A kamarazene utazó nagykövetei
Európa egyik legjelentősebb kamarazenei fesztiválján, a burgenlandi Lockenhaus városában idén a Kelemen Kvartett az egyik húzónév. A fiatal muzsikusok ma az egyik legkurrensebb exportcikkei a magyar kultúrának, de találkozhat velük a nagyérdemű a megújuló Zeneakadémián is.
Ezeket láttad már?
A muzsikusok az együttzenélés legtisztább és legkoncentráltabb formájának tartják a kamarazenélést, a műfaj etalonjának pedig a vonósnégyeseket. Bár még csak négy éve alakult, a nemzetközi szakberkekben máris szuperlatívuszok kíséretében emlegetik a Kelemen Barnabás, Homoki Gábor, Kokas Katalin és Kokas Dóra alkotta Kelemen Kvartettet. A legendás Waldbauer-Kerpely Kvartettől az Új Magyar Vonósnégyesen és a Végh Kvartetten át a világhírű Bartók-, illetve Kodály Vonósnégyesig, valamint a Keller Kvartettig húzódó hagyományt folytató formáció az idei sztárvendége a Kammermusikfest Lockenhaus című, több mint három évtizedes múlttal rendelkező seregszemlének. A kritikusok szerint ugyanis Kelemenék megközelítései, értelmezései minden esetben hűek maradnak a partitúrához, mégis folyamatosan újdonságot hoznak, amennyiben lehengerlően intenzív előadásaik a darabok legbelsőbb lényegét tárják fel. Nem véletlen, hogy fesztiváldíjak és rangos meghívások sora jelzi útjukat Londontól Berlinen és Melbourne-ön át Pekingig. Az egykor Léka néven is ismert burgenlandi városkában júliusban, Kaposváron pedig augusztusban találkozhat velük a nagyérdemű. Az ősszel újranyitó fővárosi Zeneakadémia egyik legelső kiemelt fontosságú koncertjét is ők adják, méghozzá kápráztató sokoldalúságukat megmutató programmal. Nagytermi koncertjük műsora a bécsi klasszikától (amit Mozart, saját korát messze megelőző, C-dúr vonósnégyese képvisel) a schumanni vegytiszta romantikán át nem csupán a 20. század elejéig, azaz Bartók elképesztően komplex IV. vonósnégyeséig jut el, hanem egészen napjaink, Kurtág György egyik művével fémjelzett kortárs zenéjéig terjed.