„Bárcsak lenne annyi méltóságotok, hogy ne posztoljátok ezeket a videókat” - Megérkeztek a carefluencerek, ők a véleményvezérek új generációja
A közösségi médiában új trend van kibontakozóban: a carefluencerek világa. Ezek azok az emberek, akik idősebb szeretteikről gondoskodnak, mindezt dokumentálják és megosztják a követőikkel. Talán felmerül bennünk a kérdés: mégis miért van erre szükség? A válasz egyszerű: az öregedő társadalomban egyre több ember vállal gondozói szerepet, és a közösségi média az egyetlen hely, ahol támogatást, oktatást és egyfajta közösségi érzést találhatnak.
Ezeket láttad már?
Vegyük például Mardonia Galeana történetét. Az idős asszony és unokája, Yosimar Reyes, San Jose keleti oldalán élnek. Reyes, aki költő és művész, az Instagramon több mint 21 ezer követővel rendelkezik, ahol rendszeresen megosztja nagymamájával töltött pillanatokat. Az online jelenlét nemcsak hogy bemutatja a carefluencerek és a gondoskodás mindennapjait, de erőt és önbecsülést is ad azoknak, akik hasonló helyzetben vannak.
Az érem mindkét oldalát bemutatják. A mindennapi nehézségek, lemondások mellett azt is, mekkora öröm, ha egy szerettedet mosolyogni látod, és pontosan tudod, mennyit jelent neki a segítséged.
Az online közösség ereje
A carefluencerek nemcsak dokumentálják az életük egy részét, hanem közösséget építenek. Ahogy Jacquelyn Revere mondja, aki édesanyja és nagymamája gondozása közben vált influencerré: A közösségi média olyan pozitív visszacsatolást adott, az emberek azt mondják, ‘nagyszerű munkát végzel’, és ez egy menedék hellyé vált számomra.
Rengeteg embernek adhat erőt a mindennapokban, ha ráeszmélnek, nincsenek egyedül. Számtalan ember küzd pontosan azzal a jelenséggel, amit a carefluencerek bemutatnak. Ezen kívül a követőik tippeket, trükköket sajátíthatnak el, amit mások már kipróbáltak, vagyis nem nulláról kell indulniuk, ha hasonló helyzetbe kerülnek.
Kritika és etikai kérdések
Természetesen nem mindenki nézi jó szemmel ezt a jelenséget. Sokan úgy vélik, hogy az idősek ilyen módon való bemutatása kihasználó lehet. Egy TikTok videó alatt például azt írta egy felhasználó: Ez annyira szívszorító. Bárcsak lenne annyi méltóságotok, hogy ne posztoljátok ezeket a videókat.
De ahogy Francesca Falzarano, a Dél-Kaliforniai Egyetem gerontológusa mondja: „A gondozók tapasztalatainak megosztása hozzájárul a krónikus betegségek és a gondozás nagyobb láthatóságához és a tudatosság növeléséhez.”
A carefluencerek hatása a társadalomra
A közösségi média és a carefluencerek megjelenése új dimenziót ad a gondozásnak. Egy olyan világban, ahol az idősek gondozása egyre fontosabbá válik, ezek az emberek betekintést nyújtanak abba, milyen is úgy élni, hogy egy idős szerettedet gondozod. Bemutatnak egy olyan világot, jelenséget, ami egyre többünket érinteni fog, akkor is, ha még nem tudunk róla. Az idősek emellett egyre inkább részt vesznek az online világban.
A BeSocial Magyar szeniorok a neten című kutatása szerint az 55 év feletti internetezők 47%-a naponta használ közösségi médiát. Ezeknek az embereknek kifejezetten edukatív lehet az ilyen, és hasonló tartalom. Megnyugvást hozhat az, hogy sokan küzdenek hasonló problémákkal, és megugorják azokat.
Ugyanezen kutatás szerint az 55 év felettiek 81,85%-a elsődlegesen a Facebookot használja tájékozódási forrásnak. Vagyis a carefluencerek munkássága könnyebben el tudja érni őket, mint egy-egy hírportálon megjelenő cikk, mivel a közösségi média felületein történik a carefluencerek általi tartalom megosztás, és nem hírportálokon keresztül.
Mi a helyezi Magyarországon?
Itthon még nincs elterjedve a carefluencer jelenség, azonban számunkra is hasznos lehet hasonló tartalmak fogyasztása. Mivel, ahogy a legtöbb európai társadalom, a miénk is elöregedő, így egyre többet fogunk a jövőben szembesülni az idősgondozás jelenségével.
Új korszak nyílik
A carefluencerek közösségi médiában való megjelenése új korszakot nyit meg a gondozásban. Nemcsak hogy láthatóvá teszik az idősek gondozásának mindennapjait, de közösséget és támogatást is nyújtanak azoknak, akik hasonló helyzetben vannak. Az ilyen gondozók által megosztott történetek segíthetnek az embereknek abban, hogy megértsék és elfogadják a gondozás kihívásait és szépségeit egyaránt.
A carefluencerek példája arra is ösztönöz bennünket, hogy gondolkodjunk el azon, hogyan tudunk mi magunk is részeseivé válni ennek az új hullámnak. Lehet, hogy csak egy egyszerű támogató komment vagy megosztott történet segítségével, vagy akár aktívabb szerepvállalással a saját közösségünkben vagy családunkban.
A fontos az, hogy megértsük és megbecsüljük az idősek gondozásának fontosságát, és megadjuk nekik azt a tiszteletet és támogatást, amit megérdemelnek. A carefluencerek által közvetített üzenetek segíthetnek minket abban, hogy ezeket az értékeket továbbvigyük és megvalósítsuk mindennapi életünkben.
Forgács Mariann közösségi média szakértő. Az ország egyik első social media fókuszú digitális ügynökség, a Be Social társalapítója és társügyvezetője.