Leáldozóban a nagy közösségi média platformok és a randi appok ideje, és akik helyettük jönnek, sokkal szimpatikusabbak
Az emberek egyre inkább elfordulnak a hagyományos közösségi média felületektől, és olyan tematikus alkalmazásokat keresnek, amelyek a közös érdeklődési körök alapján épülnek. Ezek a hobbi appok nemcsak az időtöltést teszik élvezetesebbé, hanem új közösségeket is teremtenek, sőt, sokan itt találják meg életük párját is.
Ezeket láttad már?
A randi alkalmazások és a hagyományos közösségi média platformok uralmát az elmúlt években egy új trend változtatta meg. Az emberek elkezdték felfedezni az olyan hobbi appok nyújtotta lehetőségeket, mint a Strava, a Goodreads, a Letterboxd vagy éppen a Ravelry, amelyek nemcsak az egyéni érdeklődésre fókuszálnak, de a hasonló érdeklődési körű felhasználók összekapcsolását is célul tűzték ki. Ezzel a technológia újfajta szerepet vállal: nemcsak szórakoztat, hanem valódi közösségeket épít.
Az emberek belefáradtak az algoritmus vezérelt tartalmak áradatába, és olyan felületekre vágynak, ahol valódi érdeklődési körük szerint kapcsolódhatnak másokkal. A hagyományos közösségi média platformokon, mint a Twitter (ma már X), az Instagram vagy a TikTok, a felhasználók egyre inkább úgy érzik, hogy a tartalmak nem nekik szólnak, hanem az algoritmusok diktálta trendeknek. Az Elon Musk vezette X például a szólásszabadság ürügyén sokszor olyan tartalmakat emel ki, amelyek gyűlöletet vagy megosztottságot szítanak.
Ezzel szemben a hobbiappok olyan platformok, amelyek egy-egy specifikus érdeklődési kör mentén szerveződnek. A futóknak és sportkedvelőknek szóló Strava például az elmúlt évben 20%-kal növelte felhasználói bázisát. Az alkalmazás nemcsak az edzések dokumentálását teszi lehetővé, hanem üzenetküldési funkciót is kínál, hogy a felhasználók kapcsolatban maradhassanak egymással.
Az olvasás szerelmesei számára létrehozott Goodreads már több mint 150 millió tagot gyűjtött össze, míg a kötés és kézimunka szerelmeseinek közösségi hálózata, a Ravelry, több mint 9 millió felhasználóval büszkélkedhet. A Letterboxd, amely a filmrajongóknak kínál közösségi élményt, 2020-ban még csak 1,8 millió felhasználót vonzott, de mára több mint 14 millióan használják világszerte.
De miért imádjuk őket ennyire?
A hobbiappok sikere abban rejlik, hogy személyesebb és kevésbé toxikus alternatívát kínálnak a hagyományos közösségi médiával szemben. Míg a nagy platformokon az algoritmusok döntik el, milyen tartalmak jelenjenek meg, addig a hobbi appok közvetlenebb és emberibb kapcsolatokat kínálnak. A felhasználók hasonló érdeklődési körök mentén találkozhatnak, legyen szó futásról, könyvekről, filmekről vagy kézműveskedésről.
A University of Alabama digitális médiával foglalkozó kutatója, Jess Maddox szerint az emberek azért keresnek menedéket a hobbiappokban, mert ezek a platformok kevésbé algoritmusvezéreltek. „Paradox módon, ahogy a nagy közösségi média platformok egyre inkább személyre szabott tartalmakat kínálnak, a felhasználók egyre kevésbé találkoznak azokkal a dolgokkal, amelyek valóban érdeklik őket” – mondja Maddox.
Az emberek egyre inkább kiábrándulnak a randialkalmazások világából, amely gyakran felületes kapcsolatokhoz vezet. A Match Group, amely többek között a Tinder és a Hinge tulajdonosa, komoly veszteségeket szenvedett el az utóbbi években: részvényeinek értéke a 2021-es csúcshoz képest 80%-kal csökkent.
Ezzel szemben a hobbi appok célzottabban szolgálják ki a közösségi igényeket. A Strava például lehetővé teszi a futóknak, hogy nemcsak az edzéseiket kövessék nyomon, hanem más futókkal is kapcsolatot építsenek. A Goodreads közössége az olvasott könyvekről folytatott beszélgetések köré épül, míg a Letterboxd közösségi élményt teremt a filmrajongók számára, ahol a felhasználók értékelhetik és megvitathatják a legújabb filmeket.
A digitális tér, ahol szerelem születhet
A hobbiappok nemcsak barátságokat, hanem romantikus kapcsolatokat is szülnek, mivel kevésbé felszínes, nyomásmentes környezetet teremtenek. A randialkalmazásokkal ellentétben, amelyek elsődlegesen a külsőségekre fókuszálnak, a hobbi appok lehetőséget adnak arra, hogy az emberek valódi érdeklődési körük alapján találjanak egymásra. Ez a kevésbé szexuálisan túlfűtött légkör sokak számára vonzóbbá teszi ezeket az alkalmazásokat.
Carolina Are, a Northumbria Egyetem kutatója szerint a randi alkalmazások egyre kevésbé vonzóak. „Sokan kiábrándultak abból, hogy a randialkalmazásokon elsősorban a külső alapján ítélik meg őket” – magyarázza. Az algoritmusok által vezérelt találatok gyakran nem hozzák meg a kívánt eredményt, és sokan úgy érzik, hogy ezek az alkalmazások nem szolgálják jól az emberek valódi igényeit.
A hobbi appok ezzel szemben lehetőséget adnak arra, hogy az emberek közös érdeklődési körük alapján találkozzanak, és így mélyebb, tartalmasabb kapcsolatokat építhessenek ki. Nem véletlen, hogy a Match Group, amely a Tinder és a Hinge tulajdonosa, komoly pénzügyi veszteségeket szenvedett az elmúlt években.
A hobbi appok egyik legnagyobb előnye a barátságos és biztonságos közösségi tér, amelyet szigorú, de igazságos moderációs szabályok biztosítanak. A Letterboxd például szigorú szabályokat alkalmaz a gyűlöletbeszéd, a rasszizmus és más kirekesztő viselkedési formák ellen. Gemma Gracewood, az alkalmazás főszerkesztője szerint a moderátorok munkája ritkán igényel komoly beavatkozást, mivel a közösségi szabályok világosak és következetesen betartatottak.
Míg a TikTok világszerte 40.000 moderátort alkalmaz, addig a Meta 15 000 főt alkalmaz erre a célra. A hobbi appok ennél jóval kevesebb emberrel is képesek fenntartani a barátságos légkört. Ez annak is köszönhető, hogy ezek az alkalmazások kevésbé vonzzák a toxikus viselkedésű felhasználókat, mivel fókuszuk egy-egy specifikus témára korlátozódik.
A hobbi appok népszerűsége azt mutatja, hogy az emberek egyre inkább értékelik a tartalmasabb és kevésbé toxikus online tereket. Ezek a platformok nemcsak az érdeklődési körökön alapuló barátságok kialakításában segítenek, hanem új lehetőségeket kínálnak a romantikus kapcsolatok és közösségi élmények terén is. Ahogy a felhasználók igényei változnak, úgy alakul át az online tér, és talán a hobbi appoké lehet a jövő. Az ilyen alkalmazások sikere arra is rámutat, hogy az emberek egyre jobban értékelik a személyesebb és emberibb kapcsolatokat a digitális világban.