Mostantól a nők is számítanak az autók tervezésénél
Ha az a kérdés, hogy miért kell több nő az egyetemekre, a munkahelyekre, és miért kell több lány a technológiai szektorba, akkor elég ezt a cikket megmutatnod bárkinek. Azért, hogy a mi egészségünk és biztonságunk is számítson.
Ezeket láttad már?
A társadalom nagyjából fele nőkből áll. Mégis csak most dolgozhatja le az évtizedes lemaradását az autóipar. Mindehez kellett egy nő, Dr. Astrid Linder, aki a sarkára állt, és azt mondta, elég abból, hogy az autók biztonsági tesztjeinél senkit nem foglalkoztat az, hogyan hat egy ütközés vagy egy baleset az átlagos női testre.
Férfi és a gyerekek
2022-t írunk, mégis most sikerült áttörést elérni a nőknek az autók töréstesztjének vizsgálatában. 1970 óta használják a törésteszt-bábukat, hogy az autók biztonságát meghatározzák. Az embereket helyettesítő bábukkal határozzák meg, hogy az új járművek biztonsági öve, kialakítása, a légzsákok és a többi mennyire védi az autóban ülőket balesetek során. A leggyakrabban használt próbabábu eddig az átlagos férfi felépítésén és testsúlyán alapult. A nők azonban a járművezetők nagyjából felét teszik ki, akik szintén megsérülnek egy-egy balesetben, így fontos lenne vizsgálni azt is, rájuk hogyan hat egy ütközés, és hogyan védik meg őket a biztonsági eszközök. De még csak most készült el Svédországban az a tesztbaba, ami az átlagos nő testfelépítését adja vissza.
Mi volt eddig?
Dr. Linder egy olyan bábut készített, ami 162 centi magas és 62 kiló. Ez jobban reperezentálja a női populációt, mint amit eddig használtak. Eddig ugyanis a férfi bábu egy kicsinyített mását használták, aminek az adatai nagyjából egy 12 éves lány adatainak felelnek meg. Az eddigi bábuk 149 centik voltak és 48 kilók, és ezzel nagyjából a világon élő nők mindössze 5 százalékát képviselték. A svéd mérnökcsapat célja, hogy ezentúl pontosabb képet kapjanak a gyártók és olyan biztonsági megoldásokat lehessen fejleszteni, ami valóban védi a nőket is.
Férfi döntés
Az eset jól példázza, miért nem jó, ha egy meetingen vagy a felsővezetésben csak férfiak vannak, és ők hozzák a döntéseket, de még az is látszik, miért kellene sokkal több nő a mérnökcsapatokba is. Azt nem gondolják a szakértők sem, hogy ez szándékos, de az egészen biztos, hogy javítani lehetne a helyzeten, ha több nő venne részt a tervezési és döntési folyamatokban, mert ez a jelenség nem csak az autóipart érinti, hanem gyakorlatilag mindent.
Nagyobb a biztonság, ha pontosabbak a mérések
Linköping város laborjában naponta többször szimulálják a közúti baleseteket, és elemzik a hatásait. A próbabábuban található érzékelők és jelátalakítók potenciálisan életmentő adatokat szolgáltatnak, mérve az egyes testrészekre kifejtett pontos fizikai erőket ütközés során. A csapat adatokat rögzít, hogy lássák, mi történik a hátulról érkező koccanások során. Az amerikai kormány adatai szerint, ha egy nő autóbalesetben szenved, háromszor nagyobb eséllyel szenved ostorcsapásos sérüléseket a hátulról koccanás esetén, mint egy férfi. Ostorcsapásos sérüléseknek nevezzük az olyan nyaksérülést, amelyet a fej hirtelen előre, hátra vagy oldalra mozdulása okoz. Ilyen esetekben a nyaki lágyrészek hirtelen megnyúlnak és megrándulnak. Ezek általában nem halálos kimenetelű sérülések, ugyanakkor maradandó károsodás is lehet belőle. Dr. Aristid Lindert ezek az adatok motíválták abban, hogy megtervezzen egy olyan bábut, amellyel megvizsgálhatják, mit kell változtatni az autók konstrukcióján, hogy kevesebb legyen az ilyen jellegű sérülés.
Annak érdekében, hogy meghatározzuk azokat az üléseket, amelyek a legjobb védelmet nyújtják mindenkinek, feltétlenül képviselnünk kell a lakosság legmagasabb kockázatú részét
- mondta a BBC-nek. Úgy véli, hogy a vizsgálataik segíthetnek a jövőben az autók kialakításában, és segíthetnek olyan ülések vagy biztonsági eszközök kifejlesztésében, amelyek nem hagyják figyelmen kívül a nők és férfiak különböző testfelépítését. A linköpingi átlagos női tesztbabának teljesen rugalmas a gerince, ami azt jelenti, hogy a csapat megnézheti, mi történik az egész gerinccel, a fejtől a hát alsó részéig, ha egy nő megsérül.
Még nem teljes az öröm, de jó az irány
Jelenleg nincs törvényi előírás arra vonatkozóan, hogy az autók hátsó ütközésénél végzett biztonsági teszteket az átlagembereken kívül más személyen is el kell végezni, vagyis most jön az a fázis, hogy a jogalkotón is át kell ezt verni, de várhatóan azért lesznek olyan autógyártók, akik önként kérik majd, hogy az átlagos nőnek megfelelő tesztbábut is vessék be a tesztelések során. Ez pedig utat nyithat ahhoz, hogy a tesztbábuk minél változatosabbak legyenek, és megnézzék az idősebb emberekre vagy éppen a túlsúlyosakra vonatkozóan is az eredményeket.
Az ENSZ megvizsgálja a töréstesztekre vonatkozó előírásait, és eldönti, hogy szükség van-e ezek módosítására az összes vezető jobb védelme érdekében. Ha olyan változtatásokat hajtanak végre, amelybe kötelezően bekerül az átlagos nőt képviselő bábu is, akkor remélhető, hogy a nők egy napon nagyobb biztonságban ülhetnek a volán mögött.