Az érzelmi intelligencia lehet a szakmai előmeneteled kulcsa, és még csak nem is tudsz róla, mekkora kincs van a kezedben

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Azért indítottuk útjára új sorozatunkat, a Karrier Keddet, mert szeretnénk támogatni a nőket, hogy magabiztosabbak és bátrabbak legyenek a munkájuk során. Szakértőnk, Kertész Lilla szervezetpszichológus és business coach a következő hetekben megtanítja neked, mi az az én-vezetés, hogyan válhatsz magabiztosabbá és kreatívabbá a munkádban. Ezúttal arról ír, milyen hatással van az érzelmi intelligencia a karrierünkre, az előmenetelünkre, és miért fontos, hogy folyamatosan dolgozzunk rajta.

Az érzelmi intelligencia a kulcs ahhoz, hogy uralni tudd az érzelmeidet és a gondolataidat, hogy kiegyensúlyozottak legyenek a kapcsolataid, hogy szeressenek veled dolgozni mások
Az érzelmi intelligencia a kulcs ahhoz, hogy uralni tudd az érzelmeidet és a gondolataidat, hogy kiegyensúlyozottak legyenek a kapcsolataid, hogy szeressenek veled dolgozni mások
Fotó: GLAMOUR

A pozitív pszichológia egyik nagy témájának is tekinthető az érzelmi intelligencia fejlesztése. Miért fontosa annyira az érzelmi intelligencia? Miben segíthet? Hogyan jelenik meg ez a munkahelyen? Az érzelmi intelligencia egészen pontosan azt jelenti, hogy képes vagy megérteni, menedzselni, és a szituációnak megfelelően kifejezni az érzelmeidet, ezen kívül magában foglalja azt is, hogy képes vagy felismerni, megérteni, beazonosítani mások érzéseit is, és azokra a helyzetnek megfelelően reagálni.

Milyen hatása van az érzelmi intelligenciának a munkahelyen?

Az érzelmi intelligencia meghatározó jelentőséggel bír a vezetésben, az üzleti kapcsolatépítésben, a marketingben, a értékesítésben, tehát valamennyi üzleti területen.

  • Azok a vezetők, akiknek magasabb az érzelmi intelligenciájuk, nagyobb eséllyel válnak sikeresebbé a munkahelyen, könnyebben tudnak előre lépni magasabb pozícióba, hatékonyabban menedzselik a konfliktusokat, a stresszt és az interperszonális kapcsolataikat is. Azok a vezetők, akik érzelmi szinten is tudnak kapcsolódni a munkatársakhoz, nagyobb mértékben tudják kialakítani a bizalmat és növelni a motivációt a csapatukban.
  • Azokban a szervezetekben, ahol nagyobb arányban vannak magas érzelmi intelligenciával rendelkező személyek, elkötelezettebbek, motiváltabbak, erősebb a szervezeti kultúra, jobb az általános hangulat, a munkatársak szívesebben járnak be dolgozni és csökken a betegszabadságok száma is. 
  • Elősegíti a szervezetben az innovációt, hiszen a munkatársak szívesebben osztják meg egymással az ötleteiket, gondolataikat, transzparensebbé válik a kommunikáció és jobban megbíznak a társuk gondolataiban és tapasztalatában.  
  • Fejleszti az önismeretet: azáltal, hogy jobban tudatában vagy az érzéseidnek és gondolataidnak, jobban megismered önmagad, tudni fogod, mik azok a helyzetek, amik kihozhatnak a sodrodból, és melyek azok, ahol kiváló teljesítményt tudsz nyújtani. 
  • Fejleszti az társas készségeket, ezáltal hatékonyabban és szorosabban tudsz kapcsolódni másokhoz, valamint harmonikusabb kapcsolatokat kialakítani.

Ha bízol magadban, megállíthatatlan leszel - na de mi van akkor, ha nulla az önbizalmad?

Ha bízol magadban, megállíthatatlan leszel - na de mi van akkor, ha nulla az önbizalmad?

Hogyan fejleszthető az érzelmi intelligencia a munkahelyen?

Megosztok néhány olyan módszert, amivel te magad is fejlesztheted az érzelmi intelligenciádat, hogy jobban menedzseld a céges és magánéleti konfliktusokat, határozottabban képviseld az álláspontodat és harmonikusabb emberi kapcsolatokat alakíts ki.

