Saját emlékek, magyar ékességek: Tomcsányi Dóri textiljei egyedülállóak a hazai divatvilágban
Tomcsányi Dóri 2012-ben alapította a márkáját és egyedi textiljeivel azóta is kiemelkedően teljesít a magyar divatpiacon. Minden kollekciója fantáziadús printekkel készül, amelyekhez Dóri a saját emlékeiből és Magyarország különlegességeiből inspirálódik.
Ezeket láttad már?
A klasszikus és fenntartható ruhadarabok, egyedi textilekkel keverednek, amelyek bármikor, bármilyen eseményen megállják a helyüket. Dóri nevéhez fűzödik a The Garden Studio létrehozása is, ahol a "slow fashion, slow food" látásmód szerint működik minden, így az ide látogatók nemcsak TOMCSANYI ruhákat próbálhatnak, hanem a Dóri által megalkotott életérzést is megtapasztalhatják.
Most erről kérdeztük a tervezőt.
Mi inspirál a textilek létrehozásakor?
Minden szezonális kollekció egy téma köré épül ami az inspirációt nyújtja. Ezek főleg magyar vonatkozású, saját emlékekhez köthető témák, amelyek aztán gag-szerű mintákban bontakoznak ki. A kollekció mintáit a márka indulása óta Balázs Violával tervezzük közösen. Inspirálta már Május elseje, Itthon telelő madarak, a Malév, az Alföldi porcelán, 3-as metró, Pálma gumimatrac gyár a kollekció printjeit. Azt gondolom, hogy ez az egyedülálló látásmód, amit évek óta csiszolunk Violával, lehetővé teszi, hogy az egyedi printek még köszönőviszonyban se legyenek más márka mintáival, így mindenképpen kitűnik a vásárló a tömegből egy TOMCSANYI ruha viselésekor.
Figyeled, hogy a nemzetközi divatvilágban milyen printek a trendek? Hogyan hat ez az általad tervezett textilekre?
Figyelem, de nem befolyásolnak a trendek. Sőt, sokkal inkább figyelek olyan textilgyűjteményeket, márkákat, alkotókat akik nem a trendkövetésükről vagy a szezonális kollekciókról híresek, hanem az izgalmas látásmódjukról és alkotásaikról.
Tudod előre, hogy milyen ruha fog készülni a textilből, vagy amikor egyben látod az elkészült textilt döntöd el, hogy mi lesz belőle?
Igen, látom magam előtt. A minta mellett az anyag karaktere is meghatározza, hogy milyen ruhát lehet készíteni belőle, így az anyagokat is már úgy rendelem, hogy tudom mit szeretnék belőle készíteni. Szeretem a puha, selymes természetes anyagokat, így a kollekció minden egyes darabja viszkóz, pamut, cupro vagy gyapjú anyagból készül.
Hozzád fűződik a The Garden Studi létrehozása is, ami a márkáddal egyidőben indult. Mi inspirált ennek a létrehozásában?
The Garden Studio először majdnem 10 éve nyitott 2012-ben. Ekkor még nem volt akkora kollekciója a TOMCSANYI márkának, hogy egy üzlethelyiséget megtöltsön, így más barátok márkáit is invitáltam a boltba. A fő inspirációm mindig is az volt, hogy biztosítsak egy felületet ahol a saját márkámon túl, más, számomra értékes márkák is be tudnak mutatkozni és elérni a hazai vásárlóközönséget.
Hogyan változott a The Garden Studio az évek során? Mitől igazán különleges a hely most?
2020 őszén újra nyitott a megújult Garden, kávézóval és étteremmel kiegészülve, melyet a török barátnőm, Merve Deprem indított. A célunk az volt, hogy a "slow fashion, slow food" hívószóhoz olyan atmoszférát, termékpalettát és éttermet társítsunk, amely tökéletesen leírja a hazai divatban és gasztronómiában tett törekvéseinket. Bár az éttermünk sajnos a nyitást követően nagyon gyorsan bezárt a korlátozások miatt, az üzletrész pedig részleges nyitvatartással üzemel, de ennek ellenére reméljük, hogy a vásárlóink nyerhettek betekintést a koncepciónkba, mely magába foglalja a hazai designer márkák megismertetését is.
A TOMCSANYI legújabb kollekciója a 2021-es BCEFW online divathéten kerül bemutatásra. Az új kollekcióban szereplő textileket a hazai tavak és folyók ihlették, így a vásárlók ismét merész, de különleges ruhadarabokat ismerhetnek meg.
Interjú: Pongrácz Dóra