„A feleség Armanit, de a szerető Versace-t hord” – 25 éve lőtték le Gianni Versace-t, a modern divat egyik ikonját
Ha a rendőrség nem viszonyul olyan homofób módon Andrew Phillip Cunanan sorozatgyilkos ámokfutásához, Gianni Versace talán a mai napig él. Hogy milyen logika alapján választotta utolsó gyilkossága alanyának a divattervezőt, az máig tisztázatlan, ahogy a motiváció sem egészen világos. Viszont számos teória született az elmúlt 25 évben, ami magyarázatul szolgálhat a divattörténelem egyik legkönyörtelenebb gyilkosságára.
Ezeket láttad már?
1997. július 15-én, az ünnepelt divattervező Gianni Versace a floridai South Beach-en lévő villájában kezdte a napját, majd a közeli újságoshoz sétált, hogy beszerezze a Vogue, a People és az Entertainment Weekly legfrissebb számát. Otthona bejárata előtt azonban a lépcsőnél már Andrew Cunanan várta, aki kegyetlen módon kétszer is fejbe lőtte, majd elmenekült a helyszínről. Bár Gianni Versace-nak majdnem harminc évvel ezelőtt tragikusan véget ért az élete, öröksége a mai napig érződik a Versace-házon, a divatmarketingen, a kifutón – és magán a divaton.
Kreatív kezdetek, pokoli befejezés
Gianni Versace 1942 decemberében született az olaszországi Reggio Calabriában, testvéreivel együtt, Santoval és Donatellával gyakran töltötte az idejét édesanyjuk varrodájában, aki a helybeli lányoknak készített esküvői ruhákat. Giannit már kisgyerekként is vonzották a textilek, a szabászat, a tervezés, és nem kellett sok idő hozzá, hogy egyértelmű legyen, számára a divat jelenti a világot. A húszas éveiben járt, amikor megnyitotta első butikját Milánóban, és a nyolcvanas-kilencvenes évekre már mindenki megismerte a védjegyévé vált klasszikus formákat, modern dizájnnal ötvözött kreációit. Közeli barátja, a divatszakértő Hal Rubinstein abban látta Versace sikerét, hogy nem félt a merész megoldásoktól, és tervezőként nem abban hitt, hogy az öltözködés a testünk elfedésére hivatott, hanem hogy egyszerűen jól nézzünk ki, és felfigyeljenek ránk. Az olasz divatvilágban Giorgio Armani nagy riválisaként emlegették, akkoriban volt is egy szólás: A feleség Armanit, de a szerető Versacet hord.
Míg Versace a több száz millió dolláros divatbirodalmát építette, addig az ország másik felében, Kaliforniában Andrew Phillip Cunanan számára minden egyes nap egy újabb kihívás volt, amit tehetősebb osztálytársai körében kellett töltenie, miközben a saját családja anyagi helyzetét mélyen titkolta mások elől. Annyira nehezen viselte, hogy nem veszi körül az a szintű gazdagság, amit a környezetében látott, hogy csavaros hazugságokkal kreált magának egy alternatív valóságot. Élete során többször is állította, hogy az apja vagy egy izraeli milliárdos, vagy egy Ötödik Sugárúton lakó dúsgazdag arisztokrata – miközben a valóságban Modesto Cunanant ismerősei haditengerészeti veteránként ismerték. Maureen Orth a sorozatgyilkosról szóló könyvében igyekezett feltárni a férfi múltját, hogy összefüggést találjon a későbbi cselekedeteire, véleménye szerint a kompulziv hazudozás, hogy gyakran változtatta kinézetét a környezete kívánságára, és hogy átlagon felüli 147-es IQ-val rendelkezett, mind a súlyos személyiségzavarok első, aggasztó jelei lehettek.
Máig a mítosz része, miért pont őt választotta Cunanan
Andrew Cunanan gyakran kereste idősebb és tehetősebb férfiak társaságát, de amikor az egyik ilyen kapcsolata véget ért, őrült ámokfutásba kezdett. A sorozatgyilkos július 15-re virradóan már négy férfit ölt meg. Egyes teóriák szerint Versace is a sikere és hírneve miatt kerülhetett a célpontjába, azonban a mai napig nincs konszenzus az indíték felől – sokan még azt is vitatják, ismerték-e egyáltalán egymást, vagy Cunanan teljesen ismeretlenül végezte ki az olasz tervezőt. Cunanan látszólag szintén véletlenszerűen szúrta ki, és kínozta meg a 72 éves Lee Miglint, majd még aznap este lelőtte William Reese-t, és ellopta az autóját, amivel sikerült elmenekülnie a helyszínről. Előtte még két férfit ejtett áldozatul, korábban mindketten a szeretői voltak.
