészt nem védett rendesen, ezért ugyanúgy kellemetlen foltot hagyott a ruhán, másrészt vastag volt és kényelmetlen, ráadásul az akkori beszámolók alapján nagyon gyorsan kezdett el kellemetlen szagot árasztani. De azóta ez a piac hatalmasat fejlődött, ma már színes bugyik, edzőruhák, sőt fürdőruhák, takarók és pizsamák között is nagyon széles a választék, és olyan, alapvetően az olcsóságukról híres gyártók is beszálltak, mint az Európában is több helyen elérhető Primark, és egyre több drogériában is gyorsan és olcsón be lehet szerezni. Ez pedig egy újabb nagyon fontos előnyre hívja fel a figyelmet, vagyis hogy ezek a darabok talán megoldást jelenthetnek a menstruációs szegénység csökkentésére is.
Jó a fogyasztóknak és a cégeknek is
Lehet, hogy a menstruációs ruhaneműk elterjedése új dolognak számít, azonban már így is egy láthatóan dinamikusan növekvő piacról van szó, ez pedig azt jelenti, hogy valószínűleg egyre több cég látja majd meg benne a lehetőséget. Ha pedig több a versenytárs, abból az következik, hogy egyrészt csökken az ár, másrészt felgyorsul a fejlesztés, hiszen mindegyik szereplő szeretne majd kitűnni a többi közül. A fogyasztó pedig ezzel csak jól járhat, hiszen ez vagy azt jelenti, hogy még izgalmasabb és innovatívabb termékeket lehet majd kapni, vagy azt, hogy ezek a cégek nagyobb figyelmet szentelnek majd az olyan társadalmi kezdeményezéseknek, amelyeket a vásárlóik fontosnak tartanak. Márpedig ha ez éppen a környezetvédelem vagy a menstruációs szegénység elleni küzdelem, esetleg a lányok edukációja vagy éppen a menstruációval kapcsolatos tabuk normalizálása, akkor ez valóban egy olyan új irány lehet, ami mindenképpen pozitívumokkal jár. A leggingeket és bodykat forgalmazó Knix 2021 tavaszán indított közösségi finanszírozást, ahol több milliárd forintnak megfelelő kanadai dollárt szedtek össze, és más piaci szereplők is nagyon gyorsan rentábilissé tudták tenni a vállalkozásaikat. Többségük missziója pedig túlmutat azon, hogy termékeket adjanak el, a társadalmi szerepvállalás mindannyiuknál megjelenik.
Leáldozott az egyszer használatos termékeknek
A tamponok, betétek többsége egyszerhasználatos, a női higiéniai termékek piacán nagyjából az 1930-as évek óta nem igazán volt globális átütő újítás. Ezek a termékek pedig pont azért küzdenek, hogy legyen, illetve hogy ne csak felszámolják a menstruációval kapcsolatos tabukat, hanem normalizálják is azokat. A már előbb említett menstruációs takarót például a Thinx gyártja, a cég pedig nyíltan beszél arról, hogy a pléd nem csak a kényelmesebb alvást segíti elő, és nem csak a matracot és a lepedőt védi, hanem szerettek volna egy olyan terméket a piacra dobni, ami a menstruáció alatti szex témakörében nyújt segítséget a pároknak.
Nem csak a menstruáció miatt lényeges
Ha van nagyobb tabu mint a nők havi ciklusa, az az inkontinencia. Mindegy, hogy az élet melyik szakaszában jelentkezik, hogy mi okozza, egyszerűen a nők szégyelnek erről beszélni, vagy éppen a boltban megvenni hozzá a betétet. Arról nem is beszélve, hogy ezek szintén drágák és környezetszennyezők. A menstruációs ruhadarabok erre a problémára is tökéletes, diszkrét és fenntartható megoldást nyújtanak. Olyan nagy a kereslet összességében, hogy sokan a menstruációs forradalom egyik legnagyobb vívmányának tartják. A használók szerint sokkal természetesebb és egyszerűbb használatot jelent mint a mentsruációs kehely, és nem érzik azt a fajta bűntudatot a rengeteg szemét termelése miatt, mint a betétek vagy tamponok esetében.
A nagy nevek is felfigyeltek rá
A Ruby Love nevű cég fürdőruhákat árul, amelyekkel a már fentebb említett kellemetlen élményeket lehet elkerülni. Érdemes itt is megfigyelni azt, mekkora fejlesztésekre volt szükség ahhoz, hogy a fürdőruhát úgy alakítsák ki, hogy az megfelelő legyen a használathoz. A Dear Kate olyan sportruhákat kínál, amelyek akár a hagyományos tampon vagy betét használata közben a sportolókat vagy éppen a testnevelés órán résztvevő kamaszokat megvédik a kellemetlen szivárgásoktól menstruáció alatt. A Wuka nem állt meg a hagyományos bugyiknál, ők boxerszerű kisnadrágokat árulnak, hogy a transzszexuális emberek is megtalálják a nekik megfelelő viselet. A Period Company társtulajdonosa az a Karla Welch, aki többek között Justin Biebert is az ügyefelei között tudhatja. Az pedig, hogy gyógyszertárakban és drogériákban is feltűnnek ezek a darabok, egyértelműen arra utal, hogy a menstruációs viseletek normalizálódnak a piacon, és a fogyasztók nyitottak a fenntarthatóbb, kényelmesebb és olcsóbb megoldásokra.
És ezeket az érdekes cikkeket olvastad már?
- „Szeretném, ha nem a hibát, hanem az embert látnánk egymásban” - Molnár Ferenc Caramel a romák helyzetéről mesélt
- A britek már egy gombot sem tudnak felvarrni, a Z generáció viszont forradalmat csinál a ruhajavításból
- 6 kérdés az análdugóról, amit senki nem mer feltenni, pedig mindenkit érdekel a válasz