Lehetsz úgy is divatos, hogy odafigyelsz a bolygónkra és az emberi, állati jogokra

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Fashion Revolution egy világméretű mozgalom, amely az etikus és átlátható divatiparért dolgozik kilencvenkét országban. Természetesen más feladatai vannak az indiai vagy éppen a francia csapatnak. Mi dr. Walek Gabival, a magyarországi csoport koordinátorával beszélgettünk a hazai feladatokról, kihívásokról és a Fashion Revolution céljairól.

Csatlakozz a Fashion Revolution programjaihoz és válj tudatosabbá az öltözködésed terén
Csatlakozz a Fashion Revolution programjaihoz és válj tudatosabbá az öltözködésed terén
Fotó: Fashion Revolution Hungary

Az aktivizmus és ezen belül a divataktivizmus egyre meghatározóbb eszköz, hogy a világ figyelmét felhívjuk arra, hogy ahogy jelenleg működik a divatipar, az rombolja a környezetünket, kizsákmányolja a Földet és az embereket. A Fashion Revolution civil szervezet változást akar a te érdekedben is.

Tudatosság és fejlődés

Napjainkban egyre több szó esik környezettudatos divatról, és míg nagyjából tíz évvel ezelőtt még sokaknak a papírból készült vagy akár a kidobott, használt ruhákból kombinált öltözetek jutottak eszébe, mára nagyon sokan tudják, hogy itt ennél jóval többről van szó. A környezetbarát divat és a ruhák újrahasznosítása már a hollywoodi vörös szőnyegen sem tabu, miközben az etikus divat, az iparág környezetre és társadalomra gyakorolt hatásáról is egyre komolyabb diskurzus folyik.

Dr. Walek Gabriella a Fashion Revolution magyarorszáki kordinátora
Fotó: Generál Kristóf/Glamour

„A Fashion Revolution rengeteget tett azért, hogy ez az egész szemléletmód változzon. Én 2015 óta promotálom a környezettudatos divatot, 2017-ben lettem az FR országkoordinátora, és a csapatommal nagyon sokat dolgozunk azon, hogy ez a szemlélet egyre jobban elterjedjen. Az egészben a legfontosabb szó a tudatosság, és a fejlődés a lényeges ebben, hogy aki most indult el a fenntarthatóság útján, ne érezzen lelkiismeret-furdalást, ha bemegy egy fastfashion-boltba és ott áttanulmányozva a címkéket, keresi például a biopamut termékeket, és végül talál magának olyan pólót, ami valóban jó minőségű, és sokáig hordja majd.” – kezdi mesélni Gabi, milyen témaköröket érint a munkájuk.

5 trend a koppenhágai divathétről, amibe már most szerelmesek vagyunk

5 trend a koppenhágai divathétről, amibe már most szerelmesek vagyunk

Gabi véleménye szerint a vásárlóknak is az egészséges középutat kell megtalálni. A magyar divat- és textilipar kérdésköre is fontos. Teljesen más problémákkal küzd egy indiai ruhaüzem és egy magyar gyártó, de ez nem jelenti azt, hogy itthon ne lennének problémák. Szintén fontos küldetése az FR-nek, hogy erről is tudjanak az emberek. A Fashion Revolution Week keretein belül volt pont ebben a témában egy beszélgetés, amiből kiderült, hogy ennek az iparágnak itthon is sok problémája van, aminek megoldására ötletei is vannak az iparági szereplőknek, így a cél most az, hogy ezt a kérdést döntéshozói és jogalkotói szintre lehessen emelni. „Ahhoz, hogy divatiparról beszéljünk, az alapokat kell rendbehozni” – mondja Gabi.

