Két test, egy lélek
A fekete-fehér billentyűk megszállottjainak kötelező program október 12-én a francia testvérpár, Katia és Marielle Labèque kétzongorás estje a Zeneakadémia Nagytermében.
Ezeket láttad már?
Ritka az olyan testvérpár, mint a Labeque-nővérek, akik bár nem ikrek, sorsuk mégis elválaszthatatlanul egybefonódott. Katia és Marielle már egészen fiatalon rendkívüli tehetségnek bizonyultak, így nem volt kérdés, hogy mind a ketten felvételt nyernek a nagy múltú zenei intézménybe, a párizsi Conservatoire-ra, ahol megismerkedtek a zeneirodalom széles zongoraduó-repertoárjával. Még a Conservatoire falai közt figyelt fel rájuk Olivier Messiaen, a nagy 20. századi francia komponista, akinek rögtön megtetszett, ahogyan a fiatal lányok saját művét, a Visions de l'Ament előadták. A testvérek dinamikus és harmonikus duójára ezt követően kortárs zeneszerzők egész sora lett figyelmes: játszották már – a szerzők irányítása alatt – Luciano Berio, Pierre Boulez, Philip Glass, Louis Andriessen, Thomas Adés, és Ligeti György kompozícióit is. Nemzetközi hírnevüket George Gershwin Rhapsody in Blue című művének kétzongorás felvétele alapozta meg, amely egyike lett az első komolyzenei aranylemezeknek. S ha ez nem lenne elég, mindemellett számos crossover projektben vesznek részt, nemrég például elektromos gitárral és dobokkal kiegészülve egy neves breaktáncos új Rómeó és Júlia-koreográfiájának párizsi bemutatóján működtek közre.
Négykezes zongoraestjükön a Zeneakadémián a 20. század eleji Párizs zenéjén lesz a hangsúly: elsőként a gyerekeknek írt klasszikus zene egyik legismertebb műve, Ravel Lúdanyó meséi hangzik majd el, majd a spanyol-baszk gyökereire büszke zeneszerző Spanyol rapszódiáját adja elő a testvérpár. Az est második felében az előző század egyik legnagyobb színházi botrányát kiváltó mű, Stravinsky Tavaszi áldozatának négykezes verzióját hallhatja a közönség.