A magyar vásárlók fele divatcikket vásárol az internetről - Interjú Matt Komorowskival, a PayPal regionális ügyvezető igazgatójával
Az Internet Hungary konferencián számtalan izgalmas előadást hallhatunk, ezek közül talán a PayPal frissen kinevezett közép-kelet európai regionális ügyvezető igazgatója, Matt Komorowski prezentációja volt az egyik leginspirálóbb. A népszerű nemzetközi online fizetési megoldásokat kínáló cég rendkívül innovatívan áll hozzá az internetes vásárláshoz. Mi is lelkes felhasználók vagyunk, és most, hogy találkoztunk és élőben is beszélgettünk a cég ügyvezető igazgatójával, csak még jobban megerősítette bennünk a bizalmat a PayPal iránt.
Ezeket láttad már?
Van-e arról bármilyen adata a PayPalnek, hogy hányan vásárolnak divatcikkeket Magyarországról online?
A PayPal és a GFK piackutató intézet közös felmérése szerint Magyarországon a ruhák és a cipők a legnépszerűbb online vásárolt termékkategóriák. A kutatásban megkérdezettek 50%-a válaszolta, hogy ezeket a termékeket veszi első sorban az internetről. A második helyen az elektronikai cikkek, a harmadikon a jegyvásárlás, utána pedig az utazás szerepel a sorban. De az első hely magasan a divaté, belföldről és külföldről is ilyen témában rendelnek a legtöbben, az Európai Unió egyik legjobb előnye, hogy könnyedén lehet a határon túlról is vásárolni. Egyrészt Magyarországon is megtalálhatók olyan szuper divatmárkák, mint például a Sugarbird, ami remek kollaborációkat csinál helyi tervezőkkel, ugyanakkor rengeteg külföldi márka is van, amelyek minőségi ruházatot kínálnak. Ha valamit a netről szeretnél megrendelni, a lehetőségek száma gyakorlatilag végtelen: a kis showroomoktól, a limitált darabszámú termékeket kínáló márkákon át, az ingyenes kiszállítást biztosító, Asos -hoz hasonló, nagy nemzetközi online üzletek kínálatából egyaránt válogathatunk.
Melyek a legnépszerűbb magyar webshopok?
Magyarország legnépszerűbb online shopja, tudomásunk szerint, az elektronikai cikkeket értékesítő www.edigital.hu
Mire kell mindenképpen odafigyelni online vásárlás esetén?
Először is találj valamit, ami senki másnak nincs. Nem olyan dolgokat vásárolsz az interneten, amit a helyi üzletekben is megtalálható. Ezután viszont több mindenre is érdemes odafigyelni. Kitől vásárolsz? Biztonságos-e a vásárlás? Ezt több módon is le lehet ellenőrizni. Nagy, ismert cég? Van lehetőség biztonságos fizetési módot választani az oldalon, mint például hitelkártya, PayPal, vagy digitális pénztárca? Szállítanak Magyarországra? Mennyibe kerül a szállítás? Milyen visszaküldési opciók vannak? Utóbbi főleg a divatáruk esetében fontos, jobb előre ellenőrizni, hogy mik visszaküldés feltételei. Ha nem nagy webshopról történik a rendelés, hanem kisebb, egyedibb termékeket árusító oldalról, akkor arra kell figyelni, hogy vajon nem túl szép-e az ajánlat ahhoz, hogy igaz legyen. Ha már-már gyanúsan kedvező áron kínál dizájner cuccokkal egy online bolt, jobb megbizonyosodni róla, hogy nem hamisak-e a termékek. Az EU-n belül néhány napon belül meg kell érkeznie a rendelésednek. Gyanúra adhat okot például, ha több mint 20 napot vesz igénybe a szállítás.
Hogyan tudja a PayPal kiszűrni ezeket az átverős cégeket?
Mivel látjuk mindkét oldalról a tranzakciót, elég könnyen fel tudjuk mérni a webshop megbízhatóságát. Ugyanakkor felhasználóink számára a PayPal vásárlóvédelmi programja biztosítja védelmet: ha nem kaptad meg a megrendelt árut, ha hamis, esetleg hibás terméket szállítottak ki, segítünk visszaszerezni a pénzed. Ha pedig cseréről van szó, akkor 9300 Ft értékhatárig megtérítjük a visszaszállítás költségét. Nem kell mást tenned, mint lefotózni a csomagszállító vállalat átvételi elismervényét, a fotót feltölteni PayPalre, és mi visszautaljuk a szállítás költségét.
Mennyire népszerű a PayPal Magyarországon?
Mivel a PayPal nyilvánosan működő részvénytársaság nem mondhatok pontos piaci adatokat az egyes országokról, de annyi biztos, hogy nagyon gyorsan nő a szolgáltatásaink népszerűsége. Ennek természetesen az egyik fele a vásárlói oldal, ugyanakkor számunkra egyaránt fontosak a vállalatok, az eladói oldal is. Magyarországon jelenleg a teljes kereskedelemi forgalom 2,5%-át teszi ki az online kereskedelem. A fogyasztók belföldről és külföldről egyaránt vásárolnak (külföld esetében főleg a tengerentúlról) ezért a helyi vállalkozások számára óriási lehetőséget jelent az interneten történő megjelenés. Rengeteg fejlődést, potenciált látunk ezen a területen. A népszerűséggel kapcsolatban még beszédes tény, hogy külföldi webshopból történő vásárláskor Magyarországon, és számos más országban is az első, vagy a második legnépszerűbb fizetési opció a PayPal.
Nagy-György Borbála