Így hódították meg az influenszerek a világot

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Az átrendeződés új pozíciókat, felelősebb kommunikációt és célközönség-frissítést eredményez. Mutatjuk, hogyan válik egyre emberközelibbé a reklámpiac.

Hogyan hódították meg az influenszerek a világot?
Hogyan hódították meg az influenszerek a világot?
Fotó: Profimedia/GLAMOUR

A fiatalabb vásárlóközönség elérése és a jobb eladások érdekében egyre nagyobb szerepet kaptak az influenszerek az elmúlt években. A jelenség nem újkeletű. A vállalatok évszázadok óta használják a befolyásos embereket termékeik népszerűsítésére.

TARTALOMGYÁRTÓK ÉS A VÁLLALATOK KÖZÖTTI PARTNERSÉG

1765-ben Josiah Wedgwood angol fazekas Sarolta királynénak készített teáskészletét használta fel marketingcélokra; a királyi referenciának köszönhetően a piaci ár dupláján árulta munkáit. Az 1950-es évektől a hollywoodi sztárok váltak a márkák arcaivá, a nyolcvanas években már hatalmas szponzori szerződések köttettek. Michael Jackson úton-útfélen Pepsit ivott, Michael Jordan pedig aláírta a sportmarketing történetének legemlékezetesebb egyezségét a Nike-val. Ez az üzleti modell a kétezres évek elejéig, a valóságshow-k és a közösségi oldalak felbukkanásáig változatlan maradt.

Az új, általában forgatókönyvmentes formátum legnagyobb innovációja a közönség műsorkészítésbe való bevonása volt. A média, a márkák és reklámügynökségek nem tudták felvenni a versenyt a szobájukból sminktippekkel bejelentkező kamaszokkal. Ez a töredezettség elhozta a közösségi média influenszereinek korát. A közönség az arctalan vállalati kommunikációval szemben sokkal jobban tudott azonosulni az átlagemberekkel, akik kevesebbe kerültek és kiválóan ráéreztek az médiában rejlő új lehetőségekre. A 2010-es évek elejére ez a marketingstratégia remek alkalom volt az átláthatóság és a fogyasztói bizalom újraépítésére.

A több mint 363 ezer Instagram-követőt számláló Alyssa Coscarelli véleményére ma már a legtöbb feltörekvő márka kíváncsi. Az influenszer három évvel ezelőtt döntött úgy, hogy a népszerű Refinery29.com szerkesztése helyett saját személyes márkáját építi tovább. Nemrég a Los Angeles-i Emcee online kiskereskedelmi platform igazolta le partnerségi igazgatójának, míg az olasz Tod’s Group a The Blonde Salad bloggerét és alapítóját, Chiara Ferragnit vette be igazgatósági tagnak. A youtuber Emma Chamberlain a Bad Habit kozmetikai márka kreatív igazgatója lett, míg az Instyle magazin Tiktok-fiókjáért a humoros és őszinte véleményeiről ismert közösségi média sztár, Tefi felel. Ezek a kezdeményezések korszakváltást jelentenek a tartalomgyártók és a vállalatok közötti partnerségben.

VÍZVÁLASZTÓ VOLT A PANDÉMIA

A vállalatok tehát az influenszereken keresztül próbálják megszólítani az új generációt. „Ösztönösen érzik a trendeket, tudják, mivel lehet felkelteni a fiatalok figyelmét. Olykor jobban, mint azok, akik teljes állásban ezzel foglalkoznak” – véli Coscarelli. Felmerül a kérdés, hogy a sikeres influenszerek miért választják a kilenctől ötig tartó munkaidőt a korábbi rugalmas időbeosztás és jó fizetés helyett. Azonban ez egy kiváló lehetőség arra, hogy belelássanak egy nagy cég működésébe, főleg akkor, ha a jövőben saját vállalkozás indításában gondolkodnak.

