Mi jöhet a Facebook után? - A Viber vezetője a magyarok üzenetküldési szokásairól is mesél
Évek óta fontos téma, hogy a technológiai szektorból mennyire hiányoznak a nők, miközben a mindennapi élet technológiai újításai nem csak hogy érintik a nőket, de kifejezetten érdeklik is őket. Változik minden, a kommunikáció, az információáradat, a kitettség a közösségi médiának, és a mindennapi életünk is, ebben pedig a nőknek rendkívül fontos szerepe van.
Ezeket láttad már?
Daniela Ivanovával, a Rakuten Viber növekedésért felelős igazgatójával a ME.E.T. CEE eseményén beszélgettünk, ahol a startup-közeg zártnak tűnő, de mégis végtelenül nyitott és befogadó világa iránt érdeklődők egész nap kapcsolatokat építhettek egymással, előadásokon és workshopokon vehettek részt a Puzl CowOrKing irodájában.
Nemcsak a startupok, de a technológia világában is nehéz a nőknek ez a fajta kapcsolatépítés, amikor ismeretlenül megszólítasz embereket. Van arra tipped, hogyan lehet ezt jól kezelni?
Ez nem csak startupok és technológiai cégek esetében, de sok más társadalmi helyzetben is releváns kérdés. Hogy kezdj neki? Mit mondj? A technológiai szektor különösen izgalmas ebből a szempontból, mert ott még nagyobb a teljesítménykényszer, különösen azért, mert ebben az iparágban jellemzően férfiak dominálnak. A legfontosabb dolog, hogy kíváncsi legyél, érdeklődj, tegyél fel kérdéseket.
Nőként gyakran kevésbé vagyunk magabiztosak bizonyos üzleti és technológiai kérdésekben, de az igazság az, hogy ezzel nem vagy egyedül, mindenki így érez, még én is, aki sok előadást tartott, rengeteg eseményen vett részt, és sok interjút adott. Mi is küzdünk lámpalázzal, és személy szerint nagyra értékelem, amikor valaki kérdést tesz fel nekem, és beszélgethetünk bármilyen témáról.
Amit senki sem mond el neked: 7 dolog, amitől tényleg sikeres lesz az üzleti kommunikációd
Sokszor szóba kerül, hogy a nőknek a tech szektorban és a STEM pályákon nagyobb számban kellene képviseltetni magukat. Mit gondolsz, melyek azok a készségek, amelyek igazán szükségesek ahhoz, hogy valaki sikeres legyen ezeken a területeken?
Azért fontos erről a témáról beszélni, mert sokat számít a pályaválasztásnál a család és a környezetünk. De nem mindenki családi háttere olyan, ahol támogatják a tudományos, technológiai, mérnöki vagy matematikai területek iránti érdeklődést és karriert. Ezért ezt a kérdéskört közös felelősségként kell felfognunk. Mindannyiunknak fel kell tudni kelteni a kíváncsiságot a fiatal nőkben ezek után a területek után, mert valójában nem különböznek a humán tudományoktól.
Mivel a társadalomban a példaképek többsége férfi, hajlamosak vagyunk úgy gondolni, hogy ezek a területek nem kifejezetten nőknek valók. De ez nem igaz. Valójában a legfontosabb dolog itt is az, hogy kíváncsiak maradjunk, kérjünk segítséget a közösségtől, és hogy azt a kíváncsiságot és inspirációt, amit mi kaptunk, átadjuk a fiataloknak, hogy olyan dolgot választhassanak, ami tényleg érdekli őket.
Akár vállalkozó valaki, akár a technológiai szektorban dolgozik, minden nő szembesül nap mint nap azokkal a kihívásokkal, hogyan tudja a munka-magánélet egyensúlyt fenntartani. Neked hogyan megy ez?
A digitális világ érdekes, mert viszonylag új, és van egy sajátos aspektusa annak, ahogyan az életünket és szakmai karrierünket forradalmasítja – köszönhetően a folyamatos innovációnak, és a mesterséges intelligencia felemelkedésének. Amit én személyesen kihívásnak éreztem, az az oktatás, a karrierrel kapcsolatos kérdések, a stressz, valamint a család közötti egyensúly fenntartását. Aztán később elkezdjük feltenni a tipikus női kérdéseket, mint például a karrier és a magánélet egyensúlya: hogyan fér össze a család, a gyerekek, hogyan tovább?
