Az üzleti terv lesz a vállalkozásod mozgatórugója
Egy jól kidolgozott, átgondolt üzleti terv a sikeres vállalkozás egyik legfontosabb alappillére. Tudd meg, mire kell figyelned, hogy az eredményeid magukért beszéljenek majd!
Ezeket láttad már?
Dr. Szabó Orsolya, a METU változás- és válságmenedzser MBA-képzésének óraadó tanára szerint sokan a pénzügyi tervezésre és az üzleti terv készítésére úgy gondolnak, mint valami szükségtelen macerára, ami csupán a nagyvállalatok és a pénzügyi tanácsadók játszótere. Valójában ez egy izgalmas tervezési-alkotási folyamat is lehet, amely alapul szolgálhat egy vállalkozás teljes későbbi működéséhez.
EZ A KULCS!
„Az üzleti terv, ahogy a neve is mutatja, egy olyan alapdokumentum, melyet legalább az induláskor, de akár évente érdemes elkészíteni. Ez ugyanis azt a folyamatot írja le, amely segít a nagyratörő tervekből realitássá kovácsolni a vállalkozói elképzeléseket. A legtöbb vállalkozás valamilyen hiány vagy probléma megoldására jön létre, esetleg erős önmegvalósítási motivációból fakad, ez azonban önmagában még kevés ahhoz, hogy egy vállalkozás valóban működőképes legyen. A statisztikák szerint az újonnan induló vállalkozások harminc százaléka nem éri meg az öt éves kort, és ez az arány a járvány óta még tovább romlott” – avat be minket Orsolya. Az üzleti tervnek az alábbiakat kell tartalmaznia: vezetői összefoglaló, a vállalkozás bemutatása, vezetőség és szervezeti felépítés, működési terv, a piac ismertetése, marketingterv, pénzügyi terv, mellékletek. A szakértő szerint a kidolgozásra szerencsére számos nagyszerű támpontot találunk már a neten, akár kész üzletiterv-sablonok formájában, a kitöltést támogató tutorial videókat, illetve számos, erre specializálódott kurzust is, ahol kiválóan befüggvényezett táblázatokat kaphatunk a pénzügyi tervezéshez is.
SEGÍTENEK A SZAKEMBEREK
A komplett kidolgozáshoz érdemes szakember segítségét kérni, ha elsőre bizonytalanok vagyunk. Orsolya szerint fontos, hogy legyen meg a szakmai önkritikánk, és ne a spórolás döntsön, amikor azon hezitálunk, hogy egyedül vágunk a tervezésbe, vagy segítséget kérünk. A megfelelő segítség ugyanis rengeteg későbbi kockázattól és veszteségtől kímélhet meg bennünket. A hazai piacon is számos nagyszerű üzleti tanácsadó, befektető, pénzügyi szakember dolgozik, akik akár egy egyalkalmas tanácsadás, akár komplett mentorprogram keretén belül segítenek az induló, vagy már működő vállalkozás számára. Érdemes szakmai csoportokban, például a Linkedinen, vagy személyes ajánlás alapján megkeresni a számunkra leginkább megfelelő szakembert, így nagyban hozzájárulhatunk ötletünk sikeres megvalósításához, vagy a következő évünk megtervezéséhez.
MITŐL LESZ JÓ?
Egy üzleti terv jónak minősül, ha:
- kellően átgondolt és összeszedett
- nem túl elnagyolt és nem indokolatlanul terjengős – a terjedelemre vonatkozóan ugyan nincs kőbe vésett szabály, így kisvállalkozásoknál öt-tíz oldal, míg egy nagyvállalat esetében akár száz oldalnál is több lehet
- a valós adatokat tartalmazza, ezáltal segít validálni az ötletünket. Ez később segít abban, hogy folyamatosan monitorozzuk, vajon tudjuk-e hozni majd az eredeti elképzeléseket, vagy hogy min kell változtatnunk a marketingstratégiánkban és az értékesítésünkben.
- mind rövid, mind középtávra képes alapul szolgálnia a vállalkozásunk működéséhez – nem csupán az induláskor fontos, hanem akár évente, vagy minden jelentősebb változás előtt javasolt elkészíteni!
A cikk eredetileg a GLAMOUR magazin 2022-es májusi lapszámában jelent meg.