Azta!- Tényleg befolyásolhatnak minket észrevétlenül?
Ma megosztott az egyik ismerősöm egy cikket a közösségi hálón a következő megjegyzéssel: "Azta!". Mivel nem egy mindig mindent megosztok típus, és a cím is nagyon hangzatos volt- Tudatalatti befolyásolása napjainkban- így megnéztem. A cikk lényegi tartalma a következő videó:
Ezeket láttad már?
Van, akit azért döbbent meg, mert ócska trükknek tartja, és van, akit azért, mert elindul egy színes fantáziája arról, hogyan igázhatná le könnyedén a világot, és törhetne hatalomra mindünk felett, ha tényleg ilyen egyszerűen manipulálhatóak lennénk.
Tegyük hozzá, hogy a videó vágása is segít abban, hogy még sokkolóbb legyen az élmény. A két szereplő méregeti egymást, idegfeszítő zene megy a háttérben, érezzük, valami nagy dolog készül. A pulzusunk növekszik, de majd a felvétel feléig kell várnunk, mire Vágó István megdöbben. Bamm, bamm, bamm! Értetlen, és elégedett arcok fekete-fehérben, lassítva visszavágva, teátrális jelenetek, nagy szavak, és a végén a leplezetlen valóság. Szép munka, semmi kétség. De nézzünk kicsit a jelenség mögé.
A kommentelők között akadt, aki bevetette minden ehhez kapcsolódó tudását, hogy bizony ez létezik, mert anno a moziban észrevétlenül bevágtak egy képet a kóláról, és emiatt mindenki kólát ivott. A hozzászóló kapizsgált valamit, de elég pontatlanok voltak az információi.
A történet szerint ugyanis, az ötvenes években James Vicary a mozifilmekbe olyan képeket ágyazott be, amelyek a következő feliratokat tartalmazták: "Egyél popcornt!" és "Igyál kólát!". A beszámolók szerint, ezután jelentősen megnövekedett a kukorica és az üditőital eladása a filmszínházakban. Csakhogy James bevallotta később, hogy reklámszakember lévén, a történetet egy hirdető meggyőzésére találta ki.
Ezeket az ingereket, melyek lehetnek képek, feliratok, szimbólumok vagy akár hangok, küszöb alatti ingereknek, vagy kissé pontatlanul, tudat alatti észlelésnek hívjuk. Azért küszöb alatti, mert annyira rövid ideig villannak fel, hogy nem éri el a tudatosság szintjét, kvázi nem tudjuk, hogy észrevettük.
A jelenség akkora port kavart, hogy azóta is vizsgálják, kísérleteznek vele, annak ellenére, hogy a mellette szóló, igazán meggyőző eredmények sokasága eddig elmaradt. Az eddigi adatok szerint azt mondhatjuk, hogy ha az inger néha észlelhető, néha nem, akkor van hatása, de ha soha nem észlelhető, akkor nincs.
Érdekes, hogy ennek ellenére évente kb. ötvenmillió dollárt költünk küszöb alatti önsegélyező termékekre. Ilyenek azok a hanganyagok, melyek önbizalmat növelnek, megerősítenek, lebeszélnek a dohányzásról, a lopásról és egyéb káros szenvedélyekről. Persze az, hogy eddig nincsenek stabil bizonyítékok, nem jelenti, hogy ne működhetne, azonban a magyarázat úgy látszik, még várat magára.
Az ismerősöm által megosztott, és a bejegyzést inspiráló cikk itt olvasható: http://tudnodkell.info/tudatalatti-befolyasolasa-napjainkban/