Ez lett 2024 szava: rémisztő és félelmetes, amire felhívja a figyelmet
Az Oxford University Press idén is megválasztotta az év szavát, ami nem más lett, mint az agyrohadás. Igen, egy korántsem bizalomgerjesztő szóról van szó, amely ráadásul nagyobb aggodalomra adhat okot, mint gondolnánk. Már csak azért is, mert egy meglehetősen negatív kifejezésről van szó, és elképesztően sokan érintettek lehetnek benne. Mutatjuk, miről is van szó pontosan!
Ezeket láttad már?
Az agyrohadás több mint 37 ezer szavazat, világméretű nyilvános vita és nyelvi adatok elemzése után érdemelte ki azt a címet, hogy 2024 szava lett - olvasható az Oxford University Press honlapján. Ha pedig neked is ismerős az a jelenség, amikor valaki folyton az Instagramot vagy mondjuk a TikTokot görgeti céltalanul, akkor máris közelebb kerültél az igazsághoz.
Ezt jelenti valójában 2024 szava
Az Oxford University Press oldalán az agyrohadást (angolul: „brain rot”) a következőképpen fogalmazták meg: „egy személy szellemi vagy intellektuális állapotának feltételezett romlása, különösen a triviálisnak vagy kihívást nem jelentőnek tartott anyagok (ma már különösen az online tartalmak) túlzott fogyasztása következtében. Továbbá: valami, amit úgy jellemeznek, mint ami valószínűleg ilyen romláshoz vezet”.
Magát az agyrohadás szót először 1854-ben jegyezte fel Henry David Thoreau a Walden című könyvében. A kötetben a szerző beszámolt a természetről és az egyszerű életvitelről szerzett tapasztalatairól, következtetéseinek részeként pedig bírálta a társadalom azon tendenciáját, hogy az összetett vagy többféleképpen értelmezhető gondolatokat leértékeli az egyszerűek javára.
Úgy látta, hogy ez a folyamat a szellemi és intellektuális erőfeszítések általános hanyatlását jelzi: „miközben Anglia a burgonyarohadást igyekszik gyógyítani, vajon nem igyekszik-e bárki is gyógyítani az agyrohadást - amely sokkal szélesebb körben és végzetesen elterjedt?” - fogalmazott akkoriban a szerző.
A szakértők azonban felfedezték, hogy a digitális korban, pontosabban idén az agyrohadás kifejezés úgy került előtérbe, mint egy szó, amelyet a túlzott mennyiségű, alacsony minőségű online tartalom fogyasztásának hatásaival kapcsolatos aggodalmak megfogalmazására használnak, különösen a közösségi média, például a TikTok hatásaira értve.
Erősen kötődik bizonyos tartalmakhoz
Az Oxford University Press arról is beszámolt, hogy az online kultúrára való hivatkozásban is egyre konkrétabban és következetesebben használják az agyrohadás szót. Az online közösségek gyakran humoros vagy önironikus módon használják, és erősen kötődik bizonyos típusú tartalmakhoz, például az Alexey Gerasimov nevéhez fűződő, a YouTube-on nagy népszerűségnek örvendő „Skibidi Toilet” elnevezésű videósorozathoz vagy az úgynevezett „Ohio” közösségi média mémekhez.
A „skibidi” például most már valamilyen értelmetlen dolgot jelent, míg az „Ohio” valami kínos vagy furcsa dologra is utalhat, ami az Oxford University Press szerint tükrözi azt a növekvő tendenciát, hogy a szavak a vírusos online kultúrából származnak, és csak utána terjednek el a „való világban”. Emellett egyre szélesebb körben kerül nagy hangsúly arra, hogy az ilyen tartalmak túlzott fogyasztása milyen negatív hatással lehet a mentális egészségre, különösen a gyermekek és fiatalok esetében.
Bőven van okunk aggódni miatta
Az agyrohadás tehát összességében a virtuális élet egyik vélt veszélyéről szól, egész pontosan arról, hogy akár hosszasan is azzal tölthetjük az időnket, hogy céltalanul görgetjük a közösségi médiás felületeket, ez pedig nem éppen biztató módja a szabadidőnk felhasználásának. Annyi biztos, hogy mindenképp érdemes elgondolkodnunk rajta, mi mindentől eshetünk el, vagy úgy is mondhatnánk, hogyan mehet el mellettünk az élet úgy, ha különösebb ok, hasznos cél nélkül folyton a digitális térben időzünk.