Személy szerint nekem az egyik legnagyobb kihívásom a teljesítménykényszer volt, amit sok nő érez az elején a karrierje során. De arra jöttem rá, hogy ez a fajta kihívás nem annyira nagy, mint amilyennek látszik, képesek vagyunk mindkettőt csinálni és megteremteni a jó munka-magánélet egyensúlyt, ha mindent játékos szemlélettel közelítünk meg. Néhányan elfelejtik, hogy az élet egy játék, és ha ezt könnyedén, nem pedig súlyos döntésként kezeljük, akkor a dolgok könnyebben alakulnak. Pont ez az egész élet szépsége, hogy nem kell szélsőséges választásokban gondolkodnod, mert mindent elérhetsz, és lehetsz boldog ott, ahol vagy és ahogyan vagy.
Hogyan látod a kommunikáció jövőjét mostanában, hogy a mesterséges intelligencia forradalmasít mindent? Változtathat ez az interakcióinkon is?
A MI úgy hiszem, hogy segíthet az embereknek, hogy szabadabban és könnyebben kommunikáljanak, és jobban kapcsolódjanak egymáshoz. Például a Vibernél úgy integráltuk a mesterséges intelligenciát, hogy segítsen a fordításban, hosszú beszélgetések összefoglalásában, listák elkészítésében és átláthatóbb, rendszerezettebb szövegeket állítson elő. És ezek még csak az első lépések. Azt látjuk, hogy az emberek hajlandóak kipróbálni, és eléggé kíváncsiak rá. Már most sokkal hatékonyabbá teheti a feladataink elvégzését, legyen az személyes vagy munkahelyi jellegű, és időt szabadíthat fel más fontos dolgok számára.
„A női vezetőknek számos sztereotípiát le kell bontaniuk” - interjú Horváth Anikóval, a Mystery Hotel Budapest szállodaigazgatójával
Ahogyan a Viber most integrálja az MI szolgáltatásokat a kommunikációs platformjába, pontosan azt célozza, hogy a mesterséges intelligencia segítsen abban, hogy több időt szánhassunk az igazán fontos dolgokra. Ez egy olyan világ felé vezet, ahol létrejönnek a szuperalkalmazások, amelyek nagy szolgáltatás-csoportot kínálnak egy fedél alatt. Az emberek egyszerűséget keresnek, időt szeretnének megtakarítani, és optimalizálni szeretnék azokat a feladatokat, amiket a mindennapi életükben végeznek – ez az, amit ma a Viber kínál.
A mindent egy platformon intézhető szuperalkalmazásról rögtön a kínai WeChat ugrott be, ahol az adatbiztonság kérdése mindig izgalmas téma. Tudom, hogy nálatok a végpontok között titkosítottak a beszélgetések, de mi mindent tesztek még az adatbiztonságért?
Az első és legfontosabb dolog, hogy a Viber rendkívül transzparens a szolgáltatások használatával kapcsolatban. Tájékoztatjuk a felhasználókat, ha mesterséges intelligencia van jelen a beszélgetéseikben vagy a szolgáltatásainkban, és proaktívan is megkérdezzük őket, hogy szeretnék-e az MI-t használni. Ez egy személyes választás, és ez a legfontosabb dolog, hogy nem kérünk senkitől olyat a platformunkon, amit nem szeretne megtenni. A személyes véleményem az, hogy ezek a MI alapú szolgáltatások rendkívül hasznosak, a felhasználók pedig jó, ha felfedezik, hogyan lehet a legjobban használni ezeket a szolgáltatásokat, a végén pedig mindenki azt csinálja, amit neki leginkább megfelel.
Mi erre lehetőséget adunk. Ami a biztonságot és védelmet illeti, ahogy említetted, végponttól végpontig terjedő titkosítást alkalmazunk minden személyes beszélgetésnél. Senki nem fér hozzá az információkhoz, sem a Viber, sem mások. Ez a platformunk számára rendkívül fontos, az értékrendünk egyik alappillére. Tudjuk, hogy a MI térnyerésével több spam és átverés is jelentkezhet. Több protokollt is beépítettünk a rendszerünkbe, amelyek automatikusan észlelik az ilyen típusú veszélyt, és figyelmeztetnek minket. Ilyen szolgáltatások például a Call ID és a csalásra figyelmeztető eszközök, amelyek jeleznek, ha ilyen veszély fenyegeti a felhasználókat, vagy eleve nem is jelenítik meg a veszélyes tartalmakat.