Fashion Revolution: a divatot meg kell reformálni, ökotudatossá kell tenni, fair béreket kell adni az iparágban dolgozó embereknek
Fotó: Fashion Revolution Hungary

Még több ökobarát kollekcióra van szükség

Itthon problémát jelent a szakmai utánpótlás mellett a nagy fluktuáció is. Ha olyan területen van az üzem, ahol a varrónő betanított munkásként kétszer annyit kereshet, akkor inkább oda megy el dolgozni, ezért regionálisan is láthatóak olyan problémák, hogy néhol nagyon nehéz szakképzett munkaerőt találni, de nyilvánvalóan a járványhelyzet felborította a gyártás szervezhetőségét a kisebb üzemekben is. Ráadásul azok a helyek, amelyek bérmunkában külföldi márkáknak is dolgoznak, nagy nyomás alatt is vannak amiatt, hogy a megrendelőik olcsóbb gyártási költséget szeretnének. Probléma az is, hogy a környezetbarát alapanyag nem olcsó, vagyis az a tervező, aki ilyen termékekkel jelenik meg a piacon, eleve magasabb áron tudja adni ezeket. Sokan amiatt nem tudnak környezetbarát anyagokkal dolgozó magyar tervezőktől vásárolni, mert egészen egyszerűen nem engedhetik meg maguknak.

„Sokan összekeverik az etikus gyártást a környezettudatos divattal, pedig hiába gyártat otthon egy tervező, hiába teremt normális munkakörülményeket, ha az alapanyagot például Kínából kénytelen beszerezni – hogy az ár versenyképes legyen –, akkor a fenntarthatóság megkérdőjeleződik, vagyis ez a kérdéskör a tervezőknek is problémát okoz.” – hívja fel a figyelmet az alapvető problémákra Walek Gabi. Ott vannak azok a magyar márkák is, amelyek külföldön gyártatnak, az árérzékenység miatt. A fastfashion-cégeknél az egész ellátási lánc átláthatatlansága okozza a problémát. „Ez a hazai márkákra nem jellemző, de a fast fashion alapvető mentalitását átvehetik azok a hazai cégek is, amelyek mennyiségi termelésre állnak rá, miközben mégiscsak nagyon jó, hogy magyar mákák így fel tudják építeni magukat.” De Gabi szerint is fontos lenne, hogy ezek a márkák is elinduljanak az úton a környezettudatosság felé, ami természetesen nem jelent rögtön teljes és azonnali váltást, de ahogy a fastfashion-üzletekben vannak már környezetbarát kollekciók, úgy a magyar gyártóknak is ez lehet a járható út.

Lehetsz úgy is divatos, hogy odafigyelsz a bolygónkra és az emberi, állati jogokra
Fotó: Fashion Revolution Hungary

A döntésed sokat jelent

A Fashion Revolution célja az, hogy a vásárló a fenntartható darabokat keresse, ez pedig nyomást jelent a gyártóra és a cégekre is. „A transparency indexünk is egy fontos mutató, mert különböző szempontok szerint átvilágítjuk a cégeket. Rengeteg információ derül ki ebből arra vonatkozóan, hogy melyik márka hol gyártat, milyen körülmények között, betartják-e a környezetvédelmi előírásokat, ha ezeket az adatokat nyilvánossá teszik, és átláthatóvá válnak, akkor keresni kezdik azokat a megoldásokat, amik pozitívabbá teszik a besorolásukat.”

Tavaly kétszázötven céget világítottak át, és már az is beszédes, ha egy cég például a szociális, környezetvédelmi információkat nem teszi közzé. Már ebből is jól látszik, hogy a mozgalomban nagyon sok munka van, kimutatások, felmérések készítése, amit önkéntesek végeznek. Gabi el is mondja, hogy sokan vannak, akik ötletelnek, de nagy szükségük lenne még olyan emberekre, akik a komoly csapatmunkából is kiveszik a részüket. A Fashion Revolution ajánlásokat is tesz jogszabályi változásokra, most például a Good Clothes, Fair Pay nevű kampányon dolgoznak. Egymillió aláírásra van szükség, hogy egy olyan jogszabályról döntsenek az Európai Unióban, ami a vállalatoktól és a beszállítási lánctól is megköveteli a megélhetést biztosító bérezést, amit hamarosan a magyar állampolgárok is támogathatnak.

A Tisza cipő gyár is csatlakozott a Fashion Revolution kampányához, ami megmutatja, kik készítik a ruhákat, kiegészítőket
Fotó: Fashion Revolution Hungary

A divat lehet ökotudatos. Olvass róla!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Yohji Yamamoto: „Az igazi divat eltűnőben van, de amíg élek, harcolok érte”

glamour plusz ikon Yohji Yamamoto: „Az igazi divat eltűnőben van, de amíg élek, harcolok érte”

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)