Tiszta őszinteség és önvaló - interjú a tízéves NON+ márka alapítójával
Magyar divatmárkák számára bizony nagy dolog, ha éveken keresztül jelen tudnak lenni a piacon, és lépésről-lépésre előre tudnak jutni. Sosem szabad elfeledni, hogy a nagy világmárkáknak sokkal könnyebb dolguk van, több erőforrással rendelkeznek, többet tudnak költeni reklámra, jobb helyeken tudnak üzleteket nyitni. A hazai márkák mindig hátrányból indulnak, de szerencsére sok példa van arra, hogy tudatos építkezéssel, és önazonos stílussal lehet sikert elérni. A NON+ márka az utóbbi egyik remek példája.
Ezeket láttad már?
A Kiss Sarolta tipográfusként és enteriőrstylistként kezdte a pályáját, de a 10 éve indított márkája, a NON+ ma már a hazai divatmárkák egyik legmegbízhatóbb képviselője. Letisztult, de mégis markáns darabjait sportos vagányság, de egyszersmind lezser elegancia jellemzi. A 10. születésnapja alkalmából a márka kapszulakollekciót dobott piacra (a kollekció katalógusfotói illusztrálják a cikkünket), ami hűen tükrözi a márka stílusát. Az évforduló és az új kollekció kapcsán beszélgettünk az alapítóval a NON+ múltjáról és jövőjéről.
A magyar divat történetében egy márkának a 10. születésnapját megünnepelni már önmagában siker. Az alapításkor meddig láttál előre?
A NON+ valójában hobbiként indult, korábban grafikai tervezéssel, dekorációval és lakberendezéssel foglalkoztam, az évek során mondhatni organikusan fejlődött a márka és a számos pozitív visszajelzés eredményeképp döntöttem úgy, hogy a divatra fókuszálok, már jónéhány éve kizárólagosan.
Természetesen a márka növekedése egyre tudatosabb tervezést igényel, a mai működésünk szinte alig hasonlít a kezdeti évekére. A lényegi különbség, hogy a divattervezés sokkal szabadabb teret biztosít az önkifejezés számára, természetesen ez is közrejátszott abban, hogy ezt választottam.
Szerinted mik voltak ennek a 10 évnek a legfontosabb fordulópontjai?
A divatipar egyre őrültebb tempót diktál, a korábban jellemző szezonalitás helyett a fast fashion üzletekben gyakorlatilag kéthavonta akciók és leárazások vannak, ha nem folyamatosan. Ez a tendencia a tervezői márkákra és a hazai piacra is hatással van, még akkor is, ha mi elsősorban nem a fast fashion fogyasztókat vonzzuk. Mindenesetre ez a fogyasztói környezet folyamatosan kihívások elé állítja a kisebb márkákat, ezért időről-időre újra kell gondolnunk az üzletpolitikánkat és rugalmasan alkalmazkodnunk kell a piaci állandóan változó szabályaihoz.
Jelentős fordulópont volt a NON+ életében, hogy az elmúlt év során a forgalmunk nagy része áthelyeződött webshopunkra, így a NON+ Showroom (MOM Lakópark, Bp, Dolgos utca 2., 2. épület 1/5.) szerepe már kisebb hangsúllyal van jelen, hetente egy napon vagyunk csak nyitva, a munkánk jelentős része a webes keresedelemről szól.
A márka filozófiája, stílusa kívülről nézve nem változott az alapítástól, de változott-e a márka, és ha igen miben?
Számomra a tervezési folyamatban a lényeg maga az ember. Igaz ez a divattervezésre, de korábbi grafikai, dekorációs és lakberendezési munkáimban is ezt az elvet vallottam. A környezet, illetve a divat esetében a ruha letisztultsága hívja fel a figyelmet az emberre, éppen ezért nem szükséges semmiféle díszítés ahhoz, hogy a lényeg, azaz a személyiség annak legtisztább valójában, puritán, tökéletlen tökéletességében érvényesüljön. Számomra az egyszerűség tökéletességénél nincs fontosabb, minden más csak arra jó, hogy elvonja a figyelmet a lényegről, a tiszta őszinteségről és az önvalóról. Ezt a szellemiséget képviselem az életem minden területén, és ezt szeretném közvetíteni a környezetem felé a NON+ kollekcióin keresztül is a kezdetektől fogva a mai napig, változatlanul.
A NON+ ruhák esetében nagyon fontos a kényelem és a maximális komfortérzet, amit a jól megtervezett szabásvonalak mellett a természetes pamut alapanyag biztosít. Ha feszengünk egy csinos, de kényelmetlen darabban, rossz lesz a közérzetünk és nem tudunk igazán önmagunk lenni, nem tud érvényesülni az igazi énünk. A pamut alapanyagból készített darabok épp úgy lehetnek sportosak, mint elegánsak és extravagánsak, ezekben egész nap jól érezhetjük magunkat. Ezt bizonyítja a márka tízéves sikeres működése is.
Az oldal blogján időről-időre hazai műhelyeket mutattok be, a születésnapi kollekció kapcsán újra együttműködtetek a Malinovkával. Úgy tűnik, hogy tudatosan törekedtek arra, hogy aktív kapcsolatot ápoljatok a kortárs magyar kreatív műhelyekkel, ez egyfajta küldetés?
A NON+ életében kiemelten fontos szerepet játszanak a kollaboratív projektek. Hiszek abban, hogy az összeadott értékek hatványozottan érvényesülnek együtt. Művész szülők gyerekeként az alkotás szabadságának megélése, a művészi érték hangsúlyozása és mindennapokba emelése nagyon fontos számomra. A márka fejlődésével egyre több emberhez érünk el, ami nagyszerű lehetőséget biztosít arra, hogy egyre többekhez eljusson az általunk nagyra becsült hazai alkotók munkája is, ilyenformán ez valóban küldetésünk. Judittal (Szolnoki-Szendrődi Judit formatervező, grafikus, a Malinovka alapítója - a szerk.) nem ez az első együttműködésünk, szívesen dolgozunk együtt, mert alapvetően azonos elveket vallunk a tervezés és az élet számos más területén is.
Egy ilyen kerek születésnap kapcsán mindig felvetődik a kérdés, hogy milyen tervek vannak a jövőre nézve, van olyan álom, ami megvalósításra vár a NON+ márka számára? Illetve, hogy a vásárlóitok a mostani speciális kollekció mellett mire számíthatnak tőletek a közeljövőben?
A jövőben szeretnénk a márka külföldi piacon való stabil jelenlétét biztosítani. A NON+ szezonális kollekciói és állandó BASIC kollekciója mellett pedig folyamatosan jelentkezünk újdonságokkal és meglepetésekkel, ez a jövőben sem változik, sőt!