Így készültek a Barbie és a Szegény párák jelmezei

2024. március 25.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Nem meglepő, hogy Los Angeles az Oscar-gála hetén még erősebben a divatra van hangolva. A helyi sztárok egy része ilyenkor inkább elrejtőzik Beverly Hills-i otthonába, miközben mások éppen abban lelik örömüket, hogy sorra járják camouflage ruháikban a felkapott utcákat, vagy épp a luxusszabászatokat.

Emma Stone a Szegény párák című filmben
Emma Stone, mint Bella Baxter a Szegény párák című filmben
Fotó: Profimedia

A hollywoodi filmipar neves jelmeztervezőinek pezsgése mellett a divattudós szakma nagyjai (Nick Rees-Roberts, Joanne Entwistle, vagy Sofia Pantouvaki) is élénk vitát folytatnak ekkor Hollywoodban a jelmez versus divat témáról, illetve a ruhák szerepéről a hollywoodi filmekben. A Sketch to Screen nemzetközi eseményről Egri Petra divatteoretikus számol be.

HIRDETÉS

A jelmezek meghatározzák a filmet

Az UCLA David C. Copley Center Színház, Film és TV Intézete az Oscar-gála hetében minden éven megrendezi a Sketch to Screen nevű eseményt, ahol a Copley Center vezetője, Deborah Nadoolman Landis beszélget a legjobb jelmeztervezés díjára jelölt dizájnerekkel.

Idén mi is ott voltunk az eseményen, ahol a Barbie(Jacqueline Durran), a Szegény párák (Holly Waddington), az Oppenheimer (Ellen Mirojnick), a Napóleon (Janty Yates és David Crossman) és a Megfojtott virágok (Jacqueline West) című filmek kosztüm dizájnereitől tudhattunk meg többet a ruhákról, a screenplay elolvasása után létrejött saját elképzelésükről a jelmezekkel kapcsolatban, és a forgatás ideje alatti saját backstage élményeikről, illetve a rendezőkkel való kollaborációikról általában.

A beszélgetés középpontjában végig az a kérdés állt, hogy a ruhák mennyire meghatározó szerepet töltenek be a filmnyelvben, valamint, hogy a designer, mint művész kollaborál a rendezővel, tehát önnön jogán (és nem a rendezőt kiszolgáló személyként) kap tehát jelölést az Oscar díjra.

Magyar siker a 2024-es Oscar-gálán! Díjat nyert Mihalek Zsuzsa látványtervező

A jelölt filmek jelmeztervezői tehát nem csupán a film rendezőjének elképzelését megvalósító személyek, hanem olyan autonóm művészek, aki joggal vetekednek egymással az arany szobrocska dicsőségéért. Rengeteg múlik ugyanis azon, hogy ők mennyire sikeresen alkotják meg a film vizuális világát.

Bella Baxter kifejező öltözékei

A Szegény párák elsősorban a történet köré felépített vizuális világgal tarolt a díszlettervezés, a jelmeztervezés és a smink esetében az Oscar díjátadón, amellett, hogy Emma Stone elvitte a legjobb női szereplőnek járó aranyszobrot is. Vagyis lehet bármilyen szenzációs egy forgatókönyv, a köré épített vizuális világ nélkül a rendező története bejárhat más pályát, lehet kevésbé sikeres.

Deborah Nadoolman Landis a beszélgetést jó ráérzéssel rögtön azzal a Holly Waddingtonnak (Szegény párák) feltett provokatív kérdéssel kezdte, hogy mennyire volt könnyű a film szexjeleneteihez ruhát tervezni, és mindez mennyire jelentett kiszolgáltatott pozíciót a görög rendező (Giórgosz Lánthimosz) elvárásainak.

Bella Baxter ruháinak esetében a kosztümök tervezőjének persze azzal is számolnia kellett, hogy egészen más megjelenést kellett adnia a felnőtteket utánozni akaró „gyermeki Bellának” és az éppen saját szexualitását próbálgató „felnőtt Bellának.”

Waddington külön kiemelte, hogy a felnőtt Bella ruháinak természetesen provokatívnak és csábítónak kellett lenniük és jó pár ruhát kellett terveznie a Bellát játszó Emma Stone-nak, hiszen a film minden második percében más ruhát visel a karakter. A szexjelenetekhez készített női ruhák tervezésénél Waddington célja az volt, hogy a ruhák egyszerre rejtsék el és mutassák meg a testet úgy, hogy közben intimitást sugároznak.

A Szegény párák című film egyik jelenete Emma Stone-nal és Mark Ruffalo-val
Fotó: Northfoto

„A díjtól én nem leszek se több, se másabb” – Exkluzív interjú a Szegény párák Oscar-díjas díszletberendezőjével, Mihalek Zsuzsával

„A díjtól én nem leszek se több, se másabb” – Exkluzív interjú a Szegény párák Oscar-díjas díszletberendezőjével, Mihalek Zsuzsával

Az Oppenheimer ruhatára

Azt is megtudhattuk, hogy míg az Oppenheimer jelmeztervezőjének, Ellen Mirojnicknek ez volt az első Oscar-jelölése, a többieknek ez már a sokadik ilyen alkalom. Mirojnicknek nagyon fontos volt, hogy Oppenheimer karakterét személyessé tegye a ruha nyelvén keresztül, és hogy a film nézői ne pusztán egy jeles történelmi személyiséget lássanak Oppenheimerben, pontosabban az őt játszó (szintén Oscar nyertes) Cillian Murphy alakjában, így megpróbálta kifejezetten a színészre szabni a ruhát, és azon keresztül személyességet kölcsönözni az egész karakternek.

