A kettősség izgalma - Szánthó Kinga, a Borneo márka alapítója újra és újra elvarázsol bennünket ennek interpretációjával
Maszkulin és feminin. Finomság és erőteljesség. Szánthó Kinga, a Borneo márka alapítója nemcsak rajong ezért a kettősségért, hanem újra és újra elvarázsol bennünket ennek interpretációjával. A tervező 19 évesen fedezte fel Bali csodáit, a balinéz életérzés magával ragadta, kilenc évig élt az országban. Elvarázsolta a kézművesség, a textilek, a hagyományos technikák világa, divatmárkát alapított, amely a kezdetek kezdete óta az etikusság és a fenntarthatóság.
Ezeket láttad már?
Aktuális, Reminiscence kollekciója olyan, mintha egyesítene minden tapasztalatot és tudást az elmúlt tizenkét évből, ugyanakkor már magában hordozza az új utakat is.
Kingával az új kollekció debütálása előtt, ebben a megújulással teli időszakban beszélgettünk.
Évek óta követem a márkád történetét az Instagramon. Amikor már tudtam, hogy beszélgetni fogunk, bevillant, hogy egy ideje eltűntél a látóteremből. Lehet, hogy az algoritmus hibája…
...nem, nem posztoltam sokáig! Az Instagramot és a Facebookot is anno a barátaim unszolására indítottam el, mindig is nagyon spontán volt, kreatív és őszinte. Ráadásul akkoriban folyamatosan kint éltem Balin, jól esett megosztani, ami történt velem. A 2018-as Dançando kollekció után inkább visszahúzódtam, befelé fordultam, ez a közösségi média oldalakon is látszik. A változást a 2020-as év hozta el a pandémiával. Ez volt az az időszak, amikor újra a márka felé fordultam. Lelassult minden, és akkor újra ráhangolódtam az alkotásra, és megszületett a Reminiscence kollekció.
Az előző kollekciódban megjelenő legyezőt most felváltotta a mandzsetta. Miért szeretted volna beemelni a kollekcióba?
Nagyon szeretem a maszkulin-feminin vonalat, a finomság és az erőteljesség kettősét. A Borneonál vannak olyan táskák, amelyek nagyon merevek, ugyanakkor a selyemkimonó finomsága is jelen van. A mandzsetta egy olyan esszenciális alapdarab az öltözködésben, amiről azt éreztem, hogy nagyon szerettem volna továbbvinni. A kollekcióban megjelenő mindkét mandzsetta ezüstből készült és aranyozva vannak. Az egyikben lapis lazuli követ használtam, a másikban korallt. A kollekció fő színe is az indigó és a terrakotta.
Mindig fontos volt számodra a fenntarthatóság, a környezettudatosság és az etikusság, de többször nyilatkoztál arról, hogy még nem találtál mindenre megoldást. Hol tart ez a folyamat?
Én mindig is tudtam, mit szeretnék elérni, de a márka indulásakor nem tudtam mindent megvalósítani úgy, ahogy elképzeltem. Kerestem a lehetőségeket, és örültem, ha helyettesíteni tudtam valamit - lépésről, lépésre haladtam, sokszor menet közben jött a megoldás. Idestova kilenc éve nem eszek húst, ezért a bőrhasználat nem volt önazonos egy ponton túl. Mostanra sikerült teljesen magam mögött hagyni, az új kollekcióban erős kanavászt és organikus pamutot használok helyette. Tudom, hogy gombából vagy ananászból is készítenek bőrhelyettesítő anyagokat, de engem ezek sosem érdekeltek, nem is indultam el feléjük. A ruhák esetében mindig is természetes alapanyagokat használtam, és már a szintetikus festékanyagokat is sikerült teljesen kivonnom. Az összes textilt és cérnát egy ötven éve működő balinéz családi műhelyben festették. A sárga színt a mangólevél főzetéből nyerik, a terrakotta árnyalatot a mahagónifa és a szappanfa segítségével állítják elő. A khakizöldhöz a mangólevelet indigóval kell keverni, a tengeri mandula pedig feketére festi a textileket. A növényi festésben az a nehéz, hogy nem mindig pontosan ugyanaz az árnyalat jelenik meg a textilen, ugyanakkor ez a játékossága nagyon szerethető. Most kezdtem el felfedezni a növényi festést, és úgy érzem, emiatt is izgalmas dolgok várnak rám a jövőben.
A gyártás Balin történik, de te 2016 óta kétlaki életet élsz, ráadásul szeptember óta Budapesten vagy. Már az ingázás miatt is pont elég nehéz egy márkát vinni, hát még a jelenlegi helyzetben. Hogy oldod ezt meg?
A gyártás a legnehezebb része a történetnek, különösen, ha egy márka ennyire tudatos. Szerencsére úgy alakult, hogy az első darabok készítésénél ott voltam a helyszínen, ami a legideálisabb állapot. Van egy csodálatos indonéz asszisztensem, aki most is a helyszínen van, nélküle a gyártást nem tudnám így csinálni.
A vásárlóid számára mennyire egyértelmű, hogy egy környezettudatos, etikus márkával állnak szemben?
Én azt hiszem a márkát leginkább a hangulata miatt találják meg, amihez kapcsolódik a természetesség. A környezettudatosságot eddig nem hangsúlyoztam annyira, de szerintem a termékek beszéltek erről. Ráadásul egyszerű, jó szabású, szép elvarrással készült, magas minőségű darabokat készítek, amelyek a nüanszoktól lesznek igazán különlegesek. Ezek jól kombinálhatók egymással és más darabokkal is, és hosszú éveken keresztül viselhetők. Az, hogy a fast fashion is egyre inkább hirdeti a fenntarthatóságot, a kis márkáknak is jól jön. Eljut a téma olyanokhoz is, akik amúgy nem hallottak róla korábban, vagy nincs különösebb kapcsolatuk a természettel. Azt tapasztalom, hogy az emberek egyre tudatosabbak a környezettel, és én abban bízok, hogy ez majd a ruhavásárlásukat is meghatározza. Értékelik és tudják, hogy ebben benne van egy olyan koncepció, amely a legkevésbé próbálja károsítani a környezetet.
Mengyán Eszter