Érdekesség, de Ryan Murphy a Versace-gyilkosságot feldolgozó sorozat készítése kapcsán döbbent rá, hogy a hatóságok és az FBI azért hagyta olyan sokáig futni Cunanant, mert meleg férfiként férfiakat ölt, és minden gyilkosságot „szerelemféltésnek”, féltékenységből elkövetett bűncselekménynek bélyegeztek, így Murphy szerint a nyomozók homofóbiája vezetett ahhoz, hogy Versace is Cunanan egyik áldozatává vált. Az American Crime Story pont ezért nem egyszerűen a bűnügyet dolgozza fel, hanem „mélyebb, társadalmi problémákra is rávilágít”.
Legendák búcsúztatták
A karizmatikus és sokak által imádott tervező halála megrázta a nemzetközi divatközösséget. A gyilkosság után több százan gyűltek a Casa Casuarina márványlépcsőihez mécsest gyújtani, a temetésen pedig olyan közeli barátai és múzsái búcsúztak tőle, mint Naomi Campbell, Elton John, Diana hercegnő vagy Karl Lagerfeld. Versace halála után a divatház továbbra is családi vállalkozás maradt: Santo vette át az operatív feladatokat, míg Donatella felel a márka kreatív víziójáért. A provokatív, szexi megoldásairól híres (gondoljunk csak a hírhedt ruhára, amit Jennier Lopez viselt a vörös szőnyegen, vagy Elizabeth Hurley gémkapcsos aligruhájára) olasz brand felemelkedése Gianni mesteri marketinghúzásainak is köszönhető, tartja Anna Wintour a Vogue legendás főszerkesztője.
Versace volt az első ugyanis, aki a vad ’80-as, ’90-es évek celebritásait a divatbemutatói első soraiba ültette, ezzel évtizedekkel megelőzve a divatban a ma már egyértelműnek tartott influenszerkultúrát. Olyan fiatal tehetségek karrierjét indította el, mint például Carla Bruni, akit egészen fiatalon szippantott be a Versace fényűző világa, de egyáltalán nem bánta: „A Gianni által kiválasztott modellek nem csak a ruhákat hordták, hanem a Versace-világ szerves részeivé váltak. És akkoriban mindenki ebbe a világba akart tartozni.”
Versace a kortárs divat más aspektusaiban is kicsit máshogyan gondolkodott, mint a többiek, ő annak a híve volt, hogy egy tervezőnek kötelessége elmerülnie az aktuális utcai, kulturális trendekben, a zenében, a filmekben, a táncban – „Ha megérted a kortárs kultúrát, onnantól már jó tervező vagy.”
Versace elképesztő pályafutása és a divatvilágra gyakorolt hatása a tervező tragikus halála nélkül is filmvászonra illő történet. A gyilkosságot és a nyomozást már többször többen újragondolták, legutóbb Ryan Murphy rendezett egy eseményeket feldolgozó sorozatot American Crime Story 2: The Assassination of Gianni Versace címmel. Annak ellenére, hogy a nézők körében nagy sikert aratott a kilenc részes sorozat, a Versace család hivatalos nyilatkozatban határolódott el a „fikciónak” titulált alkotástól. Versace élettársa és tervezőpartnere, Antonio D’Amico is elégedetlen a „nevetséges és túldramatizált” jelenetekkel, ugyanakkor vele Ricky Martin, Donatella Versace-val pedig Penélope Cruz beszélt személyesen a szerepeik kapcsán. Ennek ellenére a család a mai napig nem járult hozzá hivatalosan egyetlen Versace életét és halálát feldolgozó filmhez sem.
Donatella Versace kezei alatt tovább virágzott és virágzik a márka, és bár időbe telt, mire nem érezte a nyomást, hogy bátyja elképzeléseit kellene követnie, és meg merte valósítani a saját kreatív vízióját, de a divatról való gondolkodásában egyértelműen testvérét idézi: Amikor otthon vagyok, mindig megnézem a híreket, tudnom kell, mi történik a világban. A divat a társadalmi változásokat dolgozza fel. A ruhák megmutatnak mindent, ami körülöttünk történik.