„Szeretek valami emlékezeteset mutatni, amivel megdöbbentem az embereket” – a GLAMOUR Women of the Year Az év divattervezőjével, Poprádi Flórával beszélgettünk
Poprádi Flóra, a Cukovy kreatív igazgatója vehette át az idei GLAMOUR Women of the Year gálán Az év divattervezőjének járó díjat. A nicaraguai és magyar gyökerekkel rendelkező tervező és képzőművész saját vizuális projektjeiben keresi önmagát, valamint azt, amihez tartozhat, miközben a Cukovyban a divathetek legmenőbb és legmeghökkentőbb darabjait alkotja meg.
Ezeket láttad már?
Poprádi Flóra Cukovynak tervezett kabátjaiban fellelhető a tervező játékos, színes oldala, míg a meglepő szabások az ellentétekre épülő gondolkodásmódjáról mesélnek. Flórával a művészetekkel való kapcsolatáról, a munkájáról és persze a további terveiről beszélgettünk.
Most éppen min dolgozol?
Nemrég érkeztek meg a megrendelések, és most összesítettük a gyártáscsapattal az anyagokat, kellékeket, én pedig a printeken dolgozom. Mellette pedig elkezdtük fejben összeállítani már a következő téli kollekciót.
Az előző hetet Milánóban töltöttem, hogy meglátogassak különböző olaszországi textilgyárakat. Alapvetően mi olasz anyagokat használunk, és a következő szezonban szeretnénk majd újrahasznosított poliészterrel is dolgozni. Elérhető áron találtam anyagokat, mellette a minőségük is nagyon jó. Izgalmas volt az út, mert a gyárlátogatások során olyan technológiákat is láttam élőben, amelyek jelenleg épp fejlesztés alatt állnak.
Mennyire fontos számodra, hogy a Cukovy az anyagok és gyártási folyamatok terén előrébb járjon, mint a többi hazai márka?
Leginkább a nemzetközi trendekhez szeretnénk igazodni. Mivel annyira kicsi a hazai piac, így a külföldi igényeket, vásárlóközeget is figyelembe vesszük az anyagválasztás, a kellékek kiválasztása és a styling során.
Hogyan kezdődött a Cukovyval közös történeted?
A covid alatt költöztem haza Párizsból, ahol Marine Serre-nél dolgoztam. Az otthon töltött idő alatt festegettem, próbáltam kitalálni mit csináljak. Ekkor keresett meg Tálosi Lívia, a Cukovy CEO-ja, hogy érdekelne-e a projekt. Mivel izgalmasnak találtam, így elvállaltam, de az elején még nem igazán tudtam mibe vágtam a fejszém.
Szerintem sokan nem is gondolnak bele, hogy a divattervezésen belül mennyi ág van: a tailoring designer, az outerwear designer, és a tollkabátok tervezése pedig megint egy másik alág, ami korábban teljesen ismeretlen volt számomra. Azokat a dolgokat, amiket az egyetemen és a többi munkahelyemen tapasztaltam, próbáltam átültetni ebbe a munkába, de a legtöbbet varrodákban, a varrónőktől tanultam, akik sokat segítettek nekem a technológia megoldások elsajátításában.
Egy korábbi interjúban arról beszéltél, hogy a saját művészeti projektjeidben abszolút a kreativitáson van a hangsúly, nem pedig a hordhatóságon. A Cukovy kreatív igazgatójaként kellett kompromisszumokat kötnöd a funkcionalitásért?
A tervezés során nagyon sok dolgot kell figyelembe vennem, a divattervezés ezen ága mégiscsak alkalmazott tervezői munka. Ezzel nincsen semmi baj, szerintem meg kell tanulni alkalmazkodni, illetve a különböző igényekhez igazodni. Azon belül pedig fontos megtalálni azt, ami örömet okoz, és amibe bele tudod tenni magad. Ezért amikor tervezni szoktam, számít, hogy az előző kollekcióban milyen kabátok voltak sikeresek, milyen színek voltak népszerűek – van egy összehasonlításom, hogy mi az, amit tovább kellene vinni. A Cukovyt kiállító showroomok véleményét is ki szoktam kérni, és ezek mellett még a trendek alakulását is követem. Ez a márka szerintem nem trendkövető, de ettól függetlenül fontos, hogy egy divattervező figyelembe vegye, hogyan alakulnak a vizuális művészetek: milyen fotótrendek vannak, vagy mit látunk a TikTokon. A milánói és budapesti fashion weeken már sokkal szabadabban szoktam gondolkodni, hiszen márkaépítés szempontjából fontos, hogy a kollekció izgalmasan és emlékezetesen legyen bemutatva.
