„Az igazi vezetés azt jelenti, hogy hatással vagy másokra és a környezetedre” - A pozitív emberi kapcsolatoknak nagyobb ereje van a munkahelyen, mint gondolnád

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Tegyük fel, hogy a munkahelyedre csak dolgozni jársz be, teszed a dolgod, kapod a fizetésed, és köszönöd, szerinted itt semmi keresnivalója nincs érzelmeknek vagy barátságnak. Kertész Lilla szervezetpszichológus, a GLAMOUR Karrier Kedd sorozat szerzője kifejti, miért olyan fontos, hogy pozitív emberi kapcsolatokat építs a munkahelyeden. FYI: ettől még maradhatsz professzionális, sőt!

Nem barátkozni jársz a munkahelyedre? Elmondjuk, miért nem jó hozzáállás ez!
Nem barátkozni jársz a munkahelyedre? Elmondjuk, miért nem jó hozzáállás ez!
Fotó: Getty images/Glamour

A pozitív szociális kapcsolatok kiépítése ugyanolyan fontos a munkahelyeden, mint a magánéletedben: jelentős hatással van a jóllétedre, a munkahelyi elégedettségedre és az általános teljesítményedre is. A pozitív pszichológia tudománya szerint, ha támogató és elkötelezett munkatársakkal vagy körülvéve, több pozitív érzelmet élhetsz át, elégedettebb és eredményesebb vagy, valamint erőteljesebb a küldetés-tudatod is. Ebben a cikkben arról lesz szó, miért fontos, hogy pozitív munkahelyi kapcsolatokat alakíts ki, illetve megosztok néhány olyan tippet is, hogyan tudod ezt megtenni.

Miért olyan fontosak a pozitív munkahelyi kapcsolatok?

  1. Megnövekedett jól-lét érzése: Ha támogató kapcsolataid vannak a munkahelyeden, akkor úgy érezheted, hogy a helyeden vagy. A pszichológiában ezt úgy nevezzük, hogy kielégül a “valahová tartozás igényed”. Amikor úgy érzed, hogy a vezetőd és a kollégáid megbecsülnek, értékelnek, akkor a pozitív pszichológiai értelemben vett jól-lét állapotát tapasztalhatod meg. Ennek következtében pedig kevesebbet fogsz stresszelni, csökken az esélye annak, hogy kiégj, nő a rugalmasságod és a rezilienciád, és javul a mentális egészséged is.
  2. Megnövekedett elégedettség: A pozitív munkahelyi kapcsolatok meghatározó szerepet játszanak abban is, hogy elégedettnek érezd magad a munkáddal és a pozícióddal kapcsolatban is. Amikor kapcsolódsz a munkatársaidhoz, sokkal nagyobb az esélye, hogy élvezni fogod a mindennapi feladataidat, és értelmet is találsz azokban. A csapatmunka, az együttműködés és egymás támogatása mind hozzájárulnak ahhoz, hogy úgy érezd, fontos munkát végzel.
  3. Megnövekedett eredményesség: Az erős, megtartó munkahelyi kapcsolatok olyan környezetet és hangulatot teremtenek a szervezetben, ami növeli a motivációt és az elkötelezettséget, valamint csökkenti a fluktuációt is. Ha tehát úgy érzed, hogy biztonságban vagy a munkahelyeden és nem gyomorgörccsel mész be dolgozni, attól tartva, milyen csapás érhet, sokkal inkább meg fogod osztani az ötleteidet, a gondolataid, a véleményedet és szívesebben működsz együtt másokkal, illetve delegálsz feladatokat, ha arra van szükség.

Mit tehetsz annak érdekében, hogy erősítsd a pozitív kapcsolatokat a munkahelyen?