A hírességek és az influenszerek között a különbség az, hogy az utóbbiban jobban megbíznak a vásárlók. Úgy látják, ők valóban részesei a kortárs kultúra alakulásának. Vannak influenszerek, akik mindenféle marketing vagy üzleti előképzettség nélkül, a semmiből építettek sikeres közösséget. A divatvilág szélesebbre nyitotta az ollót. Napjainkban egy kreatívigazgatónak inkább ötletgazdának és jó kapcsolatépítőnek kell lennie, mint zseniális szabónak” – fejti ki véleményét Thomai Serdari, a New York-i Egyetem divat- és luxusmarketing tanára.

A Signalfire kockázatitőke-társaság elemzése szerint a „tartalomkészítő” a leggyorsabban növekvő kisvállalkozás. A becslések szerint jelenleg ötvenmillióan dolgoznak a ma több mint 104 milliárd dollár értékű iparágban, amely újabbnál újabb tulajdonságokkal rendelkező tehetségeket kínál a márkák számára – írja a Vogue Business szerzője, aki arra is felhívja a figyelmet, hogy a klasszikus együttműködéseknél vagy márkanagyköveti címeknél jóval megerőltetőbb és felelősségteljesebb feladatot jelent egy vezetői poszt betöltése.

Az újhullámos influenszer- és marketingkultúrának nem kedvezett a járvány bedurranása. Pillanatok alatt változtak meg a játékszabályok az üzletágban, és vált megkérdőjelezhetővé a modell hatékonysága. A pandémia azért is nevezhető vízválasztónak, mert a tartalomgyártóknál és a követőknél egyre inkább előtérbe kerültek a hiteles, önazonos tartalmak, és mind többen nyitottak az olyan érzékeny témák iránt, mint az átláthatóság, a sokszínűség, a tudásmegosztás vagy a szubkultúrák fontossága.

BEFOLYÁS VAGY BEFOLYÁSOLÁS?

Korai lenne az influenszerlufi kipukkadásáról beszélni, a figyelem viszont más platformra terelődött. „Eddig úgy tűnt, mintha féltucatnyi divatszerkesztő irányítaná az iparágat. Ezzel szemben itt mindenki szabadon elmondhatja a véleményét, a Tiktokban a jól ismert közösségi oldalak legjobb tulajdonságai összpontosulnak. Az alkalmazás legnagyobb erőssége a párbeszéd kezdeményezése, amibe bárki becsatlakozhat” – mondta Rebecca Jennings, a Vox riportere, aki szerint a tiktokerek felkeltették az ismert márkák, magazinok figyelmét. A jelenség jól tükrözi az iparág nem alaptalan paranoiáját, miszerint cégen belül nem tudják, mi a menő a fiatalok körében.

Ha a Z generáció nem ért egyet egy márka értékeivel, döntéseivel, vagy egyszerűen csak nem tetszik neki valami, villámgyorsan továbblép, rosszabb esetben még be is szól az adott márkának a közösségi médiában. A divatiparban egyre több tiktoker válik bennfenntessé, ami nem feltétlenül rossz dolog, nagyobb hírnévvel, több pénzzel és követővel jár. Félő azonban, hogy a tiktokerek az iparág beágyazódásával elkerülhetetlenül elveszítik kívülálló státusukat, amire a profiljukat építették. Úgy fest, hamarosan beköszönt az emberközpontú, sztereotípiákon túllépő marketing korszaka, amelyben hírességek és influenszerek mellett a hús-vér embereknek is lehetőségük nyílik a márkákkal való együttműködésre, kreatív tartalomgyártásra. Végső soron a befolyás és a befolyásolás nem egymás szinonimái.

A cikk eredetileg a GLAMOUR magazin 2022-es júniusi lapszámában jelent meg.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Egy éven keresztül minden nap nyers gyömbért ettem, így alakította át az immunrendszeremet

Egy éven keresztül minden nap nyers gyömbért ettem, így alakította át az immunrendszeremet

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)