A Facebook hamarabb tudja meg, hogy gyereket vársz, mint te magad
Vannak jó oldalai annak, hogy a telefonunk vagy a használt alkalmazásaink, sőt az adatelemző cégek tudnak rólunk ezt-azt. Mindenki örül, ha olyan termékre kap kedvezményes kupont, amit valóban szokott vásárolni, ha egy-egy hirdetés valóban segíti a vásárlást, vagy ha a telefonunk pontosan tudja, hol vagyunk, és a környéken ajánl helyeket. De ennek nagyon nagy ára van, például az, hogy olyan dolgokat is tudnak rólunk, és nem félnek felhasználni, amit talán senkinek sem szeretnénk elmondani.
Ezeket láttad már?
Tizenegy éves az a sztori, ami annak idején a New York Timesban jelent meg. Andrew Pole, az amerikai áruházlánc, a Target statisztikusa volt, aki azt a feladatot kapta, hogy készítsen olyan algoritmust, ami minél nagyobb valószínűséggel megmondja a vásárlókról, hogy ki várandós. Az ok meglehetősen prózai volt: a kismamák rengeteget költenek, és az áruházlánc szerette volna őket a versenytársak előtt ajánlatokkal bombázni, hogy biztosan náluk költsék el a pénzüket. Egy-egy áruházlánc azóta is nagyon sok adatot tárol a vásárlókról, sőt egyre többet. Elég egy hűségkártya vagy házhozrendelés, és pontosan tudják, ki milyen rendszerességgel jár, miket vásárol, mennyit és mire költ. Ezek alapján Pole összerakta az algoritmust, ami ijesztően pontos lett. A beszámolók szerint előfordult, hogy egy üzletlánc hamarabb tudta, hogy valaki állapotos, mint ő maga. Egy tinédzser lány például hamarabb kapott kiságyra vonatkozó kedvezményekre vonatkozó kuponokat, azaz a bolt hamarabb tudta, hogy a lány várandós, mint a lány szülei.
Az adat hatalmas érték
Nem véletlenül szajkózzuk mi is, hogy az adataink védelme fontos, és az adat érték. Nagyon sok olyan ingyenes applikáció létezik, ami cserébe a telefonunk szinte minden adatához hozzáférést kér, és nem fél használni ezeket a háttérben. Léteznek kifejezetten adatbróker cégek, akik az így megszerzett információkkal kereskednek, különböző paraméterek alapján.
2022-ben például lehetett célirányosan úgy keresni az emberek között, hogy “terhes vagy potenciálisan terhes”, ez pedig az Egyesült Államokban a Legfelsőbb Bíróság abortuszra vonatkozó törvénymódosítása után kifejezetten sok visszaélésre adhat okot, de még e nélkül is jól látszik, milyen szenzitív adatok kerülhetnek illetéktelen kezekbe, és az mennyi visszaélésre adhat lehetőséget, ha nem figyelünk eléggé az adataink védelmére.
Honnan tudják?
Két módszerrel dolgoznak az adatelemzők, mindkettő legális, és csak az segíthet, ha az ember kellőképpen elővigyázatos, sőt sokszor még az sem. Az egyik módszer az, hogy a felhasználó letölt egy alkalmazást, kuponokat, feliratkozik valahova, és ott elfogadja az adatkezelési tájékoztatót vagy beleegyezik, hogy hozzáférést kaphatnak ezek a cégek a telefonjukon tárolt adatukhoz. A többség nem olvassa el, hogy egészen pontosan milyen adatokhoz férnek hozzá, illetve ha nem fogadják el az adatkezelési tájékoztatót vagy a hozzáférést, akkor nem jutnak hozzá a kuponokhoz, nem tudják használni az alkalmazást. Azaz nincs más választás, el kell fogadni, hogy az adataink máshoz kerülnek. Vannak persze olyan cégek, akik nem szeretnének visszaélni ezzel, és tényleg csak a szükséges és elengedhetetlen adatokat gyűjtik.
