Vigyázz! Divatérzékenyek az internetes csalók!
Ki ne szeretne fele annyiért venni egy szuper Ray-Ban napszemüveget, mint amennyiért a boltban kínálják!?
Ezeket láttad már?
Az interneten sokan utaznak rá, hogy bizony sokan szeretnének igazán márkás holmikat, de természetesen olcsóbban. Így nyáron a napszemüvegek forgalma erősen megugrik, sajnos ezt az internetes csalók is pontosan tudják.
A vírusirtó szoftvereket gyártó G Data arra figyelmeztet, hogy az elmúlt hetekben gomba mód megszaporodtak a kéretlen e-mailekben érkező akciós napszemüveg-ajánlatok, de a bűnözők a Facebookon is aktívak. A biztonsági cég szerint a spammerek két kedvenc márkája a Ray-Ban és az Oakley, de nem érdemes bedőlni a márkás napszemüvegeket 65-80 százalékos kedvezménnyel kínáló hamis webshopoknak. Aki így tesz, az nem csupán a szeme egészségét kockáztatja egy UV-védelem nélküli szemüveg megvásárlásával, de hitelkártyája adatait is illetéktelen kezekbe adhatja.
A G Data szakértői több száz levélszemétkampányt elemeztek. Az átvizsgált e-mailek egyikéhez sem tartozott csatolmány, azonban mindegyik tartalmazott olyan weboldalakra mutató linkeket, melyeken a reklámozott szemüvegek látszólag megvásárolhatóak voltak. Nem könnyű kiszűrni, hogy hamis oldalakról, levelekről van szó, hiszen a megjelenésükben teljesen profinak tűnnek, mégis miből látszik, ha átverés?
Miért ne vásárolj SOHA ilyen hirdetések alapján, gyanús weboldalakról?
A legtöbb közülük egyszerű adathalász oldal: ha a látogató megadja adatait és hitelkártyaszámát, arról levonásra kerül a fizetendő összeg, majd az adatok a feketepiacra kerülnek. A várt szemüveg ilyenkor soha nem érkezik meg, a kártya letiltásáig azonban szabadon garázdálkodhatnak a számlán a bűnözők. A potenciális károk nagyok. A hamis webshopokban elköltött pénz a legnagyobb valószínűséggel elveszik. Ha a weboldal mégis leszállítja a szemüveget, általában olyan silány minőségű terméket kapunk, mely semmilyen védelmet nem nyújt az UV-sugárzás ellen, így azt napsütésben károsabb viselni, mint ha egyáltalán nem hordanánk napszemüveget. Emellett a regisztrációkor megadott e-mail cím bekerül a levélszemét-adatbázisokba, és a fizetésre használt hitelkártya adatai is veszélybe kerülnek.
Így kerüld el!
A G Data azt tanácsolja, hogy mindig használjunk frissített és jogtiszta vírusvédelmet a számítógépünkön, és ne felejtsük el telepíteni az operációs rendszer frissítéseit sem. Ne válaszoljunk reklám e-mailekre, és ne továbbítsuk azokat az ismerőseinknek.
Emellett érdemes körültekintően használni a Facebookot is. Ne fogadjuk el az ismeretlen személyektől érkező barátfelkéréseket, és távolítsuk el a nem kívánt bejelöléseket a fotókon és a kommentekben. Töröljük a kéretlen bejegyzéseket az idővonalunkon, és szigorítsuk, hogy ki posztolhat az oldalunkra.