A magyarok 99 százaléka állítja, hogy tesz a Földünkért a hétköznapokban

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A világjárvány ellenére a klímaváltozástól félünk legjobban a globális problémák közül, 99 százalékunk állítja, hogy tesz is a Földért a mindennapokban. A Baby boomerek az egyik legaktívabbak az összes korosztály közül, ugyanakkor az 1946-1964 között születettek közül kerülnek ki a legtöbben azok is, akik semmilyen zöld tevékenységet nem folytatnak a háztartásukban (az érintett korosztály 4 százaléka), derül ki az Allianz Hungária Zrt. különböző generációk környezettudatos gondolkozását és tevékenységét vizsgáló októberi, nem reprezentatív kutatásából.

A magyarok 99 százaléka állítja, hogy tesz a Földünkért a hétköznapokban
Fotó: Gettyimages.com

A pandémia a legnagyobb félelmünk, vagy egyáltalán nem félünk tőle

Az online felmérés alapján úgy tűnik, a klímaváltozástól félünk legjobban (38 százalék), míg a válaszadók 30 százaléka a gazdasági, pénzügyi nehézségektől tart leginkább. Ez olyannyira igaz, hogy a kitöltők 66 százaléka a klímaváltozást lassító intézkedéseket fontosabbnak tartja a COVID gazdasági következményeit mérséklőknél. Leginkább a Z generáció priorizálja a gazdasági rendelkezések fölé a környezetkímélő törekvéseket (92 százalék).

A megkérdezettek 17 százalékának a terrorizmus a legnagyobb félelme, kevéssel lemaradva következnek a listában a vírusok és járványok, 14 százalék számára ezek a legfélelemkeltőbbek. A kibertámadások mindösszesen a válaszadók 1 százaléka számára jelentenek elsődleges problémát a globális kihívások közül. Alapvetően az összes generáció hasonlóan priorizálja a veszélyeket, ettől egyedül a Z generáció (24-9 éves korosztály) gondolkozása tér el. Ebből a korosztályból senki sem sorolta ugyanis első helyre a vírusokat, és a kibertámadásokat. Még érdekesebb, hogy a gazdasági problémák és a vírusok vagy a legnagyobb félelmünket jelentik, vagy egyáltalán nem tartunk tőlük. Egyetlen korosztály sem említi őket ugyanis második, harmadik, negyedik vagy ötödik helyen.

Ennyire zöldek a különböző generációk háztartásai

A kutatás tanulsága szerint legtöbben (24 százalék) legalább négy féle aktivitást végzünk rendszeresen a Földért. A Z és a Baby boomer generáció (75-57 éves korosztály) a legaktívabb e tekintetben. Bevallásuk szerint, ezek a korosztályok a leggyakrabban öt féle környezettudatos tevékenységet is végeznek a saját háztartásukban[1]. Az 1946 és 1964 között születettek és az X generációsok (56-41 éves korosztály) között vannak olyanok is, akik semmit nem tesznek a környezetért, míg az Y (40-25 éves korosztály) és a Z generáció szülöttei mind folytatnak valamilyen zöld aktivitást. Leginkább energiatakarékossággal (21 százalék), például a LED izzók használatával, a legalacsonyabb, 30°C-on történő mosással, a használaton kívüli telefontöltő kihúzásával járulunk hozzá Földünk megóvásához, ezt követi az újrahasznosítás (20 százalék), illetve a víztakarékosság (17 százalék). 16 százalék igyekszik csökkenteni a vásárlás során keletkező hulladék mennyiségét, 14 százalék a papírmentesség jegyében elektronikusan fizeti be számláit. A legkevésbé elterjedt környezettudatos háztartási tevékenységek a zöld eszközök (7 százalék), például sütőpapír helyett szilikonlap, folpack csomagoló helyett méhviasz, papírszalvéta helyett textil szalvéta, és környezetbarát tisztítószerek használata; illetve az eldobható higiéniai kellékek kiiktatása (5 százalék). Ezek az X és az Y generáció körében a legelterjedtebbek.[2] A Baby boomerek (14 százalék) közel azonos arányban használnak zöld eszközöket otthon, mint a Z (15 százalék) generáció képviselői.

Fotó: Gettyimages.com

76 százalékunk már környezettudatosabban vásárol

A válaszadók 38 százaléka már a koronavírus előtt is alaposan megfontolta a vásárlásait, igyekezett hulladékmentes módon élni, csak a legszükségesebbekre költeni. Ugyanennyien vannak azok, akik a pandémia kitörése óta kezdtek el sok új szempontot figyelembe venni, lépésenként haladva a tudatosság útján. A kitöltők 20 százalékát jobban érdekli, hogy a termékek, amiket használnak, tartósak legyenek.