  1. Gyakorold az én-tudatosságot! Az első lépés az érzelmi intelligencia fejlesztésében az, hogy beazonosítod azokat az érzéseidet és gondolataidat, amelyet a különböző szituációk, élethelyzetek váltanak ki belőled, és amelyek befolyásolják a viselkedésedet is. Ehhez az egyik legegyszerűbb módszer, ha naponta vagy hetente naplózod a tapasztalataidat, érzéseidet, gondolataidat. Leírod, hogy egy adott helyzet, például egy feszültséget okozó konfliktus vagy egy beszélgetés mit váltott ki belőled. Hogy milyen gondolataid és érzéseid voltak milyen reakciód volt az adott helyzetre. Azáltal, hogy te magad be tudod azonosítani a gondolatadat és az azt kiváltó érzelmeket is, egyre tudatosabbá válsz a saját sémáidra, gondolati és érzelmi mintázataidra, és lehetőséget kapsz arra is, hogy ezeket másoknál is felismerd, így egyre magabiztosabban tudsz helyt állni konfliktusok, érdekellentétek esetén, vagy értékestés és tárgyalás során is.
  2. Gyakorold az aktív hallgatást! Az aktív hallgatás azt jelenti, hogy teljes mértékben odafigyelsz arra, amit a kommunikációs partnered mond: nem csupán a szavaira figyelsz, hanem a non-verbális jelekre, így a testbeszédre, a hanghordozására, a mimikára, és megpróbálod megérteni a szavak mögött meghúzódó érzelmeket, szándékokat is. Bizonyára tudod, hogy a kommunikáció körülbelül 70%-a non-verbális, így fontos, hogy megtanuld, miről árulkodnak ezek a jelek és mennyire vannak összhangban a beszélgető partnered szavai és testbeszéde egymással. 
  3. Fejleszd az empátiádat! Az érzelmi intelligencia alapja az empátia, vagyis a beleérző- együttérző képesség. Nem csupán felismered a másik érzéseit, de képes vagy átélni, átérezni azt a helyzetet és érzelmi állapotot, amiben a másik személy éppen van, és ebből a megértő, együttérző hozzáállásból közelítesz a másik felé. Ahhoz, hogy fejleszd az empatikus érzékedet, próbáld magad a másik helyébe képzelni. Tedd fel magadnak a következő kérdéseket: milyen lenne, ha én lennék ebben a helyzetben? Hogyan érezném magam? Mit tennék? Mire gondolnék? 
  4. Gyakorold az érzelmi szabályozást! Az érzelmeid szabályozása, menedzselése azt jelenti, hogy képes vagy kordában tartani az érzéseidet, és nem azonnal lereagálni mindent. Például ahelyett, hogy dührohamban törnél ki és kiáltozni kezdesz, tudatosítod az adott szituációt magadban, és igyekszel mielőbb lenyugtatni magad. Az érzelmileg tudatos személy arra törekszik, hogy ne reaktív, hanem proaktív legyen az érzelmei kifejezésében, és ha felismeri, hogy bizonyos reakciók nem viszik közelebb se a céljaihoz, se pedig a kapcsolat megerősítéséhez, akkor inkább nem reagál azonnal a helyzetre. Teret ad a tudatosságnak és az építő megoldásoknak. Törekedj arra, hogy beazonosítsd, mik azok az ingerek, amelyek benyomják a piros gombodat. Van közös ezekben a helyzetekben? Mi váltja ki őket? Milyen gondolataid és érzéseid vannak ilyenkor? 
  5. Fejleszd a szociális érzékedet! Számos kurzus, workshop, tréning van, ami azt célozza meg, hogyan fejlesztheted a szociális készségeidet, például hogyan tudsz hatékonyabban kapcsolatokat építeni, de ilyen képzés az asszertív vagy az erőszakmentes kommunikáció is. Az ilyen képzések konkrét eszközöket és új perspektívákat adnak a kezedbe, hogy jobban megértsd a környezetedben lévők kommunikációs stílusát, hozzáállását és hogy megtaláld a helyzetnek leginkább megfelelő módot arra, hogy a legtöbbet hozd ki privát és üzleti kapcsolataidból is. 

Ha kedd, akkor GLAMOUR Karrier Kedd:

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Rúzsa Magdi: „Vajdaság a bölcsőm, Magyarország viszont az a föld, amely megengedte, hogy megvessem a lábam és megvalósítsam az álmaimat”

Rúzsa Magdi: „Vajdaság a bölcsőm, Magyarország viszont az a föld, amely megengedte, hogy megvessem a lábam és megvalósítsam az álmaimat”

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)