Hogyan fogunk bánni a közösségi médiával a járvány után?
Az újfajta koronavírus-járvány az egész világon ember milliárdjainak az életét forgatta fel. Hosszú hetekre, hónapokra állt le az élet, minden, amit korábban természetesnek vettünk hirtelen elérhetetlenné vált. A bezártság idején átértékelődött nagyon sok minden, és szinte biztos, hogy a járvány okozta felfordulás sok változást fog hozni az életünkbe, még akkor is, ha a veszélyhelyzet után elméletileg minden visszatérhetne a régi kerékvágásba. Azonban éppen a régi kerékvágásról derült ki az elmúlt időszakban, hogy a kényelme ellenére, lehet, hogy itt az ideje letérni róla. Új sorozatunkban arra keressük a választ egy-egy téma szakértőjével, hogy milyen változásokra készülhetünk fel a járvány után.
Ezeket láttad már?
Lévai Richárd a LiftUp alapítója a közösségimédia-marketing szakértőjeként évek óta foglalkozik a Facebook és a különféle közösségi platformok trendjeivel. A világjárvány ideje alatt felértékelődött a közösségi platformok szerepe, és némileg át is alakult, vajon mi történik majd hosszú távon? Ezeket a kérdéseket tekinti át felkért szakértőnk:
Nem meglepő, ha azt mondom, hogy a közösségi médiát többen és többet használják a járvány - pontosabban a korlátozások - miatt, mint korábban.
Még azok is "visszajöttek", akik korábban közösségi média tisztítókúrára küldték magukat. Hiszen a híreket is itt fogyasztjuk, és az ismerőseink közül is sokkal valamelyik közösségi platformon tartjuk a kapcsolatot.
A nagyvilág személyre szabott köldökzsinórja lett mindenkinek a Facebook az Instagram, vagy éppen a Twitter. Ez így volt jó ideje, de most sokkal többen kénytelenek rá támaszkodni. Ami különösen érdekes az a videók, az élő közvetítések és a videókonferenciák felívelése.
Mindegyik eltérő okból lett hirtelen kedvelt. A privát videós beszélgetésekkel a személyes találkozásokat próbáljuk pótolni, ráadásul nem csak kettesben, hanem néha nagyobb társaságok komplett bulikat, borozásokat, csoportos beszélgetéseket rendeznek online videók segítségével. Élő közvetítések segítségével pedig színházi előadásokba, felolvasó estekbe nézhetünk bele. Az online videó hatalmas lökést kapott. Jó példa erre az Élő közvetítések koronavírus idején csoport, aminek már 110.000 tagja van. De láthatók ezek a számokban is. Még március végén jelentette be a Facebook, hogy Olaszországban a csoportos Messenger beszélgetések 1000%-kal emelkedtek meg a legnagyobb krízis idején, a különböző Facebook alkalmazásokban pedig 70%-kal több időt töltöttek el az emberek.
Persze hiba lenne azt gondolni, hogy ez örökre így marad.
A korlátozások csökkenésével ugyanolyan hatalmas változások lesznek, amilyenek a bezárkózás első napjaiban, csak talán lassabb lesz a visszarendeződés. Ugyanakkor azt is gondolom, hogy nem a korábbi idők szintjére fog visszaállni a videóhasználat és a közösségi médiában eltöltött idő. Szerintem ez magasabb szinten fog normalizálódni, hiszen sok olyan ember is megtapasztalta a home office és a videóbeszélgetések erejét, aki ezt korábban nem akarta kipróbálni.
Néhány hét alatt több évnyi digitális ugrást tapasztaltunk meg a munkánk és a személyes életünk terén is, aminek az olyan nagy online platformok, mint a különböző közösségi oldalak a nyertesei lesznek hosszú távon.