A paraszti kultúra és a divat találkozása zseniális dolgot szült - A Zsigmond avantgárd, streetwear márka bekerült az Iparművészeti Múzeum Gyűjteményébe
Alig tíz évvel a magyar divatmárka alapítása után került be a ZSIGMOND az Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe. Ezzel az akvizícióval a ZSIGMOND ruhadarabok több mint 140 ezer műtárgyhoz csatlakoztak, amelyek közül a legidősebbek keletkezési ideje több ezer évre nyúlik vissza, egészen az Ókori Egyiptomig.
Ezeket láttad már?
A Múzeumot 1872-ben a világon a harmadik iparművészeti múzeumként alapították meg olyan formában, hogy könyvtár és iskola is kapcsolódik hozzá. Horváth Judit PhD, a Múzeum Kortárs Dizájn osztályának vezetője, részben a múzeum edukatív jellegének köszönhetően érezte fontosnak megőrizni a ZSIGMOND márka darabjait a jövő generációi számára.
A tervező, aki a jövőt írja, és tiszteli a múltat
A ZSIGMOND márka megalapításának fő inspirációját Zsigmond Dóra, a márka alapítójának, kreatív igazgatójának és ügyvezetőjének falusi gyermekkora nyújtotta. Dóra fiatal gyermekkorában kezdett el néptáncolni, így már korán megismerkedett a néphagyomány gazdag világával. Az évek alatt a népviselet iránti érdeklődése olyan utakon vezette Dórát, aminek során szoros kapcsolatot alakított ki az idősebb generáció tagjaival, akik a felmenőiktől öröklött értékrendszer mentén élik mindennapjaikat, nem kiszolgáltatva magukat a gyorsan változó trendek zavaros világának.
Bizalmukat lassan elnyerve, olyan történeteket és tudást fogadott be, melyek egy kihalófélben lévő közösség évszázadokra visszanyúló tapasztalatán alapszanak. Az elmúlás megtapasztalása miatt Dóra küldetésévé vált az archaikus paraszti kultúra örökségének beépítése, modern kontextusba helyezése és azok átadása a jövő generációi számára. Így alapította meg márkáját 21 évesen az „Inhale the past, exhale the future” mottóval.
„Ez nagyon ritka, hogy valaki tisztában van saját magával. Azt is tudja, hogy honnan jött és nem tagadja, sőt, ráerősít erre. Ez egy olyan ritkáság és nagyon fontos érték, amit tanítani kellene nekünk. A múzeum egyfajta edukációs tér is, ezért is fontos, hogy bekerültek a gyűjteménybe ezek a tárgyak, mert a ZSIGMOND ruhákon keresztül erről nagyon szépen lehet beszélni” – fogalmazott Horváth Judit PhD, az Iparművészeti Múzeum főosztályvezetője.
A régi érték is megújulhat
Zsigmond Dóra a tervezés során beépíti a fast-fashion korát megelőző – és ezáltal természetéből adódóan fenntartható –, hagyományos, kézműves technikákat, a márka REMADE vonalához tartozó daraboknál pedig 60-100 éves, vidéki gyűjtőutak során szerzett textildarabok és viseletdarabok kerülnek felhasználásra, ezáltal új értelmezésben kortárs ruhadarabként élnek tovább. Az Iparművészeti Múzeum által is elismert szemléletmód nem csak a kortárs design szcénának követendő példa, de a történelem tágabb összefüggését szemlélve is fontos tevékenység.
„A tervezői munkám során is nagyon szeretek rendszerben gondolkozni, és számomra az, hogy egy múzeum gyűjteményébe kerültek a kollekciókból kiválasztott darabok, az azt is jelenti, hogy egy sokkal nagyobb rendszer részét fogják ezáltal képezni, ami nemcsak arra az időre szól, ameddig egy márka működik vagy egy tervező tud alkotni, hanem sokkal hosszabb távon tudja kifejteni hatását. Illetve az, hogy ezeket a ruhadarabokat ilyen módon őrzik meg a jövő generációja számára, az számomra megnyugvást is jelent arra, hogy az én munkámnak később is lesz hatása” – nyilatkozta Zsigmond Dóra.
A ZSIGMOND jelenleg úton van afelé, hogy a magyar archaikus paraszti kultúra örökségét a világ többi részével is megismertesse: a márka termékei eljutottak Berlinbe, Milánóba, Rómába, Tokióba, Shizuokába, New Yorkba, Portlandbe, Bostonba, Ontarióba, Göteborgba, Valenciába, Moszkvába, Permba és Krasznojarszkba, valamint olyan online boltokba, mint például a Zalando.