Változást akarsz? Akkor neked való a Romani Design kiállítás Szegeden
A divat és a múzeumok, bár ránézésre úgy tűnhet, egymástól távol álló műfajok, napjainkban számos hazai és nemzetközi példát is láthatunk arra, hogy a divat, az öltözködés múzeumi térbe (is) való.
Ezeket láttad már?
A szegedi Móra Ferenc Múzeum Fekete Ház épületében megnyitott a Romani Design Fashion Art: Aktivizmussal a Tradíciókért kiállítás a divatban, a viseleti kultúrában rejlő kommunikációs, szemléletformáló erőt mutatja be. Kriston Lili művészeti menedzser, kurátor cikke.
A divat a kultúránk fontos része
Az Iparművészeti Múzeum Körforgásban-In Circulation kiállítássorozatától, a BTM Kiscelli Múzeum Divat & Város nevet viselő, Budapest 150 éves történetét a viseleti kultúra ikonikus darabjain keresztül feldolgozó retrospektív tárlatán át egészen a néhány hete a milánói Palazzo Reale-ban megnyílt Dolce & Gabbana kiállításon át a londoni Victoria&Albert Museum után hamarosan a Magyar Zene Házában is látható IKONOK nevet viselő kiállításáig további számos múzeum helyezi a ruhákat és kiegészítőket, mint az emberiség történetének vizuális lenyomatait tárlatainak középpontjába.
A budapesti Hagyományok Háza után immár második helyszínén, a szegedi Móra Ferenc Múzeum Fekete Ház épületében április 26-án megnyitott Romani Design Fashion Art: Aktivizmussal a Tradíciókért kiállítás is a divatban, a viseleti kultúrában rejlő kommunikációs, szemléletformáló erőt mutatja be.
A Romani Design a világ első roma divatstúdiója, egy közösségi divat és design brand, amelyet Varga Erika és Helena 2010-ben alapított azzal a céllal, hogy építsék a roma közösség társadalmi és kulturális integrációját. A Terror Háza, az Iparművészeti Múzeum, a Hagyományok Háza, a Marseilles-i MUCEM és a Ludwig Múzeum után a Móra Ferenc Múzeumban látható legújabb, nagyszabású önálló kiállításuk a Fekete Ház 350m2-es, hat különálló teremből álló kiállítóterében.
Aktivizmus és upcycling
A kiállítás koncepciójának központi eleme az aktivizmus, az aktivista művészet rétegei, hatásmechanizmusa és módszertana a divatstúdió különböző tevékenységi körein keresztül bemutatva. A kiállítás első, nyitó terében az elmúlt 14 év során bemutatott kollekciók néhány ikonikus darabja látható, archív és kortárs fényképek és interaktív műtárgyleírások kíséretében.
A kiállított összeállítások segítségével a látogató megismerkedhet a Romani Design tervezőinek alkotói hitvallásával és azzal a kulturális misszióval, amely a márka létrehozását inspirálta. A kiállított öltözékek között szerepelnek a tervezők édesanyjának és anyai nagymamájának eredeti, vintage darabjai is: Varga Erika és Helena alkotói szemléletmódja, a hagyományos és kortárs darabok párhuzamos használata a felmenőiktől látott példából gyökerezik, s egyben alapját szolgálja annak a fenntartható, az upcycling elvei mentén működő divatbrandnek, a Romani Design-nak, ahol a divat nem cél, hanem eszköz a tervezők által megfogalmazott társadalmi üzenetek minél szélesebb közönséghez való eljuttatásában.
A kiállításon a számos kiállított öltözék, ékszer és táska mellett videóinstallációk, archív családi fotók és egy Romani Design közösségi tér-játszóház is segíti a tervezők által képviselt komplex kulturális misszió minél részletgazdagabb bemutatását.
A kulturális kizsákmányolás nem glamúr!
A Mária-kultuszt és a Gypsy Madonna motívumot bemutató, illetve a divatbemutatók kulisszatitkaiba is bepillantást engedő terek után a kiállítás záró terében a verbális üzeneteken, a divat eszközein keresztül végzett aktivista tevékenységén van a hangsúly.
A könyvkötésben használt fűzőszövet háttér-anyagból alapanyaggá avanzsálódik a szobor-ruhákon: a ruhákon különböző, a márka aktivista szemléletmódját tükröző üzenetek olvashatóak angol és magyar nyelven.
Az üzenetek segítségével a Romani Design tervezői által létrehozott darabok, alkotások saját világnézetük kommunikációs platformjaiként jelennek meg, a látogatók számára gazdagon illusztrálva a divatban, a viseletben rejtő kommunikációs és szemléletformáló lehetőségeket. Az üzenetek többek között a társadalmi felelősségvállalás fontosságára, a tudással járó felelősségre és az egyéni identitásban rejlő kihívásokra utalnak, illetve kifejezi az alkotók kiállását a kulturális kizsákmányolással ellen.
A Romani Design Fashion Art kiállítás a divat rétegeit, sokszínűségét, a szövetben rejlő vizuális kódokat valóban közérthető módon bemutató, örökérvényű üzeneteket hordozó tárlat, amely lehetőséget ad arra, hogy a roma viseleti kultúra tradicionális elemeit, szabásvonalait kortárs kontextusban, modern átiratok formájában láthassa a többségi társadalom; építve a roma közösségek, a roma viseleti kultúra presztízsét és reprezentációját.
Június 22-én, a Múzeumok Éjszakáján a tervezők egy nagyszabású, exkluzív élőzenés divatbemutatóval is várják a látogatókat a Móra Ferenc Múzeum előtti téren.
A kiállítás szeptember 22-ig látogatható, minden nap 10 és 18 óra között a szegedi Fekete Házban.