„A feleség Armanit, de a szerető Versace-t hord” – 25 éve lőtték le Gianni Versace-t, a modern divat egyik ikonját

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Ha a rendőrség nem viszonyul olyan homofób módon Andrew Phillip Cunanan sorozatgyilkos ámokfutásához, Gianni Versace talán a mai napig él. Hogy milyen logika alapján választotta utolsó gyilkossága alanyának a divattervezőt, az máig tisztázatlan, ahogy a motiváció sem egészen világos. Viszont számos teória született az elmúlt 25 évben, ami magyarázatul szolgálhat a divattörténelem egyik legkönyörtelenebb gyilkosságára.

Édgar Ramírez és Ricky Martin Ryan Murphy 2018-as, a Versace-gyilkosságot feldolgozó sorozatában
Édgar Ramírez és Ricky Martin Ryan Murphy 2018-as, a Versace-gyilkosságot feldolgozó sorozatában
Fotó: Profimedia

1997. július 15-én, az ünnepelt divattervező Gianni Versace a floridai South Beach-en lévő villájában kezdte a napját, majd a közeli újságoshoz sétált, hogy beszerezze a Vogue, a People és az Entertainment Weekly legfrissebb számát. Otthona bejárata előtt azonban a lépcsőnél már Andrew Cunanan várta, aki kegyetlen módon kétszer is fejbe lőtte, majd elmenekült a helyszínről. Bár Gianni Versace-nak majdnem harminc évvel ezelőtt tragikusan véget ért az élete, öröksége a mai napig érződik a Versace-házon, a divatmarketingen, a kifutón – és magán a divaton.

Kreatív kezdetek, pokoli befejezés

Gianni Versace 1942 decemberében született az olaszországi Reggio Calabriában, testvéreivel együtt, Santoval és Donatellával gyakran töltötte az idejét édesanyjuk varrodájában, aki a helybeli lányoknak készített esküvői ruhákat. Giannit már kisgyerekként is vonzották a textilek, a szabászat, a tervezés, és nem kellett sok idő hozzá, hogy egyértelmű legyen, számára a divat jelenti a világot. A húszas éveiben járt, amikor megnyitotta első butikját Milánóban, és a nyolcvanas-kilencvenes évekre már mindenki megismerte a védjegyévé vált klasszikus formákat, modern dizájnnal ötvözött kreációit. Közeli barátja, a divatszakértő Hal Rubinstein abban látta Versace sikerét, hogy nem félt a merész megoldásoktól, és tervezőként nem abban hitt, hogy az öltözködés a testünk elfedésére hivatott, hanem hogy egyszerűen jól nézzünk ki, és felfigyeljenek ránk. Az olasz divatvilágban Giorgio Armani nagy riválisaként emlegették, akkoriban volt is egy szólás: A feleség Armanit, de a szerető Versacet hord.

Versace két kedvenc múzsájával, Naomi Campbellel és Carla Brunival pózol egy jótékonysági bálon 1992-ben
Fotó: Getty Images/Dave M. Benett

Míg Versace a több száz millió dolláros divatbirodalmát építette, addig az ország másik felében, Kaliforniában Andrew Phillip Cunanan számára minden egyes nap egy újabb kihívás volt, amit tehetősebb osztálytársai körében kellett töltenie, miközben a saját családja anyagi helyzetét mélyen titkolta mások elől. Annyira nehezen viselte, hogy nem veszi körül az a szintű gazdagság, amit a környezetében látott, hogy csavaros hazugságokkal kreált magának egy alternatív valóságot. Élete során többször is állította, hogy az apja vagy egy izraeli milliárdos, vagy egy Ötödik Sugárúton lakó dúsgazdag arisztokrata – miközben a valóságban Modesto Cunanant ismerősei haditengerészeti veteránként ismerték. Maureen Orth a sorozatgyilkosról szóló könyvében igyekezett feltárni a férfi múltját, hogy összefüggést találjon a későbbi cselekedeteire, véleménye szerint a kompulziv hazudozás, hogy gyakran változtatta kinézetét a környezete kívánságára, és hogy átlagon felüli 147-es IQ-val rendelkezett, mind a súlyos személyiségzavarok első, aggasztó jelei lehettek.

Ikonikus divatbemutatók 2. - A Versace szupermodell-forradalma megismételhetetlen

Ikonikus divatbemutatók 2. - A Versace szupermodell-forradalma megismételhetetlen

Máig a mítosz része, miért pont őt választotta Cunanan

Andrew Cunanan gyakran kereste idősebb és tehetősebb férfiak társaságát, de amikor az egyik ilyen kapcsolata véget ért, őrült ámokfutásba kezdett. A sorozatgyilkos július 15-re virradóan már négy férfit ölt meg. Egyes teóriák szerint Versace is a sikere és hírneve miatt kerülhetett a célpontjába, azonban a mai napig nincs konszenzus az indíték felől – sokan még azt is vitatják, ismerték-e egyáltalán egymást, vagy Cunanan teljesen ismeretlenül végezte ki az olasz tervezőt. Cunanan látszólag szintén véletlenszerűen szúrta ki, és kínozta meg a 72 éves Lee Miglint, majd még aznap este lelőtte William Reese-t, és ellopta az autóját, amivel sikerült elmenekülnie a helyszínről. Előtte még két férfit ejtett áldozatul, korábban mindketten a szeretői voltak.

