A szmájli története a divatban: miért éli reneszánszát a mosolygó arc?

2022. augusztus 3.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A zene és a fesztiválok mindig is nagy hatással voltak a divatra – így történt ez a szmájlival is. A világ egyik legismertebb logója ma már számtalan terméken látható, többek között a Sziget Fesztivál hivatalos merchandise termékein is!

Fotó: Flashpop
Fotó: Flashpop
Fotó: Gettyimages.com

A kilencvenes évek nosztalgiájának újjáéledésével az egyszerű mosolygó arc is visszatért a divatba. A szmájli reneszánszát nyugodtan nevezhetjük elüzletiesedett grunge-nak, mivel a forma óriási utat járt be, míg az ellenkultúra védjegyéből a kapitalizmus egyik szimbólumává vált.

Bár a formatervezés eredete vitatott, az 1948-as Kikötőváros című Ingmar Bergman filmben látható, hogy a főhősnő egy szomorú szmájlit rajzol rúzzsal a tükörre. Az 1953-as, Gábor Zsazsa szereplésével készült Lili című film plakátján pedig három különféle hangulatot jelző, rajzolt arc is helyet kapott. A hatvanas években a mosolygó arc lett a The Funny Company gyerekeknek szóló tévéműsor logója, majd a trend elérte a ruhaipart, mikor a New York-i WMCA rádióállomás mosolygó arcot ábrázoló, sárga pulóvereket épített be reklámkampányába.

A sárga szmájli atyjaként mégis Harvey Ross Ball grafikus-reklámszakembert szokás emlegetni, aki mindössze negyvenöt dollárért, mai árfolyamon körülbelül háromszázhetvenöt dollárért készítette el rajzát egy biztosítótársaság megbízásából, akik egy barátságos dizájn megtervezésével bízták meg Ballt. A grafikus állítólag tíz perc alatt megrajzolta szmájlit, amit nem védetett le, így a rajz rengeteg variációban és formában felbukkant az elmúlt évtizedekben. 1971-re például már ötvenmillió szmájlijelvényt adtak el világszerte.

A világ egyik legismertebb logója ma már számtalan terméken látható, emellett különféle szubkultúrák, az elektronikus és underground, valamint a szélesebb film- és képregényszcéna jelképe lett, majd az internetkultúra egyik megkerülhetetlen alapjává vált mint érzelmet kifejező ikon. „A szmájli egy azonnal felismerhető szimbólum, furcsa belegondolni, hogy egyáltalán ezt tervezte valaki” – mondta a Chinatown Market alapítója, Mike Cherman, aki a sárga arcot választotta márkája logójául.

Az X generáció mosolya

A kilencvenes évek elején a Nirvana nemcsak a grunge zenét ismertette meg a világgal, de ahogy az az X generációtól elvárható, frissített egyet a grafikán, aminek köszönhetően az új, nyelves smiley úgy nézett ki, mintha kipurcant volna. Az újragondolt dizájn harminc éve tartja magát, olyannyira, hogy a 2016-os év egyik legkeresettebb terméke lett, ami annak is betudható, hogy az influenszerek által előszeretettel hordott alteros pólókat pár ezer forintért árulták az olyan fast fashion-boltok, mint a H & M vagy a Zara.

Miután a rave és a grunge a lázadás szimbólumává változtatta a szmájlit, jött valami, ami örökre megváltoztatta a logóhoz való hozzáállásunkat: az internet. Bár ennek története valójában a nyolcvanas évekre nyúlik vissza, amikor Scott Fahlman, a Carnegie Mellon Egyetem egyik informatikusa javasolta, hogy a szmájlit használják az üzenetek kontextualizálására. 2001-ben megjelent az első szmájliszótár, 2017-ben pedig bemutatták az Emoji-filmet, aminek mi más lenne a főszereplője, mint a szmájli. A forma olyan meghatározó filmekben kapott kiemelt szerepet, mint a Forrest Gump vagy az alternatív világban játszódó Watchmen.

Trendi és feldobja a hangulatot

A sárga arc az elmúlt években több luxusmárka kollekciójában feltűnt. Például az Anya Hindmarchnál, a Fendinél, a Moschinónál, a Levi’s-nél, az MISBHV-nél vagy a Marc Jacobsnál. Utóbbit 2019-ben a Nirvana beperelte, mivel a divatház új grunge-kollekciójában felhasználta az 1992-ben levédett Nirvana-szmájli logót, annyi változtatással, hogy a szemet M és J betűre cserélte le. Tavaly nemcsak a tervezőket, de a divattervezői babérokra törő popsztárokat is megihlette a logó. Justin Bieber Drew House névre keresztelt uniszex kollekciójának minden darabján fellelhető az ismerős arc.

Milyen mélyebb kulturális jelentést tulajdoníthatunk a XXI. században a mosolynak? Látszólag ellentétek humoros összekapcsolásáról van szó, de a szmájli a hidegháború, a vietnámi háború, a hippimozgalmak és John F. Kennedy meggyilkolásának korában született, ezért egyfajta jelképe lett a szabadságnak, azt az üzenetet közvetítette, hogy még akkor is megéri egymásra mosolyogni, amikor káosz van a világban.

Vélhetően a napjainkat befolyásoló klímakatasztrófára és geopolitikai helyzetre utal ma is a művészvilág, mikor szmájlival igyekszik feldobni a hangulatot. A sárga arc évtizedek óta benne van a köztudatban. Volt már reklámarc, lemezborító, az antikultúra védjegye és fordítva. Lényeg, hogy elérte célját, mosolyt csalt az emberek arcára.

PHILOSOPHY DI LORENZO SERAFINI

A dizájnermárka ironikus értelemben használja az ikonikus szmájlit. A pulóveren, cipőn és telefontokon a „Boldog vagyok nélküled” felirat díszeleg a mosolygós arc mellett.

DR BERDAN X SMILEY

Az anya és lánya, azaz Beg és Deniz Berdan által alapított divatmárka 2020-as tavaszi-nyári kollekciója, a DB BERDAN X SMILEY az ikonikus emotikont állítja középpontba. A „Self-Love Club”, vagyis önszerető klub fantázianevű kollekció darabjait a nyolcvanas-kilencvenes évek klasszikus sziluettjei inspirálták, különösen a hiphop és a rave-kultúra. A ruhákat megredelheted a smiley.com oldalon vagy az ASOS-ról.

A cikk eredetileg a GLAMOUR magazin 2020-as áprilisi lapszámában jelent meg.

Szöveg: Adamek Alma

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Egy éven keresztül minden nap nyers gyömbért ettem, így alakította át az immunrendszeremet

Egy éven keresztül minden nap nyers gyömbért ettem, így alakította át az immunrendszeremet

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)