#FelAFejjelBudapest! Ismerd meg fővárosunkat egy teljesen másik szemszögből
Budapest építészeti fellegvár. Magán viseli az elmúlt száz év legváltozatosabb korstílusait, a főváros utcáit járva érdemes egy kicsit megállni, felpillantani és élvezni a műalkotásokat, mert sokan talán nem is sejtjük, milyen kincsek rejtőznek a fejünk felett évszázadok óta.
Ezeket láttad már?
Így született meg Bodnár Bence fejében az ötlet, hogy valahogy rá kéne venni a fiatalokat, hogy nézzenek már ki a telefonjukból, és lássák, milyen csodák veszik körül őket a fővárosban. A számos szakmai díjjal kitüntetett kreatív és reklámszövegíró ötéves magyarországi ügynökségi tapasztalattal a háta mögött igazolt át a világhírű DDB Reklámügynökség berlini irodájához, ahonnan továbbra is figyelemmel kíséri a kampányt: "Az alapöltet körülbelül másfél-két éve pattant ki a fejemből" – árulja el.
"Bosszantott, hogy egyfolytában azt látom azt utcán, hogy az emberek folyamatosan a telefonjukat nyomkodják vagy épp a cipőjüket lesik elkenődve ahelyett, hogy inkább észrevennék, milyen gyönyörű épületek vesznek körül minket Budapesten" - folytatja. "Az egész belváros egy múzeum, ahol tök ingyen láthatjuk a legszebb kiállítási tárgyakat, én meg szerettem volna egy tárlatvezetést... Így született meg a #felafejjelbudapest projekt, aminek az a célja, hogy legalább egy pillanatra elfeledtesse a járókelőkkel a mindennapi parát, és mutasson nekik valami szépet, amit egyébként nem vesznek észre - innen jött a direkt kétértelmű név. És ha már épületek, akkor logikus volt, hogy a járda legyen az a felület, ahol mindezt kommunikáljuk: a streetart projekt első körében 20 belvárosi épülettel szemben lévő járdára "fújjuk fel" inverz graffittvel az épület építészének nevét, az építés idejét és a korstílust a #felafejjelbudapest hashtaggel együtt" – meséli Bence.
Ebben az évben a szecessziós épületek kerülnek terítékre, de a jövőben szeretnének több korstílust is végigvenni. "A hashtaget amiatt tartottam fontosnak, mert ennek segítségével tudjuk összegyűjteni egy digitális archívumba a figyelemreméltó budapesti épületek fotóit az Instán" – teszi hozzá.
A projekt a BFTK-s Barna Judit és csapata által jött létre, akik egyebek mellett a Budapesti Őszi és Tavaszi Fesztivált szervezik, illetve ehhez hasonló kulturális és streetart projekteket is támogatnak. Ők - és a végső kivitelező Activity Group - rengeteget segítettek abban, hogy minden engedély és anyagi támogatás meglegyen ahhoz, hogy a projekt a 2016-os Tavaszi Fesztivál keretein belül április 8-án elinduljon. Ez nem történhetett volna meg a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ anyagi támogatása nélkül.
Ha nyitott szemmel járunk, akkor húsz belvárosi szecessziós épület előtt bukkanhatunk inverz graffitivel felfestett ismertetőre: megtudhatjuk, ki tervezte a házat, mikor épült fel és melyik korstílust képviseli. Ezután már csak annyi a dolgunk, hogy lefotózzuk a műalkotásnak minősülő épületeket és kiposztoljuk Instagramra a #felafejjelbudapest hashtaggel.
Az inverz graffiti rendkívül környezetkímélő, a feliratok tulajdonképpen tisztítás útján kerülnek az épületek elé, az információkat stencilek és nagynyomású vízsugarak segítségével rögzítik a járdán. Ezek pár hét múlva ugyan eltűnnek, de a szemfüles járókelők minden bizonnyal emlékezni fognak rá, hol járnak éppen.
Maga a #felafejjelbudapest hashtag már terjed a közösségi oldalakon, bárki feltöltheti az általa készített képeket Budapest épületeiről, amiből egy dinamikus, szebbnél szebb fotókból álló közös online album jön így létre: https://www.instagram.com/explore/tags/felafejjelbudapest/