  1. Adj elismerést! Különbség van a dicséret és az elismerés között. Ha megdicsérsz valakit, akkor többnyire a teljesítményét vagy a személyiségét dicséret. Például azt mondod: “Ügyes vagy” vagy “Tetszik a ruhád!” “Jó lett ma a frizurád!”. A dicséret során hierarchiát teremtesz közted és a megdicsért között, és egy meglévő dolgot vagy képességet ismersz el. Amikor elismerést adsz, akkor a másik önbecsülését erősíted és általában a próbálkozást, az erőfeszítést, a beletett munkát értékeled. Ha szeretnéd erősíteni a munkahelyi kapcsolataidat, adj több elismerést a munkatársaidnak, a beosztottjaidnak és a vezetődnek is! Erősítsd meg az elismerés-kultúrát a cégben! Például ahelyett, hogy azt mondanád: “Ügyes voltál!” Vagy “Ez szuper volt!”, mondj inkább valami ilyesmit: “Ezt nagyszerűen kivitelezted! Biztosan sok energiát tettél bele! Hogyan csináltad? Mesélj róla!” Vagy: “Láttam, hogy nagy erőfeszítéseket tettél azért, hogy a feladatot határidőre elvégezd. Elismerésem, amiért ilyen aprólékosan odafigyeltél a részletekre és alaposan felkészültél.”
  2. Erősítsd meg a nyitott kommunikációt! Bátorítsd a nyitott és őszinte kommunikációt! Nem kell feltétlenül vezetőnek lenned ahhoz, hogy hozzájárulj egy pozitívabb céges kultúra megteremtéséhez. Már most is támogathatod a nyitott kommunikációt a saját csapatodban azzal, ha példát mutatsz és te is nyitottan, őszintén, kedvesen és támogatóan kommunikálsz. Teremts olyan hangulatot és környezetet, ahol a munkatársaid és te is szabadon ki tudjátok fejezni a gondolataitokat, ötleteiteket. Ha szükséges, egyeztess erről a csapatvezetőddel és alakítsátok át úgy a csapat megbeszéléseket és értekezleteket, hogy a kétoldalú visszajelzések és a nyitott kommunikáció helyet kapjon benne.
  3. Gyakorold az empátiát és az aktív hallgatás képességét! Az empátia fejleszthető és az aktív hallgatás, mint készség is tanulható. Gyakorold ezeket naponta a munkahelyeden is! Támogasd a kollégáidat és a csapattársaidat azzal, hogy valóban odafigyelsz arra, amit mondanak és arra is, miért mondhatják azt, milyen érzéseik vannak, mit szeretnének. Ha valamit nem értesz pontosan, kérdezz vissza bátran. Mutasd ki a testbeszédeddel is, hogy odafigyelsz a másikra. Az empátia és az aktív hallgatás hatására erősödik a kölcsönös tisztelet és a kapcsolat is. Mindenki vágyik arra, hogy őszintén meghallgassák és hogy megértsék és értékeljék. Az empátia a konfliktuskezelésben is egy erőteljes eszköz, ami által gördülékenyebbé tehető a nézeteltérések menedzselése.
  4. Szervezzetek csapatépítő és fejlesztő programokat! A csapatépítő programoknak számos változata létezik: van olyan, ami kifejezetten arról szól, hogy jól érezzétek magatok és jobban megismerjétek egymást, míg más programok során közösen tanultok valamit, amit aztán a mindennapi munkavégzés során is alkalmazni tudtok. Nem kell feltétlenül nagy összeget költeni a csapatépítésre: kezdhetitek egy közös ebéddel vagy munka utáni vacsorával, sörözéssel is, de szervezhettek egy közös önkéntes programot, biciklizést vagy pikniket a természetben. Ezek az események lehetőséget teremtenek arra, hogy nyugodt környezetben kapcsolódjatok egymáshoz, és akár a másik rejtett képességeit és erősségeit is megismerjétek.

Ha szeretnél te lenni a közösség összetartója vagy egyszerűen szeretnéd egy kicsit felrázni a céges kultúrát és hangulatot, akkor kezdd el ezeket a stratégiákat beépíteni a mindennapokba egyesével, lépésről lépésre. Néhány hét alatt érzékelhető változást tapasztalhatsz. Ne feledd, nem kell vezető pozícióban lenned ahhoz, hogy támogató, pozitív atmoszférát teremts. Az igazi vezetés ugyanis azt jelenti, hogy hatással vagy másokra és a környezetedre.

Szerzőnk, Kertész Lilla szervezetpszichológusként és business coach-ként dolgozik, hogy startupokat, kis-és középvállalkozásokat, valamint azok vezetőit támogassa a fejlődésben, az üzleti és egyéni hatékonyság növelésében. Fő területe az én-vezetés, vagyis annak kérdése, hogyan tudjuk irányítani saját életünket, illetve hogyan válhatunk csapatok, egész szervezetek, valamint önmagunk eredményes és tudatos vezetőivé.

Ha kedd, akkor GLAMOUR Karrier Kedd:

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Párizs utcáin hódít a Cukovy legújabb kollekciója

Párizs utcáin hódít a Cukovy legújabb kollekciója

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)