Törölték a járatodat? Nem is kevés kártérítést kell kapnod, mutatjuk a jogszabályt és az összeget
A nyári szabadságokkal és a jó idővel együtt beköszöntött a káosz is a repülőtereken. Rengetegen indulnak útnak, hogy kipihenjék egész éves fáradalmaikat, a menetrend nagyon sűrű, a légtér telített és a reptéri munkatársak is túlterheltek. Sajnos terveinknek keresztbe tehet egy-egy nagyobb késés, esetleg járattörlés. Mit tehetünk ilyenkor? Jár-e nekünk kártérítés? Ennek jártunk utána!
Ezeket láttad már?
A repülőgép késése vagy egy esetleges járattörlés mindenki számára hatalmas probléma. Ücsörögni órákat a reptéren, főleg, ha gyerekekkel utazunk, már önmagában nagyon kimerítő. Arról nem is beszélve, hogy mindeközben a szállásunk lefoglalva és előre kifizetve, a szabadságunk pedig fixen kivéve… Nézzük, hogyan készüljünk fel a váratlan helyzetekre és milyen kártérítésre számíthatunk ilyenkor!
Így induljunk ki a reptérrre: jobb, ha előre felkészülünk a késésre
Ha a zsúfolt, nyári időszakban készülünk repülni, a legjobb, amit tehetünk, ha felkészülünk arra, a megszokottnál esetleg több időt kell eltöltenünk várakozással a repülőtéren. Mivel a feladott poggyászunkhoz csak az utunk végén juthatunk hozzá, csakis a kézipoggyászunk lesz a közelünkben, ezért gondoljuk át alaposan, mit teszünk bele. Nem árt, ha elrakunk egy váltás ruhát, pár piperecikket, valamint némi enni- és innivalót, és természetesen a legfontosabb gyógyszereket. Ha kisebb gyerekekkel utazunk, akkor gondoskodjunk pelenkáról és bébiételről.
A repjegy.hu arra figyelmeztet, bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a kézipoggyászok már nem férnek el az ülések feletti tárolóban, ilyenkor néhányat levihetnek a fedélzetről immár feladott poggyászként. Ha ezt történne, előtte mindenképp vegyük ki belőle az értékeinket, iratainkat, bankkártyánkat.
Ügyeljünk arra is, időben érjünk ki a repülőtérre. A 2,5-3 óra soknak tűnhet, de a zsúfolt, nyári időszakban egyáltalán nem az: pont elég a becsekkolásra, tájékozódásra. „Ha késik a gépünk, vagy törölték a járatunkat, hasznos, ha nem az utolsó pillanatban érkezünk és értesülünk a problémáról, így időben meg tudjuk kezdeni a szükséges intézkedéseket. Ehhez érdemes használni a légitársaságok mobil applikációit, amelyek aktuális információkkal szolgálnak a járatunkról” - írja közleményében a portál.
Kárpótolnak bennünket?
Nagyobb késés illetve járattörlés esetén felmerülhet bennünk a kérdés, kaphatunk-e kompenzációt a bennünket ért kellemetlenségekért. Első lépésben ilyenkor mindig oda kell fordulnunk, ahonnan a repjegyünket vettük, például a légitársasághoz. Van, hogy már előre megkapjuk a tájékoztatást a késésről, és az is előfordulhat, hogy találnak számunkra alternatív megoldást, hogy minél előtt eljussunk úti célunkhoz.
„Fontos tudni, hogy késés vagy járattörlés esetén az utas jogait az Európai Unió légiutasjogokról szóló, 261/2004 EU rendelete szabályozza. Ennek értelmében három óránál hosszabb késés esetén 1500 kilométeres távolság alatt 250 euró, 1500-3500 kilométeres távolságnál 400 euró, 3500 kilométeres repülésnél hosszabb utaknál 600 euró kártérítésre jogosultak az érintettek. A pénzbeli kártérítésen felül az utast megilleti a megfelelő ellátás is – étkezés, frissítők, szállodai elhelyezés“ – emeli ki Holczinger Zoltán, a Repjegy.hu online üzletágvezetője.
Fontos az is, hogy utasbiztosítás nélkül soha ne induljunk útnak. Lehetőleg olyat kössünk, amely kiterjed az esetleges késésekre. Járattörlés esetén a légitársaságnak biztosítania kell a lehetőséget, hogy az utas átfoglaljon egy másik járatra vagy pedig vissza kell téríteniük a jegy árát. Ha az utas kénytelen egy éjszakát szállodában tölteni, mivel csak másnap tud továbbutazni, a társaságnak ezt a költséget is állnia kell. Ez alól az úgynevezett vis maior helyzet a kivétel, valamint az az eset, ha két héttel az indulás előtt törlik a járatot.
Amit még tehetünk
Bár a legtöbben csak nyáron tudják kivenni az éves hosszabb szabadságukat, ha van rá lehetőség, inkább egy kicsit toljuk el az időpontot és utazzunk szezonon kívül, tavasszal vagy ősszel, ekkor sokkal kisebb az esély a járat késésére, törlésére. Ha tehetjük, inkább több szabadnapot vegyünk ki, mint ameddig az utazásunk tart. Átszállásnál mindenképp ügyeljünk arra, hogy legyen elég időnk, legalább két és fél óránk, a két járat között. Ha ugyanis túl rövid az idő az átszállásra, könnyen lekéshetjük a csatlakozást.
Ha tudod, mik a jogaid, az érdekérvényesítés is könnyebb
Nem úszta meg a járattörlést kolléganőnk sem, aki júniusban Amerikából szeretett volna hazajutni. Szerencsére a légitársaság viszonylag rugalmas volt és később minden extra költségüket megtérítették. Így a kellemetlenségek ellenére összességében nem élte meg rossz élményként a történteket.
„San Franciscóból repültünk haza Frankfurton keresztül, ahol 10 órás várakozás után, a tervezett indulás pillanatában törölték a Budapestre tartó járatunkat este tíz után. Az egészben az volt a legkellemetlenebb, hogy a beszálláskor még Amerikában elvették tőlünk a kézipoggyászt, tehát nem volt nálunk semmi a rajtunk lévő ruhán kívül. A légitársaság hiába gondoskodott akkor az éjszakai elszállásolásról egy elegáns hotelben Frankfurt belvárosában, kaptunk taxi csekket és új repülőjegyet másnap reggelre, addigra közel húsz órája voltunk ugyanabban a ruhában, és még várt ránk egy 12 órás londoni átszállás, mert csak így sikerült átfoglalni egy Budapestre tartó gépre. Az ajándék időt természetesen kihasználtunk városnézésre Londonban, ahol vettünk tiszta ruhákat. A hazaérkezés után elküldtem a légitársaságnak a számlákat mindenről, még a londoni tömegközlekedésről is, és nagyjából két hét után érkezett egy elnézést kérő e-mail, amiben leírták, hogy mennyire sajnálják a velünk történteket és természetesen minden plusz kiadásunkat megtérítik. Az összeg másnap meg is érkezett a számlámra, igaz, ez nem fapados légitársaság volt.”