Olcsó a Temu, de lehetséges, hogy szemetet kapsz a pénzedért cserébe?

2024. március 2.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Temu indulása óta vásárlók millióinak figyelmét keltette fel világszerte azzal az ígéretével, hogy lehetővé teszi számukra, hogy „milliárdosként vásároljanak", vagyis fillérekért. A PDD Holdings nevű kínai e-kereskedelmi vállalat által üzemeltetett Temu 2023 decemberében a világ második leglátogatottabb kereskedelmi oldala lett az Amazon után.

Pár kattintás lecserélheti a vásárlás élményét?
A Temu olcsó, de jó ez nekünk?
Fotó: Elias de Carvalho/Pexels

Mit árul a Temu? A jobb kérdés az, hogy mit nem árul! A Temu egy diszkont e-kereskedelmi platform, amely alkalmazással és weboldallal is rendelkezik, és 2023 áprilisában debütált az Egyesült Királyságban. A platform ultra olcsó termékeket értékesít számos szegmensben – a technológiától a konyhai eszközökön át a ruházati cikkekig, amelyek Kínából érkeznek a vásárlókhoz.

HIRDETÉS

A Temu annyira döbbenetesen olcsó, hogy felmerül bennünk a kérdés: ez tényleg legális? A potenciális vásárlókat a már-már agresszívnek mondható hirdetésekkel és úgynevezett „villámajánlatokkal", akár 90%-os kiárusításokkal, továbbá ingyenes szállítással ösztönzik a pénzköltésre. A termékek és az árak széles skálája rendkívüli méreteket ölt, az oldal esztétikája, felépítése pedig olyan, mint egy virtuális dollárbolté.

Ez a felettébb intenzív marketing és sales stratégia nem is olyan meglepő, ha számba vesszük, hogy a Temu a kínai e-kereskedelmi óriás, a Pinduoduo „testvérvállalata”. A Pinduoduo óriási sikert aratott Kínában az elmúlt években, amikor közvetlenül a gyártóktól értékesített fillérekért az alacsony jövedelmű vásárlóknak, valamint mezőgazdasági termékeket kínált.

A Temu olyan más diszkont e-kereskedelmi oldalakhoz hasonlítható, mint az Ali Express, a Wish vagy a SHEIN. A hihetetlenül alacsony árak mellett a Temu annak is köszönheti népszerűségét, hogy a felületén krediteket is lehet szerezni, amiért cserébe ingyenes termékeket nyújt. Ez arra ösztönzi a vásárlókat, hogy tovább népszerűsítsék az alkalmazást a közösségi oldalaikon, és rávegyék ismerőseiket, hogy regisztráljanak.

Ők aztán tudják viselni! Hírességek tetőtől talpig Michael Kors-ban

Több bejelentéses eljárás is folyamatban van a Gazdasági Versenyhivatalnál, a kínai Temu online piactér kereskedelmi gyakorlatát vizsgálják - írta meg a Forbes.hu. A magazin szerint várható volt, hogy valamikor a GVH figyelmét is fel fogja kelteni a hipernépszerű kínai webáruház, bár versenyfelügyeleti eljárás egyelőre nem indult a Temu ellen.

Az ultra fast fashion veszélyei

A divatiparban különösen a SHEIN és a Temu kap hatalmas figyelmet, mivel úttörő megközelítésükkel teljesen átformálták a fast fashiont. Ezeknek a platformoknak a jelentősége messze túlmutat azon, hogy a fogyasztóknak divatos, alacsony árú ultra fast fashion árucikkeket kínálnak. Mindkét kiskereskedelmi weboldal az információs technológiára támaszkodik, ezáltal a fogyasztói keresletet közvetlenül összehangolja a Kínában működő gyárak által szétszórtan előállított termékekkel.

A SHEIN több mint 6000 kínai ruhagyárat köt össze a vásárlói igényekkel, míg a Temu körülbelül 100 000 gyártóval dolgozik együtt, így tudja az áruk széles választékát megdöbbentően alacsony áron kínálni. Ez az intenzív árverseny megnehezítheti a többi divatáru-kiskereskedő helyzetét, valamint az olcsó divatcikkek széles körű elérhetősége a piac telítődéséhez vezethet.

Tetőtől talpig felöltözhetsz az internetről nagyon olcsón, csak a minőség kérdéses
Fotó: Lum3n/Pexels

Mivel ennyi lehetőség áll rendelkezésre alacsony áron, a kisebb márkák vagy független tervezők számára kihívást jelenthet, hogy láthatóvá váljanak és hatékonyan versenyezzenek ezekkel a mamutcégekkel. Az olcsó anyagok és gyártási folyamatok gyengébb minőségű termékeket eredményezhetnek, ez ronthatja a divatipar egészének megítélését, amennyiben a vásárlók az alacsony árakat általánosságban a rossz minőséggel azonosítják.

Az olcsó ruházat etikai és környezetvédelmi kérdéseket is felvet, mivel gyakran a munkavállalók jogainak és a környezeti fenntarthatóságnak az árán nyerhet teret. A gyártók a költségek csökkentése érdekében megszeghetik a munkaügyi normákat és a környezetvédelmi előírásokat, ami a munkavállalók kizsákmányolásához és nagymértékű környezetterheléshez vezethet.