Cillian Murphy és Christopher Nolan az Oppenheimer című film forgatásán
Fotó: Profimedia

A Megfojtott virágok jelmezei

A Megfojtott virágok jelmeztervezője, Jacqueline West álmai együttműködéseként beszélt a filmről és a Martin Scorsese-vel való közös munkájáról. A felkérés Scorsese-től éppen a pandémia kitörésekor érkezett.

Christopher Nolan, a rendező zseni, aki kisautó helyett kamerával játszott 7 évesen

Christopher Nolan, a rendező zseni, aki kisautó helyett kamerával játszott 7 évesen

Westnek egy kanadai forgatásról kellett a covid miatt visszavonulnia észak-dakotai házába, amikor egyszer csak csörgött a telefonja, a vonal másik végén maga Scorsese volt, akivel ugyan még korábban sohasem dolgozott együtt. Scorsese a Visszatérő (The Revenant, 2015) jelmezei után ismerte West munkáit, aki természetesen azonnal igent mondott a felkérésre.

Robert de Niro és Leonardo DiCaprio a Megfojtott virágok című film egyik jelenetében
Fotó: Northfoto

West hangsúlyozta, hogy az első ruhatervek elkészülte előtt könyvtári kutatómunkát végzett, és többször is elolvasta a történet alapját képező regényt. Azt is elmondta, hogy minden munkáját elmélyült kutatás előzi meg, hogy ruhái hűen ábrázolhassák az adott történelmi korszakot, ugyanakkor a fellelhető, olykor csak fekete-fehér fotográfiák mögé a színeket neki kell megalkotnia a fantáziáját követve. Ezt tükrözik a Megfojtott virágokhoz készült oszázs indián kosztümök is.

Kvíz: Mennyit tudsz az Oscar-díjas filmekről? Teszteld le!

Kvíz: Mennyit tudsz az Oscar-díjas filmekről? Teszteld le!

A Napóleon látványos ruhái

Hasonlóan fontos volt a korszak és viseletének hű ábrázolása Janty Yates és David Crossman jelmeztervezőknek Ridley Scott Napóleon filmjéhez, akik korábban már dolgoztak együtt a rendezővel és a színész Joaquin Phoenixel is a Gladiátoron (2000). A Napóleon jelmezeinek megalkotásakor az volt a céljuk, hogy ez legyen a leglátványosabb Napóleon életéről szóló film. Yates meg is jegyezte a beszélgetésben, hogy az ő Napóleon karaktere abban különbözik az összes eddigitől, hogy „sokkal jobb”.

Négyezernél is több ruhát kellett megtervezniük és elkészíteniük a filmben szereplő orosz (ezen belül kozák) és francia katonáknak. A ruhák elkészítése után persze óriási munka volt a katonák felöltöztetése is a forgatásra.

Joaquin Phoenix és Ridley Scott a Napóleon premierjén
Fotó: Northfoto

A Barbie-film babaruhái

Jacqueline Durran a Barbie című film jelmeztervezése kapcsán kiemelte, hogy ez esetben a film alapvető története nem egy hús-vér karakter köré épül, így neki egyértelműen nem az volt a feladata, hogy hús-vér személyiségekre tervezzen ruhát, hanem műanyag, érzelmek nélküli babákra.

Nemcsak szexi baba, hanem valódi, gondolkodó nő - miért korszakalkotó az élőszereplős Barbie-film?

Nemcsak szexi baba, hanem valódi, gondolkodó nő - miért korszakalkotó az élőszereplős Barbie-film?

Bár megjegyezték, hogy a film története éppen Barbie identitáskeresésére épül, aki a valódi világ problémáival és női szerepeivel találkozik, és egy ponton a Barbie-világ helyett éppen a valóságot, és a valódi érzelmeket (és kudarcokat) választja a műanyag és rózsaszín világ helyett.

Barbie ruháinak esetében Durran követte a játék eredeti funkcióját, vagyis azt, hogy Barbie egy öltöztethető figura, aki mindig ahhoz öltözik, amit éppen csinál, Ken pedig mindig azt csinálja, amit Barbie akar, így neki pedig leginkább Barbie öltözékeihez kell öltöznie. Jacqueline Durran terveit nagyban meghatározta a Barbie-univerzum saját (divat)története, hiszen Barbie alapvető funkciója mindig is az volt, hogy egy öltöztethető divatbaba legyen.

Vajon lesz folytatása a Barbie-filmnek?
Fotó: Profimedia

Egy egész világ háborodott fel az Oscar-jelöltek listáján, miután kimaradt két fontos név

Egy egész világ háborodott fel az Oscar-jelöltek listáján, miután kimaradt két fontos név

Durran elmesélte, hogy a Margot Robbie-nak készített ruhák esetében a legnagyobb kihívás az volt, hogy még a filmen kötöttnek kinéző ruhák is valójában printelt anyagok voltak.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Balul sült el Meghan Markle castingja: nagyon csúnya véget ért a válogatás

Balul sült el Meghan Markle castingja: nagyon csúnya véget ért a válogatás

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Pár használat és újra ragyogni fog a bőröd - Mutatjuk, az 5 legtutibb hidratáló krémet (x)

Pár használat és újra ragyogni fog a bőröd - Mutatjuk, az 5 legtutibb hidratáló krémet (x)

7 óriási tévhit a hüvelyszárazságról, amit azonnal el kell felejteni! (x)

7 óriási tévhit a hüvelyszárazságról, amit azonnal el kell felejteni! (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)