Soha, semmilyen körülmények között ne igyál kávét vásárlás előtt: komoly következményekkel járhat
Te általában mivel szoktad tölteni az idődet, mielőtt vásárolni indulsz? Megreggelizel, elfogyasztasz egy finom ebédet, elmosogatsz, megöntözöd a virágokat, átnézed, mennyi munkád van még az adott napra, esetleg megiszol egy csésze kávét? Nos, az utóbbi választás bármennyire is lényegtelen apróságnak tűnhet, a szakértők szerint valójában borzasztóan rossz döntés.
Ezeket láttad már?
Kávét nap mint nap rengetegen iszunk világszerte, akár azért, hogy lendületesebben induljon a napunk, felélénkítsen ebéd után, amikor még dolgoznunk kellene, vagy szimplán csak az ízéért. Sokan azt is szem előtt tartjuk, hogy késő délután már ne kávézzunk, így segítve a jobb alvást. A szakértők szerint azonban van még egy időpont, ami határozottan nem jó a kávézásra: mielőtt vásárolni indulunk.
Ezért nem éri meg vásárlás előtt kávézni
Sokan el sem tudnánk képzelni a napunkat anélkül, hogy ne innánk meg legalább egy csésze kávét. A British Psychological Society pszichológusai azonban arra figyelmeztetnek TikTokon, hogy ennek a népszerű italnak bizony váratlan hatásai is lehetnek, különösen ha azelőtt iszunk belőle, hogy vásárolni indulnánk, ugyanis növelheti az úgynevezett impulzusvásárlás valószínűségét, vagyis a pillanat hevében történő vásárlást.
„Azok az emberek, akik megittak egy eszpresszót, mielőtt bementek egy boltba, megdöbbentő módon 50%-kal több pénzt költöttek, mint azok, akik koffeinmentes kávét ittak. A koffeint fogyasztók arról számoltak be, hogy izgatottabbak voltak, ha pedig izgatottak vagyunk, hajlamosak vagyunk impulzívabbak lenni” - figyelmeztetnek a szakértők. Vagyis a „bűnös” tulajdonképpen nem is kifejezetten a kávé, hanem a benne is jelen lévő koffein.
Ha mégis igent mondasz rá
A pszichológusok a már említett figyelmeztetés során egy 2022-es tanulmányra hivatkoznak, amelyben számos kísérletet végeztek annak megértése érdekében, hogy a koffein hogyan befolyásolja a vásárlási magatartást (nem érdemes megfeledkeznünk arról sem, hogy koffeint tartalmaz például a fekete tea, a kóla és az energiaitalok is).
Ezt a kutatást több ország különböző üzleteiben végezték, és minden vásárlónak ingyenes 50 ml-es eszpresszót kínáltak. A tudósok pedig végeredményben arra a megállapításra jutottak, hogy ennek a kis mennyiségnek az elfogyasztása bizony összefügg a megvásárolt cikkek számának növekedésével és a teljes kiadások növekedésével.
Vagyis ha vásárlás előtt igent mondasz egy kávéra vagy más koffeines italra, esetleg ételre, akkor nagyobb a valószínűsége annak, hogy megvásárolsz olyan termékeket vagy szolgáltatásokat, amelyekre egyébként nemet mondanál.
Amikre különösen könnyen igent mondhatunk
A SKEMA Business School és a Neoma Business School kutatói szerint a koffeint fogyasztó vásárlók különösen az erősen hedonikusnak számító termékeket hajlamosak megvenni, mint amilyenek az illatgyertyák, az illatanyagok, a dekorációs elemek vagy a masszírozók. De népszerűnek számítanak még az olyan evés által élvezetet biztosító termékek is, mint a vajas pattogatott kukorica vagy a csokoládé.
A Journal of Marketingben megjelent eredmények szerint a koffein hatása a kevésbé hedonikus termékeknél viszont gyengébb. Ilyenek például a notebookok, a konyhai eszközök vagy a tárolókosarak. Mindezek mellett pedig azt is megjegyezték a kutatók, hogy érdekes módon a koffein költésre gyakorolt hatása erősebb azoknál, akik napi két csésze vagy annál kevesebb kávét isznak, mint azoknál, akik jellemzően több kávét isznak.
Később is ugyanolyan jól eshet
Mindent összevetve tehát, ha vásárlás előtt kávézunk, akkor gyakorlatilag bármit könnyebben megvehetünk, de különösen nagy az esélye annak, hogy mondjuk egy mennyei illatú gyertyára, parfümre vagy egy tábla hívogató csokoládéra mondunk igent. Ezért a legjobb, ha a kávézást mindig vásárlás utánra hagyjuk, hiszen továbbra is ugyanolyan finom lesz, jól eshet, de már nem ösztönöz minket arra, hogy számunkra felesleges termékeket és szolgáltatásokat is megvásároljunk.
Forrás: mirror.co.uk, moneytalksnews.com