Anyukák lettek, vidékre költözek és csináltak egy szuper márkát - íme egy magyar sikertörténet

2018. október 2.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Vajon hogyan lesz két testvér közös álmából egy kis vidéki üzem, mely ontja magából a finomabbnál finomabb krémeket, zöldségchipseket és chutney-kat, melyek kizárólag helyi, jó minőségű alapanyagokból készülnek, az ott élők gondos munkája által? Egy gyönyörű szeptemberi napon felkerekedtünk, és leutaztunk a Királyhegyesre, hogy a Kanálka két tulajdonosa, Molnár Judit és Farkas-Molnár Ági meséljenek a munkájukról, és hogy hogyan jutottak el oda, ahol most vannak, illetve mik a terveik a jövőre.

Anyukák lettek, vidékre költözek és csináltak egy szuper márkát - íme egy magyar sikertörténet
Fotó: GLAMOUR

Néhány évvel korábban, amikor mindketten otthon voltak első babájukkal, megfogalmazódott bennük, hogy szeretnének valami mást csinálni. Az életük tökéletesen azonos ritmusban haladt, és jó testvérek lévén az alkotói munka is gördülékenyen ment közöttük. Mindketten fontosnak tartották, hogy egészséges ételeket adjanak a családjuknak, így ezen a vonalon indultak el. Azt akarták elérni, hogy olyan készítményeket tudjon bárki letenni az asztalra, amiben maximálisan megbízhat, mintha ő főzte volna. Bár az igény és az álom megvolt, a tudás és a tőke hiányzott, így jött képbe a Lépj velünk! társadalmi innovációs pályázat, mely a NESsT és az Unicredit együttműködéséből jött létre. A NESsT egy non-profit szervezet, mely hátrányos helyzetű csoportok életminőségét javítja társadalmi vállalkozások működtetésével, és segít az ötletek megvalósításában. A cél a fenntarthatóság, hogy a vállalkozás hosszú távon is sikeres legyen, ehhez szükség van kezdeti tőkére és szakmai támogatásra, tudásra, illetve egy megbízható, kiterjedt kapcsolatrendszerre.

A támogatás két komponensből áll, hiszen egyszerre pénzügyi és humán is. Előbbi segítségével három új gépbe is be tudtak ruházni, melyek segítették a napi kapacitás megnövelését. Bár Magyarországon egyre több helyen lehet kapni a Kanálka termékeket, a célok között szerepel a külföldi forgalmazás is, de egyelőre most térjünk vissza a kis üzembe.

Királyhegyes egy apró, Csongrád megyei település, mely otthont ad a manufaktúrának, ahol a Kanálka termékek készülnek. Az üzem egy parasztházban kap helyet, mely korábban tankonyha volt, így a kialakítása ideális a gyártás szempontjából. Emellett hatalmas földterület is tartozik hozzá, mely, bár most épp kissé szegényes az aratás után, így is gyönyörű és megnyugtató látványt nyújtott, ahol Ági és Jucus gyerekei is boldogan játszottak. Igazi idilli kép volt.

Ahogy már korábban említettem, a márka története néhány évvel ezelőtt kezdődött, amikor mindkét lány életébe megérkezett az első baba, így amíg otthon voltak, volt idejük újragondolni, mivel is szeretnének foglalkozni a jövőben, és elkezdték keresni a lehetőségeket és a kihívásokat. Mindkettőjüket érdekelte az egészséges életmód, és a hazai gyártású, minőségi ételek készítése, így elkezdtek körülnézni, milyen pályázatok vannak, melyek segítségükre lehetnek, és lassan körvonalazódott, mit, hogyan és hol szeretnének csinálni, és az is, hogy kivel. Végül minden egybevágott, és Királyhegyesen találták meg azt a helyet, ahol megvalósítanák a terveiket, a helyi családanyák segítségével, akiknek így biztos munkahelyet tudnak biztosítani, mely ráadásul családbarát is, hiszen figyelembe veszik például azt is, ha valakinek Makóra kell mennie a gyerekéért, emiatt pedig közösen úgy döntöttek, hogy mindenki korábban kezdi a munkát, hogy az anya délután időben el tudjon indulni a buszhoz. Emellett a kis falu, és persze a környék remek minőségű alapanyagait tudják felhasználni, valamint a helyi gazdáknak is biztos felvevőpiacot biztosítanak.

A lányok tökéletesen kiegészítik egymást. Ági, aki jogászként végzett, látja el a főnöki feladatokat, ő vezeti az üzemet, illetve ő az ügyvezető is. Jucus marketingesként végzett, ő foglalkozik a rendezvények megszervezésével, kezeli a Facebook-oldalt, és ő tervezte meg a csomagolásokat is.