Amikor pedig egy látszólag ártalmatlan játék még a híváslistánkhoz is hozzá szeretne férni, vagyis egyértelműen több adathoz szeretne jutni, mint amennyire feltétlenül szüksége van, akkor jó, ha felvillan a vészfény. A másik módszer a cégek belső adatelemzése, azaz hasznos tudni, hogy már egy hűségkártyás felhasználói fiókból hihetetlenül sok információ derülhet ki rólunk, amit a cégek különböző szempontok mentén elemeznek. Hogy ezt értsük, elég csak arra gondolni, hogy mikor a boltban belenézünk valaki kosarába, mi is le tudjuk vonni azt a következtetést, hogy mi lesz a vacsora, van-e gyereke vagy egy embernek vásárol. És akkor most gondoljuk végig, mennyi ételérzékenység, életmódbeli sajátosság, esetleg betegség, anyagi helyzet változása és egyéb leszűrhető abból, ha ezt tudatosan és profi eszközökkel elemzik.
A vásárlásod is elárul
Olyan cégek, mint Quotient, akik szintén különböző legálisan elérhető adatkészlet alapján kategorizálja a felhasználói fiókot, olyan csomagokat kínál, ami kifejezetten azt nézi, hogy kik vásároltak az utóbbi időben bankkártyával terhességi tesztet vagy szednek fogámzásgátlót. A Quotient például tulajdonosa egy, az Egyesült Államokban népszerű kuponos oldalnak, ahonnan még több információt beszerezhetnek a felhasználóikról, és ahol árultak például akciós esemény utáni tablettát vagy terhességi tesztet is. Sőt, kapcsolatban állnak gyógyszertár-láncokkal is, a kuponok használhatóak ott is, miközben hozzáférést kapnak ahhoz, hogy ki milyen más gyógyszert vásárol. Egy nap alatt rengeteg olyan dolgot teszünk, ami nagyon kiismerhetővé tesz, ha ezt tudatosan, algoritmusok segítségével elemzik.
De vannak olyanok is, akik arról számolnak be, hogy hirtelen elkezdett számukra anélkül ajánlgatni a Facebook gyerekruhákat, babakelengyéket, és várandós nőknek szánt holmikat, hogy valaha is rákerestek volna ilyenre, vagy tesztet vásároltak volna, a megoldás mindössze annyi, hogy a Facebook-azonosítójukkal közöttékössze a belépést a menstruációs-naptár alkalmazásukba, ahova az egyik hónapban elfelejtettek belépni, ezt pedig az algoritmus jelnek vette. Ahogy viszont pótolták a menstruációs naptár adatait, a hirdetések is eltűntek.
Figyelj a digitális lábnyomodra!
Digitális világban élünk, és ez számtalan jó dolgot jelent, de tisztában kell lenni azzal, hogy milliónyi információt csepegtetünk magunkról közben. Az Európai Unió adatvédelmi törvénye szigorú, de még így is érdemes elővigyázatosnak lenni. A kereséseink, a közösségi oldalas hozzászólásaink vagy lájkjaink, a vásárlásunk, sőt még a nem vásárlásunk is sokat elárul rólunk. Ha valamit berakunk a kosarunkba, majd mégsem vesszük meg, az szintén információmorzsa, az algoritmusok következetései pedig gyakran hajmeresztőek. Szintén az Egyesült Államokban bankok hitelkérelemnél azt is megnézték, hogy éppen milyen töltöttségen áll valaki telefonja. Ha alacsony, és mindjárt lemerül, az kockázatosabb ügyféllé tette, ahogyan az sem volt mindegy, hogy melyik nap fordul hitelért. Ugyancsak az Egyesült Államokban nemrég tiltották be a boltok dinamikus árazásának azon gyakorlatát, mikor a vásárlókat elemezték az üzletben a kamerák segítségével, és aki részegnek tűnt vagy sietett, az magasabb árat fizetett a végén.
Hogy a cégek, akik az adataiddal kereskednek, egészen pontosan hogyan, milyen alkalmazásokon keresztül jutnak hozzá a rólad szóló információkhoz, az tulajdonképpen visszakövethetetlen. Éppen ezért fontos tudni, hogy mindez létezik, és annak ellenére, hogy már a törvényalkotók is felfigyeltek arra, hogy néhány cég túlságosan sok mindent tud rólunk, és szigorúbbak lettek a szabályozások, az adatelemzés, és a hirdetői profilozás még mindig virágzó üzlet, ezért érdemes nagyon odafigyelni, hogy melyik alkalmazás egészen pontosan milyen adatokhoz fér hozzá, és hogy a különböző online tevékenységeink vajon mi mindent árulnak el rólunk az algoritmusok számára.