Lehetsz úgy is divatos, hogy odafigyelsz a bolygónkra és az emberi, állati jogokra

2023. április 19.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Fashion Revolution egy világméretű mozgalom, amely az etikus és átlátható divatiparért dolgozik kilencvenkét országban. Természetesen más feladatai vannak az indiai vagy éppen a francia csapatnak. Mi dr. Walek Gabival, a magyarországi csoport koordinátorával beszélgettünk a hazai feladatokról, kihívásokról és a Fashion Revolution céljairól.

Csatlakozz a Fashion Revolution programjaihoz és válj tudatosabbá az öltözködésed terén
Csatlakozz a Fashion Revolution programjaihoz és válj tudatosabbá az öltözködésed terén
Fotó: Fashion Revolution Hungary

Az aktivizmus és ezen belül a divataktivizmus egyre meghatározóbb eszköz, hogy a világ figyelmét felhívjuk arra, hogy ahogy jelenleg működik a divatipar, az rombolja a környezetünket, kizsákmányolja a Földet és az embereket. A Fashion Revolution civil szervezet változást akar a te érdekedben is.

Tudatosság és fejlődés

Napjainkban egyre több szó esik környezettudatos divatról, és míg nagyjából tíz évvel ezelőtt még sokaknak a papírból készült vagy akár a kidobott, használt ruhákból kombinált öltözetek jutottak eszébe, mára nagyon sokan tudják, hogy itt ennél jóval többről van szó. A környezetbarát divat és a ruhák újrahasznosítása már a hollywoodi vörös szőnyegen sem tabu, miközben az etikus divat, az iparág környezetre és társadalomra gyakorolt hatásáról is egyre komolyabb diskurzus folyik.

Dr. Walek Gabriella a Fashion Revolution magyarorszáki kordinátora
Fotó: Generál Kristóf/Glamour

„A Fashion Revolution rengeteget tett azért, hogy ez az egész szemléletmód változzon. Én 2015 óta promotálom a környezettudatos divatot, 2017-ben lettem az FR országkoordinátora, és a csapatommal nagyon sokat dolgozunk azon, hogy ez a szemlélet egyre jobban elterjedjen. Az egészben a legfontosabb szó a tudatosság, és a fejlődés a lényeges ebben, hogy aki most indult el a fenntarthatóság útján, ne érezzen lelkiismeret-furdalást, ha bemegy egy fastfashion-boltba és ott áttanulmányozva a címkéket, keresi például a biopamut termékeket, és végül talál magának olyan pólót, ami valóban jó minőségű, és sokáig hordja majd.” – kezdi mesélni Gabi, milyen témaköröket érint a munkájuk.

5 trend a koppenhágai divathétről, amibe már most szerelmesek vagyunk

5 trend a koppenhágai divathétről, amibe már most szerelmesek vagyunk

Gabi véleménye szerint a vásárlóknak is az egészséges középutat kell megtalálni. A magyar divat- és textilipar kérdésköre is fontos. Teljesen más problémákkal küzd egy indiai ruhaüzem és egy magyar gyártó, de ez nem jelenti azt, hogy itthon ne lennének problémák. Szintén fontos küldetése az FR-nek, hogy erről is tudjanak az emberek. A Fashion Revolution Week keretein belül volt pont ebben a témában egy beszélgetés, amiből kiderült, hogy ennek az iparágnak itthon is sok problémája van, aminek megoldására ötletei is vannak az iparági szereplőknek, így a cél most az, hogy ezt a kérdést döntéshozói és jogalkotói szintre lehessen emelni. „Ahhoz, hogy divatiparról beszéljünk, az alapokat kell rendbehozni” – mondja Gabi.

Fashion Revolution: a divatot meg kell reformálni, ökotudatossá kell tenni, fair béreket kell adni az iparágban dolgozó embereknek
Fotó: Fashion Revolution Hungary

Még több ökobarát kollekcióra van szükség

Itthon problémát jelent a szakmai utánpótlás mellett a nagy fluktuáció is. Ha olyan területen van az üzem, ahol a varrónő betanított munkásként kétszer annyit kereshet, akkor inkább oda megy el dolgozni, ezért regionálisan is láthatóak olyan problémák, hogy néhol nagyon nehéz szakképzett munkaerőt találni, de nyilvánvalóan a járványhelyzet felborította a gyártás szervezhetőségét a kisebb üzemekben is. Ráadásul azok a helyek, amelyek bérmunkában külföldi márkáknak is dolgoznak, nagy nyomás alatt is vannak amiatt, hogy a megrendelőik olcsóbb gyártási költséget szeretnének. Probléma az is, hogy a környezetbarát alapanyag nem olcsó, vagyis az a tervező, aki ilyen termékekkel jelenik meg a piacon, eleve magasabb áron tudja adni ezeket. Sokan amiatt nem tudnak környezetbarát anyagokkal dolgozó magyar tervezőktől vásárolni, mert egészen egyszerűen nem engedhetik meg maguknak.

