Talpig magyar dizájnban – ismerd meg a ZOKNI-t
Egyre többen igyekszünk fenntarthatóbban öltözködni, az utóbbi években rengeteg új lehetőség, opció született erre. Az apróbb darabok, kiegészítők terén kényszerülünk leginkább kompromisszumra, talán a zokni az a ruhadarab, amit a legnehezebb környezettudatos, etikus forrásból beszerezni.
Ezeket láttad már?
Erre kínál nagyszerű megoldást Dombai Luca márkája, a ZOKNI. A fiatal brand pamut darabjai a tervező családjának kisvállalkozásában készülnek, kis darabszámban. Lucával a márkája megszületéséről, alakulásáról és céljairól beszélgettünk.
Mesélj kérlek kicsit magadról, mit érdemes tudnia rólad annak, aki szeretne megismerni?
Ami nagyon jellemző, hogy mindig hatalmas útkeresésben voltam, egészen korán értem és robbantam. Onnantól 10 évnek kellett eltelnie, hogy végre megérkezzek. Bár tudatosabb keretek között működtetve, a mai napig megmaradt ez a folytonos tevés-vevés, ötletelés meg a kíváncsiság.
Pár éve beiratkoztam egy rajzsuliba és elkezdtem kerámiázni, aztán elvégeztem egy dekoratőr képzést és ez a lendület vezetett el odáig, hogy végül jelentkezzek egyetemre. A többit pedig már látjátok...
Ha jól tudom a zoknik egy családi vállalkozásként működő kötödében készülnek. Megosztanád a történetét?
Igen, ez a nagyszüleim vállalkozása, ami 1993-ban egy kényszervállalkozásként indult és szülte meg a ZOKNI márkát. A rendszerváltás után megszűnt nagymamám munkahelye, papa akkor Németországban dolgozott, ahol szintén leépítés volt a gyárban, egyszóval valamit ki kellett találniuk, amiből pénzt kereshettek. Egy újságcikkben találták a hirdetést, amiben olasz zokni kötőgépeket árultak. Nagypapám épületgépész, tőle nem álltak messze a műszaki dolgok, de ezen kívül teljesen az ismeretlenbe kezdtek bele. A házuk alatti pincében alakították ki a kis üzem- és boltrészleget, ami a mai napig funkcionál Balassagyarmaton.
Hogyan csöppentél ebbe bele és indítottad el a ZOKNI kontentet?
Körülbelül most másfél éve, hogy elindítottam a ZOKNI kontentet. Már egy ideje fantáziáltam az ebben rejlő lehetőségekről és írogattam a terveim, miként lehetne izgalmassá, személyesebbé tenni egy egyszerű zoknit. Mikor először meséltem egy barátomnak az elképzeléseimről, abszolút pozitív volt a fogadtatás és nem is kellett pár nap, hogy teljes valójában elkészüljön az elsőszámú különleges darab, amit egy kézzel felvarrt medál díszített.
Mi inspirál?
A példaértékű nagyszüleim, a családom, a támogató barátaim, az életem alakulása, a környezetem, amiből leginkább merítek.
Milyen a tökéletes zokni?
Hmm, aminek nem tűnik el rejtélyes módon a mosógépben a párja. Komolyra véve, az, hogy valami tökéletes legyen, szerintem elég relatív, mert ahány ember, annyi tökéletesség. Mi pamut fonalakkal dolgozunk, hiszen egy zokninál fontos, hogy légáteresztő és jó nedvszívó képességű legyen. Emellett tartós és hipoallergén, valamint környezetbarát tulajdonságokkal is rendelkezik.
Nemrég a NINI 2022-es őszi-téli bemutatóján láthattuk a zoknijaitokat. Mesélnél a kollaborációról?
Volt egy megérzésem, hogy a 23. életévem klassz dolgokat fog hozni és nagy meglepetésemre felkerestek azzal, hogy a bemutatójukra velünk szeretnék elkészíttetni a NINI által megtervezett zoknikat a kollekcióhoz. Óriási megtiszteltetés számomra, hogy bizalmat szavaztak és a Budapest Central European Fashion Week kifutóján köszöntek vissza ezek a termékek. Élmény volt belekanalazni a magyar divat világába.
Mik a terveid erre az évre? Mit láthatunk a ZOKNI kontenttől?
Éppen hangolódunk az első közösségi vásárunkra, ami április 10-én lesz a Turbina Budapestben. Ezt követően készül az első nagyobb kollaborációnk egy kimonókat tervező alkotóval. Egy új mellékág elindítása is tervben van, ami picit közelebb áll a szívemhez és a sötétebb, éjszakai oldalon kel majd életre. Meg persze szeretném elindítani a webshopot.
Mi a távlati célod a márkával?
Tanulmányaim befejeztével szeretnék belevágni nagyobb beruházásokba, bővíteni, korszerűsíteni és fenntarthatóbb irányba terelném az üzlet működését.
Szerző: Dózsa Kamilla
Fotó: Gerencsér Anna