A termékekhez az inspirációt a természetből merítik, minden frissen készül, a szezonális alapanyagokból, alapvetően magyaros ízvilággal, de mégis újragondolva azt. Emellett az áruk egyre több eseményen és rendezvényen jelennek meg (idén már ott voltak a Pozsonyi Pikniken, a Budai Borfesztiválon és a Szegedi Bornapokon is), ahol a közönség a kóstolás után elmondhatja a véleményét, ezzel is segítve a lányok munkáját. Ami pedig a recepteket illeti, persze ők is inspirálódnak más receptekből, de ilyenkor figyelembe kell venni, hogy nagy mennyiségben más szabályok érvényesülnek, így legtöbbször marad a kísérletezés és a próbálkozás, emellett persze a helyi családok és gazdaságok is segítségükre vannak. Ez körülbelül 10 családot jelent, akiktől alapanyagokat is szoktak vásárolni.

Amikor a jövő került szóba, két célt fogalmaztak meg, egy emocionálisat és egy helyhez kötődőt. Előbbi kapcsán szeretnék, ha a Kanálka név beépülne a köztudatba, és a családi-baráti étkezések szerves részét képezné, míg utóbbit úgy értették, hogy megpróbálnák Királyhegyest felfuttatni, és megmutatni az embereknek, milyen szép és nyugodt helyről is van szó. Ehhez tervben van az üzem bővítése, egy látványkonyha és lakóhelyiség kialakítása, ahol akár csapatépítő tréningeket is lehetne tartani, ideális lenne kisebb-nagyobb társaságok számára is.

Most pedig menjünk be az üzembe, és nézzünk kicsit körül! Jelenleg négy embert foglalkoztatnak állandó jelleggel, ők ottani lakosok és családanyák, akiket a manufaktúra felkarolt, és állandó munkát biztosít nekik. Emellett Budapesten kettő, Szegeden pedig egy ember segíti a lányok munkáját. Az épület tökéletesen tiszta és rendezett, és látszik, hogy az itt dolgozók szeretettel, szívvel-lélekkel végzik a munkájukat. A Kanálkának jelenleg 13 terméke kapható, többek között különböző zöldségkrémek, chutney-k, sült zöldségek és chipsek, melynek az a különlegessége, hogy aszalógépekben készítik el a zellert és a céklát, olajok vagy sütés nélkül, így egészségesek, de mégis finomak és roppanósak maradnak. Mindegyik termék adalékanyag- és tartósítószer-mentes, illetve a glutén-é s laktózérzékenyek is bátran fogyaszthatják őket. Ha valaki kedvet kapott hozzájuk, és szívesen kipróbálná őket, a delikátesz- és gourmet boltok mellett sok pékség és az egyik prémium minőségű termékeket forgalmazó magyar üzletlánc is árulja a készítményeket, akik boldogan fogadtak egy olyan márkát, melynek termékei magyar alapanyagokból, magyar munkaerő által készülnek, de mégis egy új íz-és színvilágot hoznak magukkal. A húzótermék egyértelműen a padlizsánkrém, hiszen azt nagyon sokan ismerik, míg a chutney-kat például be kell mutatni a legtöbbeknek, és megmutatni, mivel és hogyan fogyaszthatóak, így azok (egyelőre) kevésbé népszerűek.

A beszélgetés és üzemlátogatás után egy közös ebéden vettünk részt, ahol megkóstolhattuk a krémeket és chutney-kat, és azt kell, hogy mondjam, mindenki többször ment szedni, ami elég árulkodó. Utána pedig, hogy kicsit jobban belelássunk a munkafolyamatba, a csoport egyik fele paprikát csumázott, a másik fele pedig az üvegeket címkézte fel, miközben kellemes, kötetlen beszélgetés zajlott. Olyan gyorsan telt az idő, szinte észre se vettük, és máris indulni kellett haza! Nagyon sajnáltuk, hogy nem maradhattunk még egy kicsit a vidéki környezetben… Azonban kárpótoltak minket, ugyanis mindenkit megleptek egy kis kóstolóval, melyet haza lehetett vinni, és öregbíteni velük a márka jó hírnevét. Így mindenki elégedetten, mosollyal a száján szállt be a buszba.

És vajon honnan jött a Kanálka név? Én azt hittem, onnan, hogy egy kiskanálban benne van minden jó, amit át szeretnének adni a termékekkel. Erre Ági elmosolyodott, és azt mondta, valami ilyesmi is van benne, de egyébként örökölték a nevet az üzem korábbi vezetőjétől. Valószínűleg nem is sejtette, milyen sikeres kis nevet eszelt ki…

Kara Móni

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Nők a kreatív szakmákban: egyenlőtlenségek, kihívások és a női látásmód ereje

Nők a kreatív szakmákban: egyenlőtlenségek, kihívások és a női látásmód ereje

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)