A Temu előtti éra

A SHEIN-hez hasonlóan számos környezetvédelmi csoport kritizálta a Temut, azzal érvelve, hogy üzleti modellje ösztönzi az impulzusvásárlásokat, amelyek nagyarányú hulladéktermeléshez vezetnek, és hogy a termékek túlzottan nagy, nem újrahasznosítható csomagolásban érkeznek a vásárlókhoz. Olyan szervezetek, mint a Greenpeace, azt is nehezményezték, hogy a Temu honlapján nehéz konkrét információkat találni a vállalat környezetre gyakorolt káros hatásairól vagy fenntarthatósági kötelezettségvállalásairól.

Az újrahasznosítás menő! Ezt bizonyítja az IKEA új kollekciója is

Az újrahasznosítás menő! Ezt bizonyítja az IKEA új kollekciója is

Természetesen ugyanezen kritikákkal már többször illeték az olyan nyugati fast fashion cégeket, mint a Zara vagy a H&M, amelyeknek egyébként jelentősen zuhant a piaci részesedésük az ultra fast fashion platformok megjelenése óta. A Temu exponenciális növekedése aggodalmakat keltett az üzleti életben (Magyarországon is), mivel eladásai 2023-ban, mindössze egy évvel az indulás után, már meghaladták az 5 milliárd dollárt.

A divatipar millió dolláros biznisz, nem csak az haute couture márkák tekintetében
Fotó: Shattha Pilabut/Pexels

Az olcsó importáruk elérhetősége negatív hatással lehet a helyi gazdaságokra is, egyes régiókban munkahelyek megszűnéséhez és gazdasági instabilitáshoz vezethet. 2024. március 15-től a Temu megnyitja piacterét az amerikai eladók előtt, majd rövidesen egész Európában. Az eBay-hez vagy az Etsy-hez hasonlóan a termékek közvetlenül az eladóktól kerülnek majd kiszállításra, ami elméletileg csökkenti a szállítási időt a fogyasztók számára (és persze a Temu pénzt takarít meg a logisztikán).

Ismerd meg a világ legstílusosabb nemzetét!

Árversenyben

Ha egyre több fogyasztó fordul a Temuhoz, hogy olcsóbban vásároljon, az nyomást gyakorolhat az Amazonra és más versenytársakra, hogy ők is csökkentsék áraikat, ami hatással lenne a munkabérekre is.

További aggodalomra adhat okot, hogy a Temunál rengeteg személyes adatot gyűjt a felhasználókról, majd ezeket az adatokat jól célzott reklámokra használják fel. A Temu testvérvállalatát, a Pinduoduót már régóta azzal vádolják, hogy hamisítványok, illegális áruk vagy a leírásnak nem megfelelő termékek értékesítésének biztosít platformot. A Temu azonban a ki nem szállított csomagok, a rejtélyes felárak, a hibás megrendelések és az ügyfélszolgálat reakcióképtelensége miatt is kezd negatív hírnevet szerezni.

A Temu jövője

A Temu működési modellje és gyors terjeszkedése látványos példája annak, hogy egy kínai márka hogyan tehet globális dominanciára tesz szert nagyon rövid idő alatt. Mindazonáltal a kedvező árképzésre való összpontosítás hosszú távon akadálya lehet a sikernek. Az olcsó termékek talán elcsábítják az embereket, de ha a minőség nem megfelelő, nem fognak visszatérni és újból vásárolni.

8 Gossip Girl divatpillanat, ami örökre meghatározta, mit gondolunk a divatról

8 Gossip Girl divatpillanat, ami örökre meghatározta, mit gondolunk a divatról

A Goldman Sachs kutatása szerint a Temu vásárló megtartási aránya 30% alatt van - az Amazon Prime-é ehhez képest több mint 90%. Ha tartósan jelen akar lenni a nyugati piacon, akkor a Temunak hosszú távon változtatnia kell a stratégiáján. Árban lehetetlen versenybe szállni a SHEIN-nel és a Temuval, így néhány vállalat inkább a kiskereskedelmi üzletek építésére, a jó ügyfélszolgálatra vagy a termékek minőségére összpontosít.

Összességében elmondható, hogy bár a Temu alkalmazás a fogyasztók számára hozzáférést biztosít a megfizethető árú divatcikkekhez, azonban jelenléte a piacon kihívások elé állítja a divatipart az árképzés, a minőség, a piaci dinamika, az etikusság és a fenntarthatóság tekintetében.

Források: hbswk.hbs.edu, uscc.gov, greenpeace.org, linkedin.com, time.com, modernretail.co

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Már hivatalos: ezt a súlyos betegséget diagnosztizálták Kamilla királynénál

Már hivatalos: ezt a súlyos betegséget diagnosztizálták Kamilla királynénál

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Íme a tökéletes hajápolási rutin, ha hajhullás ellen keresel megoldást (x)

Íme a tökéletes hajápolási rutin, ha hajhullás ellen keresel megoldást (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit muszáj kipróbálnod! (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit muszáj kipróbálnod! (x)