Visszatér a Victoria's Secret Fashion Show – és ez felvet néhány kérdést
Visszatér a Victoria's Secret Fashion Show. A fehérneműmárka pénteken jelentette be, hogy megújítja a 2019-ben elkaszált, korábban évente megrendezett produkciót, ami egykoron a világ egyik legnépszerűbb és legnézettebb eseménye volt.
Ezeket láttad már?
A Victoria's Secret Fashion Show már 2023-ban élesedik. „Továbbra is befektetésként támaszkodunk a marketingkiadásokra, továbbá támogatjuk divatbemutató új verziójának megalkotását is, ami még ebben az évben visszatér” – erősítette meg a The Hollywood Reporter magazinnak adott interjújában Timothy Johnson, a márka pénzügyekért felelős igazgatója.
„A márka folyamatosan újít, és ötleteket kreál az üzlet minden területén, hogy továbbra is minden tevékenységünk vásárlóközpontú lehessen, valamint, hogy megerősítsük elkötelezettségünket a nők hangjának és egyedi perspektíváinak támogatásában” – nyilatkozta a Victoria’s Secret & Co. egy szóvivője.
A divatbemutató, amelyen egykor olyan neves topmodellek vonultak, mint Gisele Bündchen, Heidi Klum, vagy a magyar Palvin Barbara, még 2019 novemberében mondott búcsút – és most úgy tűnik, hogy nem örökre. A divatipar egyik legismertebb eseményét többek között azért számolták fel, mert a Victoria’s Secret eladásainak csökkenése mellett, a showműsor televíziós nézettsége is a mélybe zuhant – ezek pedig feltehetőleg a márka körüli vitáknak köszönhetők.
Botrányok a vezetők körül
Akkoriban attól volt hangos a sajtó, hogy a cég akkori vezérigazgatója, Les Wexner szoros kapcsolatban állt Jeffrey Epsteinnel, akit kiskorúakkal való szexuális kereskedelemmel és szexuális kereskedelemre való összeesküvéssel vádoltak meg. Wexner 2019-ben ezt megcáfolta, szóvivője azt nyilatkozta 2019-ben a Washington Post számára, hogy 2007-ben megszakított minden kapcsolatot Epsteinnel, és a lehető leghatározottabban elítéli régi barátja visszataszító üzleti tevékenységeit.
Ezt egy másik etikai, és morális szempontból is kérdéses jelenség követte: 2020-ban a New York Times egy cikke azzal vádolta a Victoria's Secret anyavállalatának, az L Brands egy korábbi marketingvezetőjét, Edward Razeket, hogy a nőgyűlölet, a zaklatás, és a molesztálás kultúráját teremtette meg vezetése során. Razek is szintén megcáfolta a róla szóló híreket, amit azzal indokolt, hogy szerinte az állítások kategorikusan valótlanok, félreértelmezettek, továbbá kontextusból kiragadottak – míg maga a márka, az L Brands nem vitatta a New York Times jelentését.
A nők reprezentálása is inkorrekt volt
A vezetők magánéleti és üzleti tevékenységeitől eltekintve is súlyosan negatív irányelveket képviselt akkoriban márka. Lehet-e releváns a Victoria’s Secret műsor 2023-ban? A régi formájában semmiképp nem állná meg a helyét. A Vogue magazin még 2018-ban megkérdezte Edward Razeket, hogy lát-e esélyt a divatbemutató diverzitásának korszerűsítésére, illetve a társadalom által elfogadott szépségideált képviselő keretek közül való kilépésre – tehát, hogy fontolóra venné-e valaha, hogy sokszínűbb szereplőket, köztük transz vagy plus size modelleket szerepeltessen.
Nicole Phelps, a Vogue globális igazgatójának ötletét Razek habozás nélkül elutasította. „Nem, szerintem nem kellene. Nos, miért nem? Mert a show az egy fantázia. Ez egy 42 perces szórakoztató műsor. Ez az, ami. Ez egyedülálló a világon, és a világ bármelyik másik divatmárkája egy perc alatt igent mondana rá, beleértve a versenytársakat is, akik rágalmaznak minket. Azért pontoznak le minket, mert mi vagyunk a vezető” – nyilatkozta akkoriban Razek, hangsúlyozva, hogy a márka nem tekint az egész világra célközönségként. Egy biztos: ha működni szeretnének, akkor ennek a politikának búcsút kell mondani. Örökre.
Remény egy szebb Victoria’s Secret jövőre
Az online reakciók a bejelentést követően nagyon vegyesek voltak. Néhány komment a márka megújulását a Savage x Fenty márka politikájának számlájára írja. „Ms. Fenty tényleg átírta a stratégiájukat” – írta egy Twitter-felhasználó. Mások óvatosabban fogalmazták meg véleményüket. „Tartogatom a felháborodásomat addig, amíg nem látjuk, hogy valóban befogadóvá váltak-e, vagy mindez csak performansz” - írta egy másik felhasználó. "Örülök, hogy visszatér, de kétlem, hogy olyan elbűvölő lesz”.
Egyelőre azt nem tudjuk, hogy az új divatbemutató miben lesz más, mint az eddigiek, de mi bízunk abban, hogy korszerű társadalmi értékeket képviselő műsorral robbannak vissza idén a divatiparba.