Megőrülnek a légiutas-kísérők ettől a szokástól: jobb, ha nem is próbálkozol vele repülés közben
Mielőtt repülőgépre ülünk, érdemes ismernünk a repülési etikettet. Ahhoz, hogy gördülékeny legyen az utazás, odafent, a légtérben olyan szabályokat kell betartanunk, amelyeket például autóban ülve vagy vonatozás közben nem. Most légiutas-kísérők vallottak arról, melyik az a hiba, amit a legtöbb utas elkövet.
Ezeket láttad már?
Sok utas akkor is megnyomja repülés közben a fölötte lévő hívógombot, amikor csak egy pohár vízre vagy párnára van szüksége. Az a gomb azonban nem erre szolgál, alapvetően vészhelyzet esetére vezették be. A légiutas-kísérőknek alapvetően nem az a dolga, hogy egy gombnyomásra kiszolgálják az utast, arról nem is beszélve, hogy vannak repülés közben olyan időszakok, amikor ők sem hagyhatják el a helyüket.
Van, ahol csak vészhelyzetben nyomható a gomb
Repülőgépen az ülések fölött elhelyezett hívógomb sokaknak csábító lehet, hiszen az utas úgy tud segítséget kérni, hogy fel sem kell állnia. Csakhogy a légiutas-kísérők szerint vannak időszakok, amikor nem célszerű használni ezt a gombot, például akkor, amikor a kijelzőn az látható, bekapcsolva kell tartani a biztonsági öveket. Bár sokan bele sem gondolnak, fel- vagy leszálláskor, illetve ha a gép turbulenciába kerül, a légiutas-kísérőknek is ülve kell maradniuk, hogy megőrizzék saját épségüket és az utasokét is.
„Kérjük az utasokat, hogy ezekben az időszakokban tényleg csak vészhelyzet esetén nyomják meg a gombot, ha esetleg párnára vagy egy pohár kólára van szükségük, egy kicsit várjanak." - idézte Joyce Van Ocken légiutas-kísérő szavait a The Sun.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a különböző légitársaságoknál eltérhetnek a szabályok. Jay Robert légiutas-kísérő például azt tapasztalta, hogy az amerikai légitársaságoknál, például az American Airlinesnál csak vészhelyzetben szabad megnyomni a gombot, majd amikor elkezdett az Emiratesnél dolgozni, maga is meglepődött, egy út során milyen sok hívást kapott az utasoktól. „Emlékszem, egyszer Indiába mentünk és még fel sem szálltunk, már 75 hívás érkezett hozzánk."
Más légitársaság, más szabályok
A légiutas-kísérő hozzátette, a fapados légitársaságokon szintén más szabályok vannak. Náluk például a segítségkérésen kívül akkor is megnyomható a gomb, ha esetleg valamit vásárolni szeretnének. Ha pedig valódi vészhelyzet van, például rosszul érezzük magunkat vagy az utastársunk nincs jól, bátran nyomjuk meg többször is egymás után, így a személyzet is tudni fogja, tényleg baj van.
Liam Walker, aki az Air New Zealandnál dolgozik, elárulta, náluk például teljesen érthetőnek számít, ha az utas felszállás vagy leszállás után megnyomja a gombot, sőt a hangosbemondón el is mondják, hogy bátran használják az utasok akkor is, ha nincs vészhelyzet. „Mi szívesen segítünk bármikor, ha például szükségük van egy kis segítségre a fedélzeti szórakoztató rendszer használatához vagy az ülés megdöntéséhez, esetleg csak harapnának valamit."
A hívógomb nem játék
A légiutas-kísérő azt is természetesnek veszi, hogy az ablak mellett ülők gyakrabban nyomják meg a gombot, hiszen ők nehezebben tudnak mozogni a gépen, ha például a mellettük lévő utas épp alszik, fel sem tudnak állni. Ilyenkor bátran lehet hívni a személyzetet egy pohár frissítőért.
Éjszakai járatokon azonban érdemes kerülni a gomb nyomogatását, mert azzal megzavarhatjuk a többi utas nyugalmát. Ha lehetőségünk van rá, inkább sétáljunk egyet, nyújtóztassuk ki lábainkat a folyosón és személyesen menjünk oda a légiutas-kísérőkhöz.
Ha pedig kisgyerekkel utazunk, figyeljünk arra is, hogy a gyerkőc ne nyomogassa a gombot. Bár a kis ujjacskákat szinte mágnesként vonzzák a különböző gombok, próbáljuk meg ezt megakadályozni.
"Az egyetlen dolog, ami engem nagyon felidegesít, ha akkor nyomják meg az utasok a gombot, ha látják, épp dolgunk van. Átlagosan 50 utasra jut egy légiutas-kísérő. Tudom, vannak, akik éhesek-szomjasak, de legyenek egy kis türelemmel." - mondta a férfi.