Andrew Phillip Cunanan - FBI képei
Fotó: Wikipedia

Érdekesség, de Ryan Murphy a Versace-gyilkosságot feldolgozó sorozat készítése kapcsán döbbent rá, hogy a hatóságok és az FBI azért hagyta olyan sokáig futni Cunanant, mert meleg férfiként férfiakat ölt, és minden gyilkosságot „szerelemféltésnek”, féltékenységből elkövetett bűncselekménynek bélyegeztek, így Murphy szerint a nyomozók homofóbiája vezetett ahhoz, hogy Versace is Cunanan egyik áldozatává vált. Az American Crime Story pont ezért nem egyszerűen a bűnügyet dolgozza fel, hanem „mélyebb, társadalmi problémákra is rávilágít”.

Legendák búcsúztatták

A karizmatikus és sokak által imádott tervező halála megrázta a nemzetközi divatközösséget. A gyilkosság után több százan gyűltek a Casa Casuarina márványlépcsőihez mécsest gyújtani, a temetésen pedig olyan közeli barátai és múzsái búcsúztak tőle, mint Naomi Campbell, Elton John, Diana hercegnő vagy Karl Lagerfeld. Versace halála után a divatház továbbra is családi vállalkozás maradt: Santo vette át az operatív feladatokat, míg Donatella felel a márka kreatív víziójáért. A provokatív, szexi megoldásairól híres (gondoljunk csak a hírhedt ruhára, amit Jennier Lopez viselt a vörös szőnyegen, vagy Elizabeth Hurley gémkapcsos aligruhájára) olasz brand felemelkedése Gianni mesteri marketinghúzásainak is köszönhető, tartja Anna Wintour a Vogue legendás főszerkesztője.

A Versace 20 évvel később újraálmodta Jennifer Lopez legendás meztelenruháját

A Versace 20 évvel később újraálmodta Jennifer Lopez legendás meztelenruháját

Versace volt az első ugyanis, aki a vad ’80-as, ’90-es évek celebritásait a divatbemutatói első soraiba ültette, ezzel évtizedekkel megelőzve a divatban a ma már egyértelműnek tartott influenszerkultúrát. Olyan fiatal tehetségek karrierjét indította el, mint például Carla Bruni, akit egészen fiatalon szippantott be a Versace fényűző világa, de egyáltalán nem bánta: „A Gianni által kiválasztott modellek nem csak a ruhákat hordták, hanem a Versace-világ szerves részeivé váltak. És akkoriban mindenki ebbe a világba akart tartozni.”

Versace a kortárs divat más aspektusaiban is kicsit máshogyan gondolkodott, mint a többiek, ő annak a híve volt, hogy egy tervezőnek kötelessége elmerülnie az aktuális utcai, kulturális trendekben, a zenében, a filmekben, a táncban – „Ha megérted a kortárs kultúrát, onnantól már jó tervező vagy.”

Gianni Versace a tervezőasztalánál
Fotó: Getty Images/Mondadori

Versace elképesztő pályafutása és a divatvilágra gyakorolt hatása a tervező tragikus halála nélkül is filmvászonra illő történet. A gyilkosságot és a nyomozást már többször többen újragondolták, legutóbb Ryan Murphy rendezett egy eseményeket feldolgozó sorozatot American Crime Story 2: The Assassination of Gianni Versace címmel. Annak ellenére, hogy a nézők körében nagy sikert aratott a kilenc részes sorozat, a Versace család hivatalos nyilatkozatban határolódott el a „fikciónak” titulált alkotástól. Versace élettársa és tervezőpartnere, Antonio D’Amico is elégedetlen a „nevetséges és túldramatizált” jelenetekkel, ugyanakkor vele Ricky Martin, Donatella Versace-val pedig Penélope Cruz beszélt személyesen a szerepeik kapcsán. Ennek ellenére a család a mai napig nem járult hozzá hivatalosan egyetlen Versace életét és halálát feldolgozó filmhez sem.

Edgar Ramírez Gianni Versace szerepében
Fotó: BBC

Donatella Versace a világ egyik legbefolyásosabb nője: gyönyörködjünk legemlékezetesebb szettjeiben

Donatella Versace a világ egyik legbefolyásosabb nője: gyönyörködjünk legemlékezetesebb szettjeiben

Donatella Versace kezei alatt tovább virágzott és virágzik a márka, és bár időbe telt, mire nem érezte a nyomást, hogy bátyja elképzeléseit kellene követnie, és meg merte valósítani a saját kreatív vízióját, de a divatról való gondolkodásában egyértelműen testvérét idézi: Amikor otthon vagyok, mindig megnézem a híreket, tudnom kell, mi történik a világban. A divat a társadalmi változásokat dolgozza fel. A ruhák megmutatnak mindent, ami körülöttünk történik.

Carla Bruni, Claudia Schiffer, Donatella Versace, Naomi Campbell, Cindy Crawford és Helena Christensen a 2018-as milánói divathéten
Fotó: Getty Images/Victor Virgile
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

A cél, hogy a kesztyűs szakma újra felkerüljön az oktatási térképre - beszélgetés Hornicz Bernadettel, a Pécsi Kesztyű tulajdonosával

glamour plusz ikon A cél, hogy a kesztyűs szakma újra felkerüljön az oktatási térképre - beszélgetés Hornicz Bernadettel, a Pécsi Kesztyű tulajdonosával

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)