Zsigmond Dóra: „Az ember egyéni értéke inspirál”
Zsigmond Dóra márkája idén ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját. Az elmúlt évek során a Zsigmond márka a magyar divatvilág meghatározó szereplőjévé vált, nemcsak hazai, hanem nemzetközi szinten is. Az évforduló kapcsán Egri Petra divatteoretikus és újságíró beszélgetett a tervezővel a márka történetéről és a 2025-ös tavaszi-nyári kollekcióról.
Ezeket láttad már?
A Zsigmond márka már egy évtizede állandó résztvevője a hazai és nemzetközi divatszcénának. Zsigmond Dóra tervező a tízéves jubileum alkalmából a Budapest Central European Fashion Week backstage-ében mesélt Egri Petra divatteoretikusnak a legújabb tavaszi-nyári kollekcióról, valamint arról, hogyan alakult és fejlődött a márka a kezdetek óta.
Idén miért a kékfestőre esett a választásod?
A hagyományok megőrzése és átadása fontos számomra. Minden évben, a témától függően, felhasználunk a Remade kollekcióban autentikus régi, a magyar tárgy- és viseletkultúrához köthető textileket és átalakított viseletdarabokat, amelyeket vidéken gyűjtünk be.
Dolgoztunk már falvédővel, bársonykendővel, hímzett bársonyköténnyel, idén pedig a kékfestőre esett a választás. Nem is az a kérdés, hogy miért a kékfestőt választottuk, hanem inkább az, hogy miért éppen most.
Főként a nemzetközi piacra dolgozunk, és ha valaki Magyarországra látogat, talán ez lesz az első textilanyag vagy technika, amellyel találkozik, ha a magyar néphagyományról van szó. Éppen ezért szerettem volna óvatosan megközelíteni ezt a témát, nem a márka korai szakaszában. Idén ünnepeljük fennállásunk 10. évét, és úgy éreztük, elérkezett az idő, hogy ehhez a karakteres és emblematikus anyaghoz nyúljunk.
Mesélj a modellek kezébe helyezett tárgyak szimbolikájáról. Mit jelentenek ezek neked?
Szeretem, ha az emberek maguk fedezik fel, hogy számukra mit jelent egy általunk létrehozott kép. Nekem nagyon fontos, hogy a divatbemutatók esetében ne csak a ruhákban gondolkozzak, hanem egy teljes képben, az egész show vizualitását tekintve.
Ez hatalmas csapatmunka: ugyanannyi figyelmet fordítunk a sminkre, a hajkoncepcióra (aminek esetében Kozma Norbi vízióját láttátok a kifutón), a kiegészítőkre (ahol idén Dmitrii Gronic stylist és asszisztense, Seprűs Holly segített), mint a zenére (amit a kollekció hangulatához válogattam), vagy a növényekre (melyeket testvérem, Zsigmond György adott hozzá a koncepcióhoz).
A testvéremmel évek óta szoros együttműködésben dolgozunk: a növények kiemelten fontos szerepet játszanak minden szezonban. A kifutón megjelenő többi tárgy is a márka esztétikáját erősíti, történetet mesélnek el, és reflektálnak az inspirációra, ami gyakran az archaikus paraszti világból merít és annak történeteit mutatja be.
A márka különlegessége, hogy teljesen más modellekkel dolgozik, mint a többi magyar tervező. A hivatásos modellek mellett hazai képzőművészek, festőművészek, stylistok is szerepelnek a kifutón. Mesélnél erről?
Idén harminc modellel dolgoztunk együtt, mindannyian nagyon értékes emberek, akiket gondosan választunk ki. A hivatásos modellek mellett minden szezonban bevonunk saját karaktereket is. Ezek az együttműködések sokszor személyes barátságokon, régi ismeretségeken és munkásságok tiszteletén alapulnak.
Számomra a kezdetektől fogva nagyon fontos, hogy a bemutatókon ne csak profi modelleken mutassuk be a ruhákat, hanem civil embereken is. Fotózásainkon is sokszor így dolgozunk. Az alapja ennek az, hogy hamar visszajelzést kaptam arról, kik hordják a márka ruháit, így logikusnak tűnt, hogy olyan embereken mutassuk be azokat, akik ténylegesen hordani fogják azokat.
Nagyon szimpatikus gesztus, hogy idősebb modellekkel is dolgozol. Végre nemcsak anti-age reklámokban tűnnek fel ők, hanem a megfelelő kontextusban is.
Visszatekintve, itthon az elsők között voltunk, akik idősebb modellekkel dolgoztak a kifutón és a fotózásokon is. Nagyon jó látni, hogy ma már a Budapest Central European Fashion Week modellválogatásába is bekerülnek ilyen karakterek.
Említenél néhány civil modellt, akikkel már régebb óta együttműködik a márka?
Dolgoztunk együtt Pálffy György építésszel és egykori modellel, Süle Kati stylisttal, Fónagy Dóra belsőépítésszel, Dimén Áron grafikussal, Markó Petivel és apukájával, Markó Péterrel, illetve Rakovszky Olivérrel és anyukájával, Hergovics Laurával. De még sok kedves ismerős nevét sorolhatnám, akik meghatározó szereplői az elmúlt tíz évünknek.
Mesélj a tíz évről és a márka alakulásának történetéről!
Az elmúlt tíz évben folyamatosan jelen voltunk a hazai és nemzetközi piacon, egyetlen szezont sem kihagyva. Összesen tizenkilenc kollekció készült el, jelenleg a huszadikon, az 25-ös őszi-téli szezonon dolgozunk. A márka mottója jól összefoglalja a küldetésem: Inhale the past, exhale the future (Lélegezd be a múltat, lélegezd ki a jövőt). A Zsigmond a kezdetektől fogva fontos figyelmet fordít a magyar archaikus paraszti kultúra elemeinek megőrzésére, és azokat átdolgozva és beépítve tovább élteti.
Büszke vagyok rá, hogy márkánk emberközpontú, és hogy az egyén származása, politikai vagy vallási nézete, nemi identitása vagy bármely más hátrányos megkülönböztetés nem játszik szerepet a tervezésben. Az ember egyéni értéke inspirál. Diverz vásárlóközönségünk szereti az egyedi látásmódot, a ruhák szögletes, letisztult formáit, a funkcionális megoldásokat és az állítható bőségű, variálható részletmegoldásokat.