„Sokan összekeverik az etikus gyártást a környezettudatos divattal, pedig hiába gyártat otthon egy tervező, hiába teremt normális munkakörülményeket, ha az alapanyagot például Kínából kénytelen beszerezni – hogy az ár versenyképes legyen –, akkor a fenntarthatóság megkérdőjeleződik, vagyis ez a kérdéskör a tervezőknek is problémát okoz.” – hívja fel a figyelmet az alapvető problémákra Walek Gabi. Ott vannak azok a magyar márkák is, amelyek külföldön gyártatnak, az árérzékenység miatt. A fastfashion-cégeknél az egész ellátási lánc átláthatatlansága okozza a problémát. „Ez a hazai márkákra nem jellemző, de a fast fashion alapvető mentalitását átvehetik azok a hazai cégek is, amelyek mennyiségi termelésre állnak rá, miközben mégiscsak nagyon jó, hogy magyar mákák így fel tudják építeni magukat.” De Gabi szerint is fontos lenne, hogy ezek a márkák is elinduljanak az úton a környezettudatosság felé, ami természetesen nem jelent rögtön teljes és azonnali váltást, de ahogy a fastfashion-üzletekben vannak már környezetbarát kollekciók, úgy a magyar gyártóknak is ez lehet a járható út.

Lehetsz úgy is divatos, hogy odafigyelsz a bolygónkra és az emberi, állati jogokra
Fotó: Fashion Revolution Hungary

A döntésed sokat jelent

A Fashion Revolution célja az, hogy a vásárló a fenntartható darabokat keresse, ez pedig nyomást jelent a gyártóra és a cégekre is. „A transparency indexünk is egy fontos mutató, mert különböző szempontok szerint átvilágítjuk a cégeket. Rengeteg információ derül ki ebből arra vonatkozóan, hogy melyik márka hol gyártat, milyen körülmények között, betartják-e a környezetvédelmi előírásokat, ha ezeket az adatokat nyilvánossá teszik, és átláthatóvá válnak, akkor keresni kezdik azokat a megoldásokat, amik pozitívabbá teszik a besorolásukat.”

Tavaly kétszázötven céget világítottak át, és már az is beszédes, ha egy cég például a szociális, környezetvédelmi információkat nem teszi közzé. Már ebből is jól látszik, hogy a mozgalomban nagyon sok munka van, kimutatások, felmérések készítése, amit önkéntesek végeznek. Gabi el is mondja, hogy sokan vannak, akik ötletelnek, de nagy szükségük lenne még olyan emberekre, akik a komoly csapatmunkából is kiveszik a részüket. A Fashion Revolution ajánlásokat is tesz jogszabályi változásokra, most például a Good Clothes, Fair Pay nevű kampányon dolgoznak. Egymillió aláírásra van szükség, hogy egy olyan jogszabályról döntsenek az Európai Unióban, ami a vállalatoktól és a beszállítási lánctól is megköveteli a megélhetést biztosító bérezést, amit hamarosan a magyar állampolgárok is támogathatnak.

A Tisza cipő gyár is csatlakozott a Fashion Revolution kampányához, ami megmutatja, kik készítik a ruhákat, kiegészítőket
Fotó: Fashion Revolution Hungary

A divat lehet ökotudatos. Olvass róla!

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
0 of 1 minute, 52 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:02
01:50
01:52
 

Ez is érdekelhet

A „fül layering” az új divatőrület – így variáld az apró fülbevalókat, mint egy profi

A „fül layering” az új divatőrület – így variáld az apró fülbevalókat, mint egy profi

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Hüvelygombás lehetsz a párodtól? Eláruljuk (x)

Hüvelygombás lehetsz a párodtól? Eláruljuk (x)

Ez sokkolni fog: ezek a kozmetikumok árthatnak az egészségednek (x)

Ez sokkolni fog: ezek a kozmetikumok árthatnak az egészségednek (x)

Ezt a ránctalanító anyagot a tested is termeli, és elképesztően hatékony (x)

Ezt a ránctalanító anyagot a tested is termeli, és elképesztően hatékony (x)

Ilyen volt a Valentin napom egyedül, egy brutálisan nagy adag édességgel (x)

Ilyen volt a Valentin napom egyedül, egy brutálisan nagy adag édességgel (x)