A Baby boomerek voltak a legtudatosabb vásárlók a járványhelyzet kialakulása előtt a generációk közül,[3] a koronavírus az Y korosztály vásárlási szokásain változtatott leginkább.[4] Az X és a Z generáció teljes egészében megtartaná a vírushelyzet alatt kialakult gyakorlatát e téren a járvány lecsengése után is. A Baby boomerek (2 százalék) és az Y generáció (3 százalék) képviselői közül azért van, aki visszatérne korábbi beszerzési szokásaihoz. A nemzetközi eredmények is hasonló arányokat mutatnak: az emberek 60 százaléka vásárol fenntarthatóbban, illetve etikusabban világszerte a járványhelyzet kialakulása óta és tízből kilenc megkérdezett így is tervezi folytatni.[5]

A megkérdezettek 55 százaléka érzi úgy, hogy vannak olyan termékek és szolgáltatások, amiket a tudatosság útján sem tudnak elengedni. A válaszadók 63 százaléka hajlandó többet is költeni egy-egy környezettudatosabb alternatívára. Ebből 9 százalék számára minden pénzt megér a zöldebb választás. 4 százalék szerint viszont a vállalatoké a felelősség, ezért nem tartja szem előtt a vásárlásaiban a tudatosságot. Az összes korosztály átlagából az Y korosztály emelkedik ki e tekintetben, 7 százalékuk hárítja a cégekre a felelősséget.

A vállalatok is lépnek

A feladat súlyát a vállalatok is érzik. Az Allianz Csoport 142 milliárd euró értékű fenntartható beruházást tett 2020-ban, illetve 1878,9 millió euró bevételt ért el 232 fenntartható megoldásból tavaly. „Vállalatcsoportunk és a hozzánk hasonló cégek befolyással lehetnek a nemzetközi éghajlatvédelmi célok teljesülésére. Több ezer üzleti partnerünkön, valamint saját, 800 milliárd eurós egyenlegünkön keresztül az Allianz Csoport jelentős hatást gyakorol a globális gazdaságra. Ez egy közvetett befolyás, de minden kétséget kizáróan jelen van.” – mondja Alexander Protsenko, az Allianz Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója. „A zöld energiába történő beruházások és a fosszilis tüzelőanyagok fokozatos megszüntetése nélkül a világ nem tudja teljesíteni a globális felmelegedés mértékének 1,5 fok alatt tartására irányuló célkitűzést. Ezért olyan fontos, hogy az Allianz Csoport és a hozzánk hasonló pénzügyi vállalatok elkötelezzék magukat a Párizsi Megállapodás ambiciózus dekarbonizációs vállalásai mellett.” – teszi hozzá Alexander Protsenko.

Az egyének szintjén is van még hova tovább

A kutatás tanulsága szerint mi magunk is tudnánk még többet tenni. A megkérdezettek 52 százaléka egyaránt lát példát a környezetében arra, hogy tudatosabbak lettek az ismerősei a pandémia hatására, és arra is, hogy nem. 10 százalék ismeretségi köre egyáltalán nem lett tudatosabb. 19 százalék érzékel változást a környezetében, de úgy látja, hogy kevés mögötte a valódi környezettudatos cselekedet, a környezettudatosság sok esetben inkább divatirányzatként érvényesül. Ugyanennyien vannak viszont azok, akik egymás között hasznos praktikákat is cserélnek a barátokkal.

A kutatásról:

Az Allianz Hungária Zrt. Otthonunk a Föld. Te mit teszel érte? online, nem reprezentatív kérdőíves felmérése 2021. október 5. és 8. között zajlott, a Typeform.com felületén. A kutatásban résztvevők generációk szerinti megoszlása a következő volt: Baby boomer (1946-1964 között születettek) 16 százalék, X generáció (1965-1980 között születettek) 46 százalék, Y generáció (1981-1996 között születettek) 30 százalék, Z generáció (1997-2012 között születettek) 8 százalék.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

A cél, hogy a kesztyűs szakma újra felkerüljön az oktatási térképre - beszélgetés Hornicz Bernadettel, a Pécsi Kesztyű tulajdonosával

glamour plusz ikon A cél, hogy a kesztyűs szakma újra felkerüljön az oktatási térképre - beszélgetés Hornicz Bernadettel, a Pécsi Kesztyű tulajdonosával

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)