ZSIGMOND divatmárka: A betyárvilág titokzatos történetei a kifutón
Zsigmond Dóra neve mára összeforrt az autentikus magyar viselet kortárs újragondolásával. A ZSIGMOND divatmárka tizenegy éve merít inspirációt a paraszti kultúra örökségéből, és minden évben egy újabb tradicionális elemet emel be a modern divat világába. Az idei kollekció sem kivétel: ezúttal a betyárvilág titokzatos és szenvedélyes történetei elevenednek meg a kifutón.
Ezeket láttad már?
A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) kifutóján Zsigmond Dóra, a ZSIGMOND márka tervezője egy olyan kollekciót mutatott be, amely ismét a múltba nyúl vissza, hogy valami újat hozzon létre. A tervezőnő ezúttal a betyárok világából merített ihletet, és ennek szellemében alakította ki a legújabb darabokat. A bemutató után beszélgettünk vele az inspirációjáról, az autentikus részletekről és arról, hogy mit jelent számára a hagyományőrzés a kortárs divatban.
A ZSIGMOND a betyárvilág előtt tiszteleg
Zsigmond Dóra, a nevét viselő, tizenegy éves múltra visszatekintő ZSIGMOND divatmárka alapító tervezője a kezdetektől a hagyományőrzés fontosságának szószólója. A márka az archaikus paraszti kultúra iránti elköteleződésnek köszönhetően évente más és más autentikus, a magyar tárgy- és viseletkultúrához köthető textilekre és ruhadarabokra irányítja rá a figyelmet. A divattervezőt a bemutatója után kérdeztük többek közt arról, hogy a legújabb kollekciót mely hagyományos viselet újragondolása határozza meg.
Mi a most felvonultatott kollekció témája?
A kollekciót a betyárvilág inspirálta. Fontos nekem, hogy az inspirációs téma kapcsolódjon a magyar archaikus paraszti kultúrához, lehet az egy anyag, kézműves technika, történet, esemény vagy akár egy népdal is. Idén a betyárvilág tematizálja a márkát. Magával ragadó az a lendület, elhivatottság és szenvedély, ami a betyártörténetekből átjön: például az önzetlen kiállást azokért, akik kevésbé tudják hallatni a hangjukat, viszont az érdekeik sérelmet szenvednek. Megindító a betyárok bátor és nagylelkű kiállása. Igyekeztem a betyárvilág több elemét is beépíteni a kollekcióba; azok megjelennek többek közt a színvilágban, a szenvedélyt hordozó sötétbordó és sötétkék színekben. Szerettem volna hangsúlyozni, hogy ez a kollekció érzelmileg erős hatást gyakorol rám.
Szinte egy dráma játszódott le a kifutón: a modellek mint betyárok űzött vad módjára, monoklikat imitáló sminkben, feldúltan gyalogoltak át a színen.
Nagyszerű csapatmunka előzte meg a bemutatót, és bár ez a téma az én inspirációm, a különböző területek szakemberei remekül fordították azt le a saját nyelvükre – Kozma Norbi és csapatát ki is emelném, akik kifejezetten a bemutatónkra jöttek el elkészíteni a hajakat. Norbival megbeszéltem a koncepciót, amihez aztán ő is hozzátette a magáét. De ugyanez igaz a sminkekre is: sok feketét használtunk, jelezve a régiek puritánságát, törődöttségét. Ennél konkrétabb utalás is van a kollekcióban a korszakra, például az anyaghasználatban: az egyik kedvencem az apró rózsamintás bársony, ami magára Rózsa Sándor személyére utal.
A legmenőbb streetstyle trendek a koppenhágai divathéten
A mintáknak mindig jelentősége van a kreációidban, ráadásul sokszor használsz eredeti, kézzel készített alapanyagokat. Mi mostanság a kedvenced?
Azok a printek, amelyek elvontan ábrázolnak lovas betyárokat, ezeket Dimény Áron grafikusművésszel találtuk ki.
Testvérednek, Zsigmond Györgynek ismét jutott feladat a show vizualitásának kialakításában?
Sokat ötleteltünk együtt, hogyan tudnánk kibontani a témát. Munkája most is nagyban hozzájárult a különleges látványhoz: a kellékeket – a kosarakat, korbácsokat, ostorokat –, amelyeket hagyományőrző betyároktól kaptunk kölcsön, ő válogatta a műsorba. Gondoskodott egy-két archaikus darabról is, például volt két bőszárú népviseleti gatya is a kifutón.
A tervezésnél a magyar folklórból indulsz ki, de az is jellemző a márkára, hogy minden évben más, vidéken beszerzett darab határozza meg a koncepciót. Ezúttal mi lett a kulcsdarab?
Az említett rózsamintás anyag új, viszont idén is megjelent a kollekcióban a kékfestő anyag, ami elszakíthatatlan a betyárságtól (bizonyos területeken a betyárok kék gatyát hordtak – a szerk.). A kékfestő anyag Dunaföldvárról származik, amely város mellett felnőttem, ráadásul ezeket a textileket attól sikerült megvásárolnunk, akinek a nagyapja kékfestő mester volt a dunaföldvári híres műhelyben.
Zsigmond Dóra divattervező a környezettudatosság és slow fashion úttörője
Milyen szerepet játszik a munkádban a fenntarthatóság?
Pre-fast fashion értékeket képvisel a márka, ami arra utal, hogy már akkor fenntartható volt, amikor a fenntarthatóság még keveseket érdekelt. Nem agyaltuk túl, eleve ennek szellemében volt logikus dolgoznunk. Egyébként az anyagaink csupa olyan gyártótól származnak, amely rendelkezik fenntarthatósági tanúsítvánnyal.
Az újrahasznosított textilekből készült REMADE termékeink önmagukban is a fenntarthatóságot képviselik, de idetartozik az is, amikor növényi festékekkel festünk, a printeket pedig helyi, budapesti szitanyomó műhelyben készítik. Igyekszünk minél kevesebb karbonlábnyomot hagyni magunk után, ám divatmárkaként a nullát nem tudjuk elérni.