A nemek közötti bérszakadék árnyoldalai: a férfiaknak is rossz, ha ők keresnek többet
Erre nagyon figyelünk, de fontos az is, hogy az innováció része legyen a platformunknak. A mesterséges intelligencia pedig az egyik legjobb módja annak, hogy ténylegesen segítsünk az embereknek többet felfedezni, hatékonyabban tölteni az idejüket, és egyszerűen produktívabbnak az MI-eszközök használatával.
Néhányan azt jósolják, hogy az üzenetküldő alkalmazások veszik át a közösségi oldalak helyét, mert az algoritmus nem dob eléd olyan tartalmakat, amelyek nem érdekelnek, ráadásul ezek az alkalmazások munkahelyi környezetben is jól használhatóak. Te erről mit gondolsz?
Szerintem az üzenetküldő alkalmazások szépsége abban rejlik, hogy a kommunikáció rendkívül személyes, az otthoni tered, ahol úgy érzed, hogy teljes mértékben irányítod, ami nagyon különbözik attól, amit általában a közösségi médiában tapasztalhatsz a stressz és a folyamatos tartalomfogyasztás miatt. Az üzenetküldő alkalmazások térnyerése csak a tünete annak, hogy az emberek alapvetően szeretnék jól, biztonságban érezni magukat, és erre az ezek az applikációk tökéletesek.
Megadják ezt a lehetőséget, hogy önmagad lehess a barátokkal és a családoddal tartsd a kapcsolatot, és emellett közüzemi célokat is szolgál, mivel a bankod kommunikálhat ezen keresztül, de lehet, hogy taxit rendelsz vagy éppen a fodrásznál fizetsz, de nem szól bele és nem irányítja a beszélgetést. Ezek az alkalmazások képessé tesznek, hogy boldogan és sikeresen éld az életed úgy, ahogyan szeretnéd,hogy kapcsolatban maradj az ismerőseiddel, vagy hogy segítséget kérj.
6 egyszerű módszer, amitől zseniális ötleteid születnek a szakember szerint
A felhasználók nagyon különböző társadalmi csoportokhoz tartoznak. Hogyan lehet demokratizálni egy alkalmazást?
Abban hiszünk, hogy a kommunikációs platformok felelőssége, hogy mindenkinek egyenlő hozzáférést biztosítsunk a szolgáltatásainkhoz. Európa-szerte több kampányunk van, amelyek célja elsősorban a különböző vállalkozások és a társadalomra pozitív hatást kiváltó ügyekkel foglalkozó civil szervezetek támogatása, Magyarországon is szoros partnerségben állunk ilyenekkel, és kiemelten fókuszálunk a női vállalkozókra is.
De természetesen sok más mód is van, amelyekben olyan cégek, mint mi segíteni tudunk. Szerintem a legegyszerűbb az, ha gondoskodunk arról, hogy a technológia világszerte ingyenesen elérhető legyen bármilyen eszközzel rendelkező emberek számára, bármilyen internet-hozzáféréssel.
Hogyan használják a magyarok a Vibert, mennyire vagyunk különbözőek, mint a többi nemzet?
Azt kell, hogy mondjam, hogy Magyarország különbözik, talán az egyik legkülönlegesebb piac számunkra az európai régióban, annyira különbözik minden mástól, amelyet látunk. Nagyon érdekes látni, hogyan használják a magyarok az alkalmazást, szeretünk itt tesztelni először új funkciókat, mert tudjuk, hogy biztosan jön visszajelzés, akár pozitív, akár negatív. Minden kommunikációs stratégiánkat és tervünket mindig a párhuzamos piachoz igazítjuk, látjuk, hogy a piac sok mindenre másképp reagál, amit itt csinálunk.
Nők a kreatív szakmákban: egyenlőtlenségek, kihívások és a női látásmód ereje
Így például tudjuk, hogy itt az emberek nagyon személyesek, amikor kommunikációról van szó. Így például a nők sok vizuális tartalmat használnak fel önmaguk kifejezésére. Tudjuk, hogy sokkal több nő használ matricákat például egymás közötti kommunikációra. És azt is látjuk, hogy a női jólétet és az általános életmódot érintő téma sokkal érdekesebb itt. Izgalmas, ahogyan Magyarországon használjátok a Vibert, és kíváncsian várjuk a visszajelzéseiteket.
