3 hiba, amit sose kövess el a munkahelyeden!
Szeretnél előrehaladni a ranglétrán? Szeretnéd, ha sikeresnek érezhetnéd magad a munkádban? Fontos neked, hogy a főnököd elismerje az eredményeidet és értékelje, hogy vele dolgozol? Először is kövess el kevesebb hibát!
Ezeket láttad már?
Biztosan ezerszer hallottad már, hogy ha lehet, ne menj haza előbb mint a főnök, ne posztolj fotókat a buliból részegen, ha a főnököd az ismerősöd, vagy publikus a profilod. Szerintünk vannak olyan cégek, munkahelyek, ahol ezek a szabályok már idejétmúltak, ahol a hierarchia már nem ilyen kőbevésett, ahol ezek az emberi dolgok még közelebb hozzák egymáshoz az együtt dolgozó embereket, így erősítik a csapatot. Szóval hogyan is viselkedj manapság a munkahelyeden, a munkáddal kapcsolatban? Bajcsy Márta, a Ringier Axel Springer hr-referensének segítségével kicsit körbejártuk ezt a kérdést.
Láttad már? A legrettegettebb kérdés, amit egy állásinterjún feltehetnek neked - így reagálj!
Nincs semmi gond, ha a főnök időben hazamegy, de mi a helyzet akkor, ha egy munkamániás alatt dolgozol? Márti szerint minden kommunikáció kérdése, felesleges gondolatolvasóként találgatni, hogy a felettesed mit vár tőled és mihez mit fog szólni. Ez olyan kérdés, amit mindjárt a felvételkor tisztázni lehet és kell is, így a későbbiekben erre a megbeszélésre hivatkozni is tudsz. Nyugodtan kérdezd meg, mi a szokás, mennyire egyezik a gyakorlat és a munkaszerződésben kikötött munkaidő, gyakori-e a túlórázás a cégnél. Egyszer-egyszer mindenhol belefér az elhúzódó munkaidő, jöhetnek váratlan, de sürgős feladatok és ha kölcsönösen elkötelezettek vagytok egymás iránt, ennyi belefér. Nap, mint nap viszont nem elvárható, hogy "őrizzük" az irodát és a főnököt, hiszen mindenki a munkaidejéhez igazítja a délutáni, esti programjait, a magánéletét.
Igen gyakran megtörténik, hogy az együtt dolgozó emberek egymásba szeretnek, ez teljesen normális. Hogy mire kell ügyelni? Márti szerint arra, hogy ne legyen szakítás a vége, mert a probléma, akkor kezdődik igazán a munkahelyen. Nem véletlen, hogy a cégek jórésze, már etikai kódexben, házirendben szabályozza vagy kifejezetten tiltja a munkatársak szerelmi kapcsolatát. Ennek főleg az az oka, hogy akarva akaratlanul ilyen helyzetben megoszlik a figyelem, ezért jobb kiszorítani a magánélet a munkahelyről. De ha már a két lélek egymásra talált, legfontosabb kezelni tudni a szituációt, hogy ne menjen a munka rovására a magánélet, mert annak egy főnök sem fog örülni. Ha nem akarjuk, hogy kitudódjon a szerelem, kerülni kell a kettesben elvonulós, kimászkálós, közös ebédes helyzeteket, ha pedig nincs titkolni való, jobb tiszta lappal játszani, mint hallgatni a pletykákat, a munkatársak sutyorgásait. Ha a kapcsolat kiegyensúlyozott, észrevétlenül is pozitív hatással lesz a légkörre, a teljesítményre, ez sem a főnököt, sem a munkatársakat nem fogja zavarni. Viszont a nem várt szakítás, vagy a megromlott viszony számos kényes helyzetet idézhet elő, még a munkahely elvesztésével is járhat. Gondoljunk bele, hogy ugyanúgy be kell menni dolgozni, kerülgetni kell exünket, egy esetleges közös munkafolyamatban részt venni meg maga a pokol. Szóval a régi tanács, hogy "házinyúlra nem lövünk", nem alaptalan.
Egy olyan helyen dolgozol, amit nem szeretsz igazán? Azt gondolod, hogy ez csak egy átmeneti fázis, ezért nem is teszel meg mindent, hogy bizonyíts, csak letöltöd a munkaidőd és egyáltalán nem vagy motivált? Márti szerint meg kell próbáld motiválni magad addig, amíg nincs lehetőséged váltani. Gondolj arra, hogy ha nem is az álomállás, amit épp betöltesz, de van munkád, van jövedelmed, biztosítani tudod a "magánéletrevalót." Tisztázd magadban, hogy mi az a munka, amit szívesen ellátnál, ahol a személyiséged, szakmai tudásod is hasznosítható és fejleszthető. Járj nyitott szemmel, érdeklődj ismerősöktől, barátoktól, regisztrálj álláskereső oldalakon, tegyél érte, hogy változtatni tudj és meglátod, hogy már ez a lépés is pozitívan fog hatni rád, mert teszel az ügyért. Addig is, amíg nincs jobb, a jelenlegi helyen is próbáld meg a tőled telhető maximumot kihozni önmagadból, ne hagyd, hogy nap, mint nap rosszkedvű legyél, az kihat a teljesítményedre és nemcsak te, hanem a főnököd is elégedetlen lesz. Egy derűs, pozitív kisugárzású emberre előbb felfigyelnek, előbb várhat egy jobb ajánlatot.