Például én minden évben szeretek valami gaget, rejtett viccet belecsempészni a bemutatóba - valami emlékezeteset mutatni, amivel megdöbbentem az embereket. Nem csak olyat, ami nagyon szép, hanem amit a nézők azért jegyeznek meg, mert nem tudják eldönteni mit is gondoljanak róla. Legutóbbi a milánói divathéten ilyen volt a három pufi rétegből álló kabát. A bemutatása előtt nagyon izgultam, hogy nem túl sok-e, de végül ezt osztották meg a legtöbben, erről cikkeztek a legtöbbet.
Mindig egyértelmű volt, hogy a vizuális művészetekkel fogsz foglalkozni?
Igen, már kisgyerekként azt mondtam otthon, hogy divattervező leszek, és külföldön fogok élni. Az érettségihez közeledve jártam rajzórákra, otthon varrtam, amiben anyukám is segített; ő amikor kicsik voltunk rengeteg ruhát varrt nekünk. Amikor el kellett döntenem hova menjek egyetemre, a szüleim azt mondták előbb legyen egy „normális szakmám” és utána csinálhatom azt, amit akarok. Ezért egy évig gazdálkodás és menedzsment szakon tanultam, utána pedig Dániában dizájn és business képzésre jártam. Azt követően pedig a MOMÉn végeztem el a mesterképzést Divat és textiltervezés szakon.
A tervezés mellett mennyi kreatív energiád marad a saját projektjeidre?
Szabadidőmben szeretek minél több időt ezzel foglalkozni. Mindig van valami projekt, amin dolgozom. Nemrég volt egy csoportos kiállításom a Liget Galériában is. Nagyon büszke vagyok rá, és jó lenne a továbbiakban megerősíteni a képzőművészeti vonalat. Egyelőre inkább lelkileg van szükségem arra, hogy kreatív módon kiadjam magamból a kérdéseimet, kételyeimet – ez nálam inkább terápiás módszer.
A kettős, nicaraguai-magyar örökségedről gyakran beszélsz, ezt nehezebben éled meg itthon, mint kicsit nyugatabbra?
Azért fontos erről beszélni, mert lehet van egy másik kislány, mondjuk Szegeden, aki lát engem, aki nicaraguai, göndör hajjal és barnább bőrrel; és talán nem úgy fog felnőni, mint én, aki nem hallott még senki hozzá hasonlóról. Alapból ez a kettősség annyira része az életemnek, a működésemnek, hogy ezt nem tudnám kihagyni. Ez lehet szín- vagy formavilágban nem jelenik meg a Cukovyban, de a gondolkodásom, és az, hogy milyen kontrasztokban gondolkodom, mégis jelen van a márkában. Viszont a saját projektjeimben tudom igazán kiélni a latin és a magyar kultúrák ötvözését és kísérletezését.
Mit jelent számodra a GLAMOUR Women of the Year Az Év divattervezője díja?
Én már annak nagyon örültem, hogy elmehettem a gálára, a barátaimmal nagyon jól éreztük magunkat. Kicsit váratlanul ért az elismerés, de nagyon boldog voltam és vagyok is. Remélem, ez egy kis löketet ad majd a következő kollekció megtervezéséhez.
Van ötéves célod?
Szeretném Rihannán látni a Cukovyt.
Tudj meg többet az idei Women of the Year többi nyerteséről:
- „A nehézségeim is kellettek hozzá, hogy mostanra itt tartson az életem” - Pap Biankával, a GLAMOUR Women of the Year 2023 Az év sportolójával beszélgettünk
- Sydney van den Bosch: „Nincs annál szebb dolog, mint amikor valaki megdicséri egy nőtársát” - interjú a GLAMOUR Women of the Year Az év közösségimédia-sztárjával
- „Mi, nők ahelyett, hogy rivalizálnánk, fogjuk meg egymás kezét” - interjú a GLAMOUR Women of the Year Az év énekesnője díj nyertesével, Lábas Vikivel