´Már nem fognak ugyanúgy tanítani, mint a járvány előtt´ - Váczi Dorka a digitális oktatás szakértője
Váczi Dorka digitális pedagógia szakértő közel tízéve foglalkozik az oktatás digitalizálásával. 2018 óta a Vodafone Digitális Iskola Programjának szakmai vezetője, úgynevezett főállású Digitális Oktatási Angyala. Ismerd meg Dorkát!
Ezeket láttad már?
Dorka középiskolai tanárként az osztályaiban gyakorlatban is éveken át sikerrel dolgozott különféle digitális módszerekkel, majd úgy döntött, hogy az évek során felgyülemlett tudását más tanárokkal is szeretné megosztani, hogy minél többük számára legyen rutin a digitális eszközök használata az iskolában.
Áruld el azoknak, akik nem jártasak a témában, pontosan mik a legfontosabb feladatai egy digitális szakértőnek?
A Vodafone Magyarország Alapítványnál én koordinálom a Digitális Iskola Programot. A Programban jelenleg mintegy 50 iskola vesz részt, az elmúlt másfél évben az iskolák pedagógusaival dolgoztam együtt. A tantermen kívüli oktatás előtt azzal foglalkoztam, hogy segítsek a tanároknak abban, hogyan tudják a digitális eszközöket beépíteni a tanórákba, milyen tanulássegítő felületeket, vagy tudásmegosztó platformokat használhatnak. Az iskolák bezárása óta pedig olyan módszertani segélycsomagot készítünk kollégáimmal több fórumon, melyekkel specifikusan a távoktatási helyzet hatékonyabbá tételében próbálunk segíteni.
A munkám igazán változatos. Kutatok, hogy szakmailag megfelelő anyagokat tudjak készíteni, igyekszem minél több felületet megismerni és a gyakorlatban is kipróbálni. Mintegy 150 vidéki kollégával vagyok napi kapcsolatban, akik módszertani vagy sokszor technikai kérdéseikkel fordulnak hozzám. Egyébként jómagam történelem és magyar szakos középiskolai tanár vagyok, lassan 15 éve. Ebben a munkában vált szívügyemmé a digitális együtt-tanulás, a projekt- és élményalapú, demokratikus tanulás, melyek működtetése kapcsán kezdtem digitális felületek gyűjtésébe, majd a módszertan megismerésébe.
Ebben a rendkívüli helyzetben a vezetéseddel indult az E-skola nevű képzés. Mit takar pontosan?
Az E-skola egy 100 százalékig otthonról végezhető online képzés, melyet 2019 novemberében akkreditáltattunk. A képzést a Vodafone Alapítvány felkérésére, két kedves kollégámmal, Éder Márta és Fegyverneki Gergő digitális pedagógia szakértőkkel fejlesztettem.
Általános iskolai és középiskolai pedagógusoknak készítettük azért, hogy bátrabban nekifogjanak a digitális eszközökkel való munkának és módszertanilag megfelelő módon tegyék ezt. A célunk nemcsak technikai segítségnyújtás, sokkal inkább egyfajta szemléletformálás. Az E-skola képzés arról szól, hogyan tudunk elszakadni a klasszikus tantermi módszerektől: a frontális oktatástól, a tanári mindentudás képzetétől, a katedrától, ami szintben is elválaszt minket tanulóinktól, ezek helyett együtt-dolgozást, tudásépítést, élményalapú tanulást, tanulói autonómiát és folyamatos értékelést szorgalmazunk.
Mik a visszajelzések? Mennyire hatékony? Mennyire könnyű elsajátítani a résztvevőknek?
Eddig nagyon pozitív a fogadtatás, sok kedves üzenetet kaptunk azoktól, akik a speciális helyzetre való tekintettel nagy lendülettel belevetették magukat és elvégezték az elmúlt két hétben. A visszajelzések alapján a képzés felhasználóbarát, pontos és lényegre törő, de arra is lehetőséget biztosít, hogy egy-egy témában jobban elmélyedjen a résztvevő. Számos alkalmazást és webes felületet próbálhatnak ki, illetve az ezekhez szükséges módszertani hátteret is megismertetjük. Ami számomra viszont a legfontosabb, az nem a technológiai segítségben rejtőzik, hanem a képzés szemléletformáló erejében. Arra buzdítunk mindenkit, hogy gondolkodjanak tantárgyakon átívelő projektekben, a feladatokat kössék valós problémák megoldásához és hagyják a diákok egyéni tanulási útvonalait kibontakozni.
10 jó film, amelyből sokat tanulhatsz a pszichológiáról
10 jó film, amelyből sokat tanulhatsz a pszichológiáról
Miben különbözik a digitális tantermi oktatás a digitális otthoni oktatástól?
