Legyen kényelmes és fekete - így választanak ruhát a magyar nők a járványidőszak tetőzése után
Egy országos felmérés készült ruhavásárlási szokásainkról, és arról, hogy milyen hatással volt öltözködésünkre a járvány. Ebből pedig kiderült, hogy minden második magyar nő elégedetlen az alakjával, és a koronavírussal kapcsolatos jóslatok ellenére többnyire még mindig a fast fashion mellett döntünk a fenntartható ruhavásárlás és a hazai tervezők támogatása helyett - derült ki a Charmina mentorprogram 735 hölgy bevonásával készült friss piackutatásából.
Ezeket láttad már?
A válaszadók háromnegyedénél egyértelműen az ár az elsődleges szempont, ha ruhavásárlásról van szó. Ezt követi a kényelem, és még mindig nagyon fontos, hogy a testalkatukhoz és az életkorukhoz is passzoljon a választott darab. “Azt tapasztaljuk, hogy a korábbi felméréseinkhez képest a járványhelyzet óta a kényelem szerepe jelentősen felértékelődött.” - árulja el Ladányi Beáta stílustanácsadó, majd hozzáteszi: “A hosszú bezártság és karantén időszak megváltoztatta az öltözködési szokásainkat. Mivel az otthoni munkavégzés új szokássá vált, az emberek könnyű, szellős és kényelmes viseletet választanak a divatcikkek helyett.”
A szakember szerint sokan elengedték azokat az elvárásokat és elképzeléseket, hogy bizonyos módon kell megjelenniük ahhoz, hogy elvégezzék a munkájukat. Néhányan arról számoltak be, hogy felszabadultak, mert nem kellett aggódniuk azon, hogy mit vegyenek fel, de vannak olyanok is, akik nehezen élték meg ezt az időszakot. “Engem kifejezetten frusztrált, hogy az otthon viselt sportnadrágos, smink nélküli nőt nehezen egyeztettem össze azzal a csinos megjelenést kedvelő nővel, aki egy évvel korábban voltam. Egyszerűen nem éreztem magam kapcsolatban azzal a személlyel, aki igazából vagyok.” - meséli Bea.
Szeretünk a fekete mögé rejtőzni
Járványhelyzettől függetlenül sajnos minden második válaszadó elégedetlen az alakjával, és leginkább a hasi tájék eltakarása, valamint a méretprobléma okozza a legnagyobb bosszúságot. Érdekes, hogy a megkérdezettek közül azok a nők, akik nincsenek jóban a testükkel, inkább sötét színeket és feketét hordanak.
“A fekete szín a kifinomultság, valamint az elegancia színe, és tökéletes választás klasszikus, alkalmi öltözködéshez. Tapasztalatom szerint a magyarok nagy része visel előszeretettel feketét, mivel kényelmet nyújt, miközben védi az érzelmeket, és elrejti a sebezhetőséget, bizonytalanságot és az önbizalomhiányt. Emellett vannak akik a súlyukat próbálják eltakarni, vagy éppen a lázadás jeleként öltöznek feketébe. Sokan sokféleképpen “használjuk” a feketét, és az is szempont, hogy szinte bármelyik szín passzol hozzá, így könnyebb összeállítani a szettet.” - jegyzi meg Beáta.
Átalakulóban a divatipar
10-ből 9 válaszadó egyáltalán nem, vagy csak nagyon ritkán vásárol magyar tervezőktől, és több mint a felüknél nem szempont a fenntarthatóság. Míg az élelmiszereknél már egy ideje nagyobb teret kap a hazai termelők támogatása, és egyre fontosabbá válik a környezettudatos vásárlás, a divatiparban úgy néz ki, várnunk kell még ezekre a változásokra. A szakember elmondása szerint a pandémia miatt sok tervező élt azzal a lehetőséggel, hogy lelassítsa a kollekcióinak ütemét, és kevesebb stílust tükröző darabokat készítsen. Globális szinten a divattervezők jelenleg a környezetbarát, fenntartható és szezonális termékek megalkotására koncentrálnak. Szakértők szerint a Covid járvány által kialakított helyzet után az emberek másképp fognak viszonyulni a vásárlásokhoz, és inkább majd minőségi ruhákat szeretnének beszerezni. A kérdés, hogy itthon mennyire lesz jellemző majd ez a hozzáállás.