Lépj vállalkozásoddal nemzetközi szintre!
Ha valamiben itthon sikeresek vagyunk, egyáltalán nem törvényszerű, hogy megálljunk az országhatárnál. Hiszen ki állítja, hogy kizárólag nálunk lehet érdekes, amivel foglalkozunk? Némi kitartással nemzetközi szintre is léphetünk.
Ezeket láttad már?
Az elmúlt két év váratlan fordulatai arra biztosan megtanítottak mindenkit, hogy célszerű rugalmasabban állni a dolgokhoz. Ha belekényelmesedtünk, hogy kizárólag a meglévő ügyfeleinket szolgáljuk ki, pedig valójában olyasmivel foglalkozunk, ami ennél többre hivatott, akkor érdemes kifelé tekintenünk, akár az országhatáron túlra. Elvégre egyáltalán nem magától értetődő, hogy csak a közvetlen környezetünkben lehet érdekes, ha valamilyen online szolgáltatással foglalkozunk, vagy például egyéni kézműves terméket állítunk elő.
CÉLOK ÉS LEHETŐSÉGEK
Ha például Veszprémben kézzel varrott pénztárcát készítünk pontosan megadott anyagokból és méretre, amit rendszeresen feladunk az ország számos pontjára, például Sopronba, Budapestre vagy Debrecenbe, akkor miért ne szállíthatnánk ugyanígy Grazba, Berlinbe vagy Barcelonába? Fontos, hogy megfogalmazzuk (saját magunknak, aztán pedig másoknak), hogy miben egyedi és érdekes, amit csinálunk. Miben vagyunk mások, mint bárki a piacon, mik azok az egyedi terméktulajdonságok, amik felkelthetik az érdeklődést?
Célszerű folyamatosan figyelni a nemzetközi trendeket, és azt is mérlegelni, hogy a jövőben honnan hová szeretnénk eljutni. Milyen mérföldköveket képzelünk el az elkövetkező időszakra? Van-e például igényesen elkészített, angol nyelven is elérhető és jól kereshető honlapunk? Intenzíven jelen vagyunk a közösségi médiában? Ha pedig egy termékkel a külföldi piacra lépnénk, elsősorban milyen országokat célzunk meg? Vajon a meglévő terméktulajdonságok számukra is vonzók, vagy érdemes akár országspecifikusan finomhangolásokat elvégeznünk? Kik a konkurenciáink, és hogyan kerekedhetünk feléjük? Higgyük el, hogy például egy nyugat-európai vevő nem kizárólag az ár alapján dönt, hanem a minőséget tekinti elsősorban irányadónak. Az átlátható készítés, szolgáltatás pedig külön vonzó lehet külföldön is.
KINYÍLÓ HATÁROK
Az Erasmus programról bizonyára mindenki hallott már, aki volt egyetemista, azt azonban kevesen tudják, hogy létezik fiatal vállalkozóknak szóló csereprogramja (erasmus-entrepreneurs.eu). Ez három évnél nem régebben alapított vállalkozásoknak nyújt lehetőséget, hogy más országok kisvállalkozásainak működésébe bepillanthassanak és tanulhassanak egymástól. Az Európai Unió tagjaként nagy előny, hogy rendkívül egyszerű a nemzetközi piacra lépés. A magyar vállalkozások – beleértve az egyénieket – ugyanis az EU bármely tagállamában nyújthatnak szolgáltatást anélkül, hogy az adott tagállamban vállalkozást indítanának, amennyiben az éves árbevételük 25 százalékát továbbra is itthon érik el. Az EU részletes információs szolgáltatást tart fenn, hogy a szabályozási vagy akár támogatási kérdéseket a lehető legkézenfekvőbb módon tisztázza (europa.eu/youreurope/ business).
Ha komolyan kacérkodsz a gondolattal, hogy szó szerint átlépd a saját határaidat, mindenképp érdemes rászánni az időt, hogy jobban elmélyedj a témában. Egész biztosan nem lesz hiábavaló!
A cikk eredetileg a GLAMOUR 2022-es áprilisi számában jelent meg.
Szöveg: Szalóky Bálint