Rengeteg dologban. Eszközben, módszerekben, elérhetőségben, felületekben, szociális interakciókban. A személyes jelenlét, segítségkérés és -nyújtás lehetősége, a csoportdinamika, az értékelés módja, a különböző felületek közti lavírozás mind-mind nagyon mások egy tantermi közegben, mint otthon. Az otthonoktatás módja kapcsán nem alakult – mert nem is alakulhatott ki – konszenzus a pedagógustársadalomban. Nincs egy olyan tuti recept, melyet minden helyzetre rá lehetne húzni, ahogy nem működhet minden teremben sem ugyanaz az egy módszer. Átállva a digitális tanításra az intézményeknek fontos feladata volt felmérni az eszköz- és internet-ellátottságot, a szülők rendelkezésre állásának lehetőségeit és a pedagógusok digitális kompetenciáit is. Az online tanítást többféleképpen is megszervezhetik. Ahol ez megoldható, ott lehet online órákat tartani, egy digitális térben, konferenciahívásban, képernyőmegosztással, csoportokban dolgoztatva. Ehhez remek platformok állnak rendelkezésre.
Ugyanakkor csak kevés intézmény van olyan szerencsés helyzetben, hogy diákjaik eszközellátottsága és a szülők rendelkezésre állása is lehetővé tegye azt, hogy minden nap egy adott idősávban a gyerekek gép előtt tudjanak ülni egy nyugodt környezetben.
Így a másik verzió, hogy az anyagokat, feladatokat online platformokon osztják ki a tanárok, a diákok pedig egyedül (vagy szülői segítséggel) próbálják elkészíteni azokat.
Nagyon fontos lenne az iskolai konszenzus a kommunikációs csatornát illetően, érdemes lenne a tanároknak összehangolni az elvárásaikat, nagyobb mozgásteret kéne hagyni a feladatok teljesítésének módját illetően (vagy akár magukban a feladatokban is) és teret kellene biztosítani a szociális interakcióknak is. A diákoknak ez nagyon hiányzik, a világuk kifordult a sarkaiból, mi felnőttként is érezhetjük mennyire megviseli az embert ez a változás, képzelhetjük, hogy egy amúgy is háborgó lelkű tinédzsert vagy egy éppen olvasni tanuló hétévest hogyan érinthet ez a változás. Fontos erre is reagálni, ahogy a tanteremben sem hagyjuk zokogni tanulónkat vidáman mesélve tovább a kovalens kötésekről. Ebből a szempontból mindegy, hogy otthon vagy a tanteremben vagyunk tanárok, hivatásunk alapjai ettől nem változtak.
Mivel támogatja a Vodafone most a tanárokat, diákokat és szülőket?
A Vodafone lehetővé tette, hogy az országosan elérhető oktatási anyagokat tartalmazó weboldalak, applikációk (például: mozaweb.hu, oktatas.hu, nkp.hu, videotanar.hu, ekreta.hu) használata a tanév végéig nem terheli az adatkeretet a lakossági ügyfelek számára, ezzel a tanárok és diákok otthoni környezetben végzett munkáját szeretné támogatni a szolgáltató. A fentieken túl szintén adatkeret használata nélkül érhető el a Vodafone Magyarország Alapítvány Vodafone Apptár androidos applikációja, ahol több száz ingyenesen letölthető, tanulást segítő program található. Ezek szűrhetők tantárgy, évfolyam és kompetencia szerint, illetve használható mobiltelefonon és tableten egyaránt.
Emellett a Digitális Iskola Programban létrehozott tartalmakat összefűzve elkészítettünk egy Digitális Oktatási Kisokost, illetve ingyenessé tettük fentebb említett E-skola továbbképzésünket.
Hogyan hat a jelenlegi helyzet az oktatás hosszú távú digitalizációjára - jövőkép, tervek a tanárok és szülők digitális edukációjával kapcsolatban?
A digitális transzformációt itt és most meg kellene valósítani, de legalább elindítani. Ez nyilván sokaknak sikerült, sokaknak nem. Akinek igen, azok már valószínűleg később sem fognak ugyanúgy tanítani, mint a járvány előtt. A Vodafone Alapítvány minden segítséget igyekszik megadni ahhoz, hogy ez az átállás zökkenőmentes legyen mind a tanárok, mind a diákok számára. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy a pedagógusok minél több módszertani és gyakorlati tanácsot kapjanak.
Mik a jövőbeli tervek?
Nagyon sok tervünk volt a Vodafone Alapítvánnyal, ezek nagy részét most sokkal rövidebb idő alatt meg kellett valósítanunk, mint ahogy eredetileg terveztük. A jövőben szeretnénk ezeket finomra hangolni, illetve rengeteg ötletünk van még, azokat is szeretnénk megvalósítani a közeljövőben. Dolgozunk például egy olyan tudásmegosztó felületen, ahol pedagógusok oszthatják meg jó gyakorlataikat. Ez a www.digitáliscsalád.hu oldalon lesz elérhető, ahol kezdetnek mintegy 400 kolléga digitális óratervét publikáljuk, és természetesen várjuk még azokat a lelkes tanárokat, akik szívesen osztják meg ezen a felületen módszertani ötleteiket. Alapvetően azt gondolom, hogy mivel a technológia állandóan változik, nekünk is marad feladatunk